Éti csiga és internacionalizmus

Naponta tízszer jár irányonként a vonat a felszámolásra ítélt Zalaszentgrót–Zalabér vonalon. Elég lenne, ha ötször járna, de erre senki sem gondolt, inkább most megszüntetik a vonatközlekedést. Éppen fellendülőben van az idegenforgalom e térségben, s a fejlődést a vonatközlekedés is segíthetné, de erre többé nincs esély.

Varga Attila
2006. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor megállok a zalaszentgróti vasútállomás bezárt épületénél, a Volt egyszer egy vadnyugat című westernopera képsorai jutnak eszembe. Nagy rozsdás lakat lóg az ajtón, s éppen hogy nem fúj a szél ördögszekereket az elhagyott sínek között. De csak látszólag nincs itt élet. Az oldalépület ajtaján sárga betűk bontják meg a világvége-hangulatot, a kiírás szerint a vasúttársaságtól bérelt ingatlanban „légkondicionált” fitneszklub működik.
Kóka János gazdasági miniszter tucatnyi vasúti szakaszt kíván megszüntetni, közülük az egyik legrövidebb a Zalaszentgrót–Zalabér szakasz.
Zalaszentgrót, a Zala folyó két oldalán elterülő, nyolcezer lakosú település 1984-ben az országban századikként nyerte el a városi rangot. Erdőkön és halastavak között, változatos tájakon át vezető gyalog- és kerékpárútvonalak találhatók itt, a bortúraajánlatokkal együtt alapozva meg a határon túlról érkező idegenforgalmat. Egy 1998-ban feltárt közeli termálkútra épült a termálfürdő és a szabadidőközpont, a térségben található víz kiváló minőségét mutatja az a tény, hogy a szentgróti kútból nyert ásványvizet fogyasztja az ország lakosságának jelentős része.
A település 1887-től járási székhely, 1892-től Türjéig, 1895-től Balatonszentgyörgyig épült vasútvonala, 1896-ban pedig telefont kapott a település. De visszatérve a közelmúltra: a rendszerváltást követően a gazdasága átalakult, megszűnt a helyi tégla- és sajtgyár, építőipari szövetkezet és számos más munkalehetőség, ellenben megnyílt egy éticsiga-feldolgozó, amely révén nemzetközi hírnévre tett szert a település. Helybeliektől megtudom, ez Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen üzeme, s 97 százalékban exportra termel. Én inkább azon a három százalékon, a belföldi fogyasztáson gondolkodom el.
Zalaszentgrót az ország közúti hálózatában periferikus szerepet játszik. Kisebb mellékutak kötik össze Sümeggel és Zalacsánnyal, ahonnan elsősorban Keszthely felé lehet továbbutazni. A Zalacsány felől érkező út Zalabérnél torkollik a Sümeg és Zalaegerszeg között futó fontosabb mellékútba, amely révén a település összeköttetésben áll a megyeszékhellyel. A vasúti sín is „véget ér” Zalaszentgróton. Az itt átvezető, Balatonszentgyörgyig futó pályaszakasz 1974-ben szűnt meg, s azóta a települést csak rövid szárnyvonal köti össze a Budapest–Boba–Zalaegerszeg vasúti fővonalon fekvő Zalabér–Batyk vasútállomással. Tehát egészen mostanáig az az érdekes közlekedésszerkezeti helyzet alakult ki, hogy egyértelműen a város tartozik a faluhoz, azaz Zalaszentgrót Zalabérhez.
Császár József zalaszentgróti polgármester kérdésemre úgy fogalmaz, hogy semmiféle hivatalos értesítést nem kapott a vasút megszűnéséről, csupán a sajtóból váltak ismerté számára az elképzelések. Mint mondja, nem lettek vidámak a tervezettől, de feltétlenül bíznak abban, hogy a Volán pótolni tudja a kiesett vonatjáratokat. A menetrendet nézve azért elgondolkozom azon, hogy egy racionalizálás során miért nem inkább a járatszámot csökkentették. Ugyanis Zalaszentgrótról a zalabéri csomóponthoz 6.16-, 8.30-, 9.40-, 10.55-, 15.10-, 17.10-, 18.45-, 20.55-, 21.50- és 23.22-kor is indul vonat.
