Szárnyát szegi Kóka a vasútnak

Téves előfeltevéseken alapult a gazdasági tárca júliusban bejelentett vasútiszárnyvonal-megszüntetési menetrendje. A most kiszivárogtatott új tervezet új vonalakat tartalmaz, ám a kiválasztás semmivel nem szakszerűbb.

2006. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állam hanyatt-homlok menekül a közfeladatok ellátása elől, hogy megfelelhessen a konvergenciakövetelményeknek, s ezzel sorsára hagyja adófizető állampolgárait – jellemezte a MÁV-reform gyanánt elénk tárt szárnyvonal-megszüntetési elképzeléseket egy nemzetközi vasúti szakértő.
Kóka János „reformdiktátor” júliusban sem indokolta, miért éppen azt a 28 vonalat kell bezárni, amelyet megjelöltek erre a célra. A bejelentés előtt nem konzultáltak az érintett önkormányzatokkal. Szakértőnk szerint azért bukott meg ilyen rövid idő alatt a szaktárca javaslata, mert a reformok és a karcsúsítás jelszavával mind a minisztériumból, mind a MÁV menedzsmentjéből sikerült eltávolítani a vasutas múltú embereket. A vasút működésének gazdasági átvilágítása meglehetősen bonyolult és soktényezős munka. A kormány azonban a lehető legegyszerűbb módját választotta ennek: összevetette az azonos útvonalon párhuzamosan közlekedő vasút és távolsági busz költségeit. Ebből az összevetésből rendre a vasút került ki vesztesen, csak azt felejtik el a döntéshozók, hogy míg a vasúttal megfizettetik a sínpálya fenntartásának költségeit, addig a közutat, amelyet az autóbusz használ, közpénzből építik és tartják karban. A lapunknak nyilatkozó szakértő rámutatott: egy önálló, kizárólag személyszállítással foglalkozó részvénytársaság életre hívása legalább 15 milliárd forintba kerülne, márpedig a mellékvonalak bezárásával ekkora összeg csak hosszú évek alatt spórolható meg.
A szaktárca megrendelt egy tanulmányt a jelenleg 81 veszteségesnek tartott vasútvonalról. A kiszivárogtatott anyag készítői utasszámlálásos és kikérdezéses vizsgálatokat végeztek. A miniszter ugyanakkor újságírók előtt tegnap tagadta, hogy helytálló a kiszivárgott tervezet tartalma. Kóka János azt állította, hogy a hét végi kormányülésen kerülnek napirendre a közlekedési reform egyes kérdései. Hangsúlyozta, még tartanak az egyeztetések a polgármesterekkel, ezért a témában csak december közepén születik meg az első döntés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.