Álom a jó munkahelyről

Csontos János
2006. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Munkahelyteremtés. E szószörnyszülött, amelