Egy színésznő otthonában

A színházat és a színésznőket, amióta csak világ a világ, valami megfejthetetlen varázslat lengi körül. Az elérhetetlenség és a tökéletesség szimbólumai. Főleg akkor, amikor olyan színészóriásokról van szó, mint Tolnay Klári vagy a görög „istennő”, Melina Mercouri. De mi történik, ha megtörik a varázs, amikor kiderül, hogy ők is emberek? Csalódás? Semmiképp.

Molnár Györgyi
2006. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Madách Színház színpadára Pécsi Ildikó álmodta meg a görög színésznő életét a gyermekkortól egészen a politikai pályafutásáig. A darab címe Színésznők, melyet múlt pénteken mutattak be a színházban. A főszerepben és egyben egyedüli szerepben Bencze Ilona, aki tökéletesen belebújik Tolnay Klári és Melina Mercouri bőrébe, a legapróbb mozdulatokig átváltozik, s már nem kérdőjelezzük meg, hogy kiket látunk a színpadon. Egy monodrámában a játszó legnagyobb és egyben legnehezebb feladata nem a mérhetetlenül sok szöveg megtanulása, hanem a folyamatos jelenlét biztosítása és a koncentráció. Mivel a színész egyedül van a színpadon másfél, két órán keresztül, nem számíthat senkire, kizárólag saját magára. A néző eleinte szemügyre veszi a díszletet, de egy idő után már csak a játszóra figyel. Ezt a rendkívüli feladatot Bencze Ilona könnyedén teljesítette, hiszen színpadra lépését követően lüktető jelenléte és személye elrepít minket Tolnay Klári otthonába, Görögországba, Amerikába, a cannes-i filmfesztiválra, mikor éppen mit mesél. Látjuk őt botladozó gyermekként, aki édesanyja magas sarkú cipőjében egy Mercouri lányhoz méltatlan helyen, egy kávézóban táncol. Ott, ahol megfertőzte a taps. A kölyöknyi vidámság, naivitás és a lelkesedés egyszerre jelenik meg a színésznő arcán, és elhisszük, hogy valóban egy gyermeket látunk. Majd az első szerelem tréfás helyzeteibe is bepillantást nyerhetünk, egy kamaszlány szemszögéből. S a színház, csupa nagybetűvel. „Én színésznő leszek!” Így lett. Az előadás során a művésznők szerepeiből válogatott nagymonológok is elhangzanak. Többek közt Elektráé, majd Clitemnestráé, Antigonéé s végül Blanche-é A vágy villamosából.
A sok-sok szerep megformálásához Bencze Ilona mindannyiszor átöltözik. Ez kicsit lassítja az előadást, feleslegesnek is érezhetjük, de a tényleges átváltozás feledteti velünk a darab egyetlen hibáját. Melina Mercouri politikai pályafutását mesélve adják át nekünk azt a megdöbbentően erős görög nemzeti öntudatot, amelyről ma csak álmodni merhetünk. Ez a darab igazi üzenete az emlékezés mellett. Bencze Ilona a Tolnay Szalon picike színpadára varázsolja Görögországot, a mindig vidám, boldog színésznőt, aki, ha kell küzdeni, tud a legfontosabb értékért, a hazájáért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.