Új perspektívákat nyitnak az orosz régiók

Az orosz és magyar gazdasági kapcsolatok erősítésére, a régióban rejlő lehetőségek felvázolására és a finnugor nyelvcsalád kulturális kapcsolatainak ápolására helyezte a hangsúlyt a Komi Köztársaság napokban Magyarországon járt elnöke. A régiók közötti kapcsolatok erősödését jelzi, hogy Vlagyimir Torlopov a nyíregyházi ÉPKER Építőipari és Kereskedelmi Kft. meghívására látogatott hazánkba.

2006. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország és Oroszország között a politikai kapcsolatok manapság kimondottan jók, néha már különlegesnek is nevezhetnénk őket. Mindez azonban csak keret, amelyet ki kell tölteni tartalommal. Erre kiváló lehetőséget nyújt, ha a magyar cégek a régiókkal kerülnek minél szorosabb viszonyba. Mit kínál a Komi Köztársaság Magyarországnak?
– Sajnos, a Komi Köztársaság és Magyarország között egyelőre nagyon szerények a kereskedelmi kapcsolatok. Jól mutatja ezt, hogy mindössze egyetlen közös vállalat működik a fafeldolgozó iparban, az áruforgalom évi értéke pedig nem haladja meg a 100 ezer dollárt sem. Ez akkor is kevés, ha ebben nincs benne a kőolaj- és gázexport, amely csak az orosz kivitel mérlegében jelenik meg. Az utóbbi időben azonban köztársasági szinten is érzékelhetően élénkülnek a kapcsolatok, amit jelez mostani látogatásunk is.
– Lényegében a kezdeteknél milyen tanácsokkal tudná ellátni a magyar cégeket? Mi kell ahhoz, hogy a régiókban sikeresen jelenjenek meg? A legfelső szintű találkozók, a politikai támogatás, a személyes kapcsolatok, bizonyos kulturális kapcsolódási pontok, vagy mindez együtt?
– A válasz nagyon egyszerű. Ha az üzlet mindkét fél számára előnyös, akkor már az esetleges nehézségek is könnyen leküzdhetők. Természetesen sokat jelent, ha a két ország között a politikai viszony jó, Magyarországgal azonban ilyen gond nincs. S a mi esetünkben ehhez jön még a finnugor rokonság. E három tényező megléte jó alapot teremt az üzleti kapcsolatok fejlődéséhez. A Komi Köztársaság általában jó helyen áll a külföldi befektetések tekintetében. A tavalyi évhez képest az idén megnégyszereződött ezek nagysága.
– Bővíti a magyar gyógyszer- és építőipar lehetőségeit, hogy bekapcsolódhatnak a kiemelt nemzeti fejlesztési tervekbe…
– Ez így van, nálunk például komoly igény van különböző objektumok kivitelezésére a szociális és kulturális szférában, de lehetőség nyílik az egészségügyben és a lakásépítések területén is. Várjuk tehát az ajánlatokat! A lakáspiacot például a hazai építőcégek a megnövekedett igények miatt egyedül nem képesek kiszolgálni.
– Említette, hogy a finnugor rokonság is olajozhatja a regionális kapcsolatokat. Az utóbbi időben azonban az oroszországi finnugor nemzetiségek ügye mintha bizonyos nagypolitikai játszmák részévé vált volna, s Tallinn és Helsinki előterjesztéseihez támogatóan zárkózott fel Budapest is. Felmerül tehát, hogy előnyt vagy hátrányt jelent akkor a finnugor rokonság?
– Az utóbbi időben az Európai Parlament több képviselője is járt nálunk, s a látottakról alapvetően elismerően nyilatkoztak. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nincsenek problémák, de folyamatosan megoldjuk őket. Ne feledje el, hogy a 90-es években még a bérek kifizetésével is súlyos gondok voltak. A köztársaság adósságállománya tíz százalékkal haladta meg a büdzsé nagyságát. Négy-öt éve megoldatlan volt a vidék számára egyik fő bevételt jelentő tej vagy a hús felvásárlása. Mára a helyzet alapvetően más, így lényegesen több jut a kisebbségekre, s ami ezzel szorosan összefügg, a falvak fejlesztésére is. Tíz-tizenöt éve például egyetlen iskolában sem folyt oktatás komi nyelven, míg mára lényegesen megváltozott a helyzet.
– S milyen a komi nyelv presztízse?
– Egyelőre nem túl nagy.
– Ön komi nemzetiségű. Beszéli a nyelvet?
