Mibe kerül a klímaváltozás?

Kiss Károly
2006. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi közösség mindeddig a riasztó jelek és apokaliptikus víziók ellenére sem foglalkozott érdemben a klímaváltozással, mert a vezető politikusok és közgazdászok úgy ítélték meg, hogy az elhárítás horribilis költségbe kerülne, miközben az okozott kár nem is lenne olyan nagy, hiszen a felmelegedés hatása kedvező lenne a hideg égövi országokra nézve. Ezért magatartásukat a kivárás jellemezte: ne tegyünk semmit, amíg nincs perdöntő bizonyíték. Ráadásul az amerikaiak különösen ingerlékenyen viszonyulnak e kérdéshez; mint ahogy az Economist írja november elején megjelent számában, a klímaváltozás emlegetését az európai szocialisták konspirációjának tartják az amerikai életmóddal szemben. Az utóbbi időkben azonban fontos dolgok történtek: a tudományos körökben eloszlottak a kételyek, a költségek tekintetében pedig merőben új számítások születtek.

Természettudományos bizonyítékok

Kúszó, lappangó jellegűek azok a folyamatok, amelyek az ökoszisztémákban játszódnak le az emberi beavatkozás és károkozás hatására. Sokáig nem érzékelhető, mi történik a mélyben, e hihetetlenül komplex rendszerek összetevői között, de aztán hirtelen minden láthatóvá válik. A folyamatok kumulatív jellegűek, a hatások egymást erősítik, a változás felgyorsul, s bekövetkezik a környezeti diszkontinuitás, a törés. Az ipari forradalom kezdete óta folyamatosan felhalmozódtak a légkörbe került szén-dioxid és más üvegházhatású gázok, és mára már érzékelhető változásokat okoznak földünk éghajlatában. A legutolsó jégkorszak idején öt (!) fokkal volt alacsonyabb az átlaghőmérséklet. Az előrejelzések szerint századunk végére akár öt-hat fokkal is emelkedhet a hőmérséklet. Gondoljunk csak bele, mire számíthatunk, ha most egy ellenkező irányú kilengés következik be! James Lovelock, a Gaia-hipotézis atyja, híres „geofiziológus” 1992-ben azt jósolta, hogy a klímaváltozás elsősorban az időjárási rendellenességek növekvő előfordulásában mutatkozik meg, és öt év elteltével ez már mindenki számára nyilvánvaló lesz…
Sokáig vita folyt a természettudósok között, vajon valóban változik-e az éghajlat, s ezt az emberi beavatkozás okozza-e. Mára azonban több kétség eloszlott: a földfelszín hőmérséklete valóban emelkedik, s ez történik a légkör magasabb rétegében is (amely eddig változatlan volt); a tengerek hőmérsékletének enyhe emelkedését nem a napfolttevékenység, hanem az antropogén (az embertől származó – A szerk.) üvegházhatás okozza, és igazolódott a kapcsolat a hurrikánok gyakorisága és a tengervíz emelkedő hőmérséklete között is; az Északi-sarkvidéken nyolc százalékkal csökkent a jég mennyisége az utóbbi harminc évben; az észak-atlanti tengeráramok úgy viselkednek – változnak –, ahogy azt a klímamodellek előre jelezték. Érdekes módon a még megmaradt kételyek nagyrészt az adatok megbízhatóságával kapcsolatosak.
A folyamatok változatlan előrevetítése azt mutatja, hogy 50 év alatt megkétszereződhet a szén-dioxid-kibocsátás. Ennek nem szabad bekövetkeznie, a világ hatmilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi szinten kellene stabilizálni. (Már akkor sem kerülhetnénk el a kezdődő klímaváltozás drámai hatásait, de legalább nem súlyosbítanánk tovább a helyzetet.)
A műszaki tudományok kétféle megoldást vázolnak fel: karbonmentes energia- és üzemanyag-termelést, illetve „karbontemetők” kialakítását. (Az erőművi szén-dioxidot az olaj- és földgázmezők kimerülése után keletkező föld alatti üregekbe kell préselni vagy cseppfolyós állapotban a tengerfenékre süllyeszteni stb.) Mindez azonban korántsem elegendő, energiafelhasználásunk erőteljes visszafogására van szükség.
Sir Nicholas Stern angol tudósnak, a Világbank korábbi vezető közgazdászának október végén közreadott 700 oldalas tanulmánya abban különbözik a korábbi ilyen témájú elemzésektől, s azért váltott ki ilyen nagy visszhangot, mert konkrét számokat is közöl a megelőzés költségeiről vagy a nem cselekvés miatt előálló veszteségekről. Ráadásul ezek az adatok ellentétesek az eddigi várakozásokkal: az elhárítás költségei szinte jelentéktelenek, miközben az okozott károk jóval nagyobbak. Szerinte 2050-ig évente a világ GDP-jének egy százalékát kellene az ellenintézkedésekre költeni. Ez egyenlő a világ évi reklámköltségeivel vagy egy feltételezett világméretű influenzajárvány elleni intézkedések éves költségeivel. Ellenkező esetben minden eddiginél nagyobb globális gazdasági hanyatlással kell számolni (hiszen a gazdasági élet számára gyökeresen megváltoznak a természeti feltételek), s a nem cselekvés költsége a következő száz–kétszáz évben felemésztheti a GDP öt–húsz százalékát. A szárazság – máshol a tengerszint emelkedésének – hatására több százmillió menekült áraszthatja el a kevésbé érintett országokat.
Igen széles a szükséges intézkedések köre. De mindenekelőtt a kiotói egyezménynél radikálisabb, Amerikára, Kínára és Indiára is kiterjedő nemzetközi megállapodást kell kötni. A legnagyobb kibocsátó ugyanis az Egyesült Államok, de Kína egy évtizeden belül átveszi tőle a világ vezető szén-dioxid-kibocsátójának szerepét. Ha a jelenlegi trendek folytatódnak, 2020-ra Kína és India kibocsátása a kétszeresére fog nőni. Ha Nagy-Britannia azonnal leállítaná összes erőművét, 13 hónap elteltével a világ szén-dioxid-kibocsátása ugyanannyi lenne Kína növekvő emissziója miatt. A nemzetközi klímaegyezmények megkötése előtt azonban szinte áthághatatlan akadályok tornyosulnak az eltérő érdekek miatt. Az országonként kibocsátható mennyiséget sokféle elv szerint lehet korlátozni, s ez más-más terhet jelent, és más lehetőséget ad az egyes országoknak. Ha például az egy lakosra jutó kibocsátást tekintjük alapnak, az nyilvánvalóan Kína számára a legkedvezőbb. (Ma egy amerikai polgárra tízszer annyi kibocsátás jut, mint egy kínaira.) Ha a jelenlegi szén-dioxid-kibocsátási mennyiségekből indulnánk ki, akkor Amerika járna jól, s ha a környezethatékonyságot tekintenénk alapnak, az Japánnak kedvezne, mivel ott állítják elő a legtöbb értéket egységnyi kibocsátásra vetítve. Minimális követelmény, hogy 2020-ra a kibocsátást 30, 2050-re pedig 60 százalékkal kell csökkenteni.