Zalabér, a 740 lakosú település alig két kilométerre található a Zalaszentgrót határában épült fürdőtől. Kedvező fekvése miatt egyre bővül a település idegenforgalma, a vadászvendégek körében régóta kedvelt helynek számít. Jelentős változást hozott a község életében a vasút, írják a korabeli krónikások. A Szombathely–Pozsony vonal 1891-ben készült el, majd 1913-ban átadták a Kőszeg–Zalabér helyiérdekű vasutat is.
A Zalabér–Batyk vasútállomáson találkozik a Zalaegerszeget Celldömölkkel és Budapesttel összekötő fővonal a zalaszentgróti szárnyvonallal, amely valaha egészen Balatonszentgyörgyig húzódott. Fülep Sándorné kérdésemre azt mondja, hogy ő már lemérte, 3,5 kilométerre lakik a vasútállomástól, s bár e távolságot sokallja, mégis vonattal jár kéthetente Zalabérről Budapestre. „Kiverem a díszlépést nyolcvanévesen is”, teszi hozzá katonásan az idős asszony, aki harminc évig szolgált körzeti ápolónőként. Beszélgetőtársa, egy fiatalabb hölgy nem akar véleményt alkotni. Mint mondja, ő Németországban él, csak itt is van házuk.
A borászkodásnak évszázados hagyományai vannak itt, ápolt pincesor szomszédságában művelik szőlőjüket a présházak tulajdonosai. Éppen szerszámokat rendezget Molnár Ernő és felesége, akik korábban húsz éven át a zalabéri vasútállomáson dolgoztak málházókként.
– Rózsi, mikor szűnt meg a poggyász? – kérdezi feleségét a férfi. Készségesen villantanak fel régi emlékképeket a múltból, amikor még vasládában szállították a mozifilmet a környező mozikba: Szigetvárra, Celldömölkre, Sárvárra.
Kalauzolnak a „Hegyjobb” és a „Hegybal” portái között, s megtudom, hogy itt többségükben németek az urak, van, aki minden évben eljár ide, s van, aki inkább az enyészetre hagyja a munkát.
– Ellenzem a vasút felszámolását, mert nagy szerepe lenne a bortúrák népszerűsítésében, a külföldről érkező vendégek szállításában. Ugyanis aki Németországból, Hollandiából ide autózik, az pihenése alatt nem biztos, hogy autóval akar közlekedni – vélekedik Szakács Zsolt vendéglátós, aki egy 1873-as pincével büszkélkedhet, s egykori főkertészként lépett a borászat útjára. Sikeres pályázó, mutatja is, mire futotta belőle: érlelőre, zúzó-bogyozóra. S érlelődik a blauburger, az oportó, a cserszegi fűszeres, az ezerfürtű és a zöldveltelini a fa- és fémhordókban.
Az egyik zalabéri önkormányzati képviselőt faggatom az érintett vasútszakasz megszüntetéséről. Cseh Német György szerint a menetrendet gyakran úgy alakították, hogy az átszállások miatt ne legyen értelme olcsó vonatra ülni, s 25 év alatt nem javultak, hanem romlottak az utazás feltételei.
Zalabéren a Rákóczi utca egyik házának falán emléktáblára leszek figyelmes. „Emléktábla dr. Huszti Ferenc 1919-es vádbiztos, a nagy internacionalista forradalmár emlékére.”
Hát ennyit a változásokról. Kutatásaimból megtudom: Huszti egy zalabéri cipész fia volt. Az első világháború idején az orosz frontra került, ahol 1914. november 24-én fogságba esett. Hadifogoly-cserecsoporttal került haza 1918-ban. A tanácsköztársaság kikiáltása után tagja lett a járási pártvezetőségnek s vádbiztosa a forradalmi törvényszéknek. A tanácsköztársaság megdöntése után letartóztatták, rövid idő múlva szabadult. Elhagyta Budapestet 1920 szeptemberében, és Bécsbe ment. Majd Moszkvába költözött 1923-ban. A Kommunista Internacionálé nemzetközi ellenőrző bizottsága 1936-ban leváltotta a Kommunisták Magyarországi Pártjában viselt tisztségéről. Huszti Ferencet is letartóztatták, s a Szovjetunióban börtönben halt meg. Zalabéren, a szülőháza falán elhelyezett emléktáblát 1970. augusztus 10-én leplezték le.
S mint láttuk, a tábla ma is ott van.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.