– Sajnos, csak részben. Bevallom, nehezen fejezem ki magam komi nyelven. Városban nevelkedtem, így az anyanyelvem orosz. Ma azonban már egyre több orosz is komi iskolába íratja a gyerekét.
– A Komi Köztársaság nyersanyagokban, természeti kincsekben gazdag régió. Általában Oroszország nagy problémája, hogy gazdasága az olaj- és gázbevételeken nyugszik. No, de mi lesz tíz, húsz vagy ötven év múlva?
– Igyekszünk megváltoztatni az ipar szerkezetét, ez azonban nem megy egyik napról a másikra. Épül például timföldgyár, ugyanígy cellulózfeldolgozó – ezek már ebbe az irányba mutatnak. A cél egyértelműen a feldolgozott termékek arányának növelése.
– Az energiatartalékokban gazdag régiók másik nagy problémája, hogy a 90-es évek vadprivatizációja e kincseket a magántőke kezébe juttatta, az új gazdák azonban finoman szólva sem tettek tanúbizonyságot túlzott szociális érzékenységről. Mi a helyzet ma e tekintetben?
– Erre csak annyit tudok mondani, ha a Lukoil 1999-ben nem jelent volna meg a köztársaságban, akkor nem sikerül növelni az olajkitermelést. A cég modernizálta nálunk az olajszektort, ennek köszönhetően növekedtek a bevételek is. Ezért csak köszönetet tudok mondani, azonban ez csak az érem egyik oldala. A másik, hogy a Lukoil részt vállal a szociális beruházásokból is, ami nagy segítséget jelent a kormánynak. A helyzet tehát nagyot változott a 90-es évek óta, s ma csak jót tudok mondani az olyan nálunk jelen lévő nagy cégekről, mint a Lukoil, a Rosznyefty vagy a Szeversztal.
– A különböző felmérések szerint nem éppen harmonikus az orosz vidék, a régiók és a főváros, Moszkva kapcsolata. Miként vélekednek a Komi Köztársaság lakói a moszkvaiakról?
– Különbözőképpen.
– Gondolom aligha tetszik, hogy míg 2000-ben a köztársaságban beszedett adónak csak a 41 százaléka vándorolt a föderális központba, addig ma ez az arány már megközelíti a 70 százalékot…
– Mit mondhatok erre, ilyenek az adótörvények, s mi ezeket tiszteletben tartjuk. Nem örülök ennek, hiszen én is azt szeretném, ha több pénz maradna helyben, de ezt a szabályozást csak a dumában ülő képviselők változtathatják meg.
– A központ és a régiók kapcsolatáról beszélgetve sok orosz szakértőtől hallottam azt a véleményt, hogy a cár, a Kreml mindig nyugatosabb, ha úgy tetszik, modernebb volt, mint a kormányzóságok elitje. Egyetért ezzel?
– Elvitathatatlan, hogy az elmúlt években Oroszország elnöke sokat tett azért, hogy lökést adjon a reformoknak. A régiók és a föderális központ együttműködését ugyanakkor harmonikusnak látom. Nem mondom, hogy nincsenek problémák, így említhetném a már felvetett adótörvényeket, amelyek ellen különösen az olyan, a költségvetésbe befizető régiók, mint a Komi Köztársaság is ágálnak. Megértjük, hogy a földben rejlő természeti kincs nem csupán a miénk, hanem az országé, csupán az arányokon változtatnánk.
– Elnök úr, önt első ciklusára még a köztársaság lakossága választotta, míg legutóbb a másodikra lényegében kinevezték. Miként viszonyult a nemzetközi sajtó által élesen bírált változásokhoz?
– Nézze, a kormányzók kinevezésének mostani gyakorlata megnövelte a helyi vezetőknek az ország elnökével szembeni felelősségét, míg a népnek korábban és most is felelősséggel tartoztunk. Ami pedig a világsajtóban megjelent kritikákat illeti, a nemzetközi gyakorlat különböző. Egyaránt találkozhatunk a miénkkel megegyező rendszerrel, ahogy a közvetlen választással is. A lényeg, hogy ez a gyakorlat megfeleljen az illető ország körülményeinek, hagyományainak, a választók igényeinek, s e tekintetben rendben levőnek látom a mi rendszerünket.
– S miként értékeli a régiók öszszeolvadásának egyre inkább kivehető trendjét?
– Minket ez egyelőre nem érint. Egyébként pedig ha a lakosság a területek egyesülésére szavaz, ám legyen. Érvényesüljön a népakarat!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.