Kevesebb autózás és repülőút

Ha megvalósul a nemzetközi megállapodás, az egyes országokon belül az energiafelhasználás jelentős korlátozása és megadóztatása várható. Az autózás és a repülés terén lesznek a legnagyobb szigorítások. Ha személyautónkkal évi tízezer kilométert teszünk meg, 1900 kilogramm szén-dioxid kerül a levegőbe. Egy tengerentúli repülőút során 1400 kilogrammal növeljük a légkör szén-dioxid-tartalmát. A hűtőszekrény évi száz kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe. Miközben egy indiai emberre évi 900 kilogramm kibocsátás jut. Pazarló, sok utazással járó életmódunkat tehát fel kell adni.
Új lehetőségeket teremt viszont az alkalmazkodás a gazdaság számára. A zöld, karbonmentes vagy karbonszegény gazdaságban hatalmas kereslet keletkezik az energiahatékony technológiák és termékek, valamint a megújuló energiák iránt. A Nemzetközi Energiaügynökség számításai szerint a következő 15 évben nyolcezermilliárd font (vagy majdnem kétszer anynyi dollár) beruházásra lesz szükség a megújuló energiaforrások fejlesztése érdekében. Ez rengeteg új munkahelyet és exportlehetőséget jelent majd.
A fenyegető klímaváltozás hatására mostanában sok olyan nemzetközi civil szervezet alakult (Atmosfair, My Climate, 3C, Climate Care), amelyek öntevékenységre sarkallják a polgárokat. Tudatosítani kívánják életmódunk, fogyasztásunk számszerűsített környezeti hatásait, s jóvátételként faültetést, erdősítést javasolnak, mivel a növények kivonják a szén-dioxidot a levegőből. (Egyes gúnyos kritikák szerint ez annyit ér a klímaváltozás ellen, mint ha a tengerszint emelkedését úgy akarnánk megakadályozni, hogy több vizet iszunk.)

Karbonhitelkártya

Fontos szerephez jut a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében az emissziókereskedelem. Ez olyan ígéretes módszer, amely – ha megszületik az összkibocsátás csökkentésére vonatkozó megállapodás – a piacra bízza a további teendőket. A hatóság – az összes kibocsátható mennyiség erejéig – szén-dioxid-kibocsátásra jogosító engedélyeket ad ki, amelyek szabadon adhatók, vehetők. Ez a rendszer már működik a vállalatok körében Amerikában és az Európai Unióban. Sokan ellenzik; van, aki azt kifogásolja, hogy „bűnös” tevékenységünket (autózást, repülést) megválthatjuk pénzzel (mint annak idején a bűnbocsánatot a búcsúcédulákkal, amitől Luther Márton oly nagy haragra gerjedt), s a károsanyag-kibocsátás tényleges csökkentése helyett a szenynyezés jogát adjuk-vesszük (mint amikor tányérunkon tologatjuk a nemkívánatos falatot). Nincs igazuk, a szennyezés csökkentése a nemzetközi egyezmények létrejötte után történik meg, az emissziókereskedelem már „csak” a hatékony lebonyolítási eszköz. Továbbá: a társadalmi különbségek már az eltérő jövedelmek miatt fennállnak, az emissziókereskedelem csupán a jövedelemkülönbségek érvényesítésének egyik terepe. (Mint ahogy abban sem a pénz a hibás, hogy egyesek a Bahamákon, mások sufnijukban nyaralnak.)
A digitális technikák e téren is szédületes lehetőségeket teremtenek. Ha sikerül megkötni a nemzetközi megállapodást, a kibocsátási kvóták leosztása személyre szólóan is meg fog történni. Nem kell sokat várnunk, s tárcánkban a bank- és a pontgyűjtő kártyák mellett már ott lapul a karbonhitelkártya is. És ha repülőjegyet veszünk vagy tankolunk, pontszámunk vészesen apad, s a kártya feltöltése nem lesz olcsó mulatság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.