Rükverc

Kő András
2006. 11. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarság a történelem folyamán hat krisztusi sebet kapott: Muhi, Mohács, Kismajtény, Világos, Trianon és 1956. november 4-e. Ez a hat seb nem a kiválasztottság isteni szimbóluma volt, hanem valóságos hat halálos szúrás, valamennyi elég arra, hogy elvérezzen a nemzet, hacsak az életereje nem oly roppant szívós, hogy kiheverje a sebet. Az isteni gondviselés következménye, hogy kiheverte. November 4-én, amikor a szovjet hadigépezet másodszor is hazánkra tört, romba dőltek az álmaink, amelyeket a szabadságról hordoztunk. Egy szomorú történet szimbolizálja ennek a napnak az emlékét.
A hajnali órákban egy férfi lovas kocsijával lassan ballagott a város felé a Kamaraerdő környékén. Megrakott terhe kenyér volt, amelyet az éjszakai órán sütöttek valahol a külső kerületben. Nem gondolt semmi szörnyűségre. Boldog volt, hogy segíthet ezen a vasárnapon. Aztán dübörgésre lett figyelmes, amely egyre erősödött. Hátrapillantott, és meglátta a harckocsikat. Úgy közeledtek feléje, mint a vészjósló fellegek az égen. A városra törő tankok egyik iránya ez volt. Ahogy elérték a szekeret a tankok, leszorították az útról, és a következő pillanatban felborult, bele az árokba. A kenyér, amit éjszaka sütöttek, szanaszét gurult. A két ló visszahőkölt és kint maradt az úton. A tankok pedig jöttek, és félelmetessé tették a reggelt. A szerencsétlen ember megpróbálta behúzni a lovakat is az árokba, hogy ne legyenek útban, de eközben végigment az egyik karján a tank. Ahogy kinyúlt az árokból, benyomta a kezét a földbe a lánctalp. Puha volt az út állaga, nem volt köves, de így is szörnyű sebet ejtett az alkarján. A tank megállt – ezt már ő mondta el a kórházban –, rükvercbe kapcsolt, még egyszer visszament a kezére, és újból belenyomta a földbe. „Az erények bibliai útja keskeny és meredek – írta Pilinszky János. – Ezért érezheti a bűnös, amikor a bűnt választja, a lejtős és széles utat kényelmesnek és otthonosnak. Ez a bűn első és legáltalánosabb illúziója.” És esetünkben a szadizmus különös formája.
Amikor beszállították a férfit a kórházba, az egyik orvos azonnal amputálni akarta könyök fölött, mert főleg az alkarja volt összezúzva, de az adjunktus nemet mondott. Arra hivatkozott, hogy nincs a férfiembernek csonttörése. A lágy részeket teljesen lecsavarta a tank a csontról, és szét volt tépve a bőre. Amennyire lehet – adta az adjunktus a tanácsot – rekonstruálni kell, ez a legtöbb, amit tehetünk. Így is történt. De a férfi néhány nap múltával arra panaszkodott, hogy nem nyílik ki a szája. Gyorsan alakultak ki a merevgörcs tünetei. Azonnal amputálták, de már nem tudták megmenteni. Talán, ha mindjárt amputálták volna, mikor bekerült a kórházba, remény maradt volna az életre. Amikor Albert Schweitzert, a híres protestáns teológust, humanistát és orvost megkérdezték, miben látja az erkölcsi jó alapját, így válaszolt: jó az, ami az életet szolgálja. S éppen így érvényes a fordítottja is: rossz az, ami az életet megrontja, lerombolja és kioltja. November 4-e gyilkos lánctalpai egy nép életet akarták kioltani, de az igazság sorsa felett valaki virrasztott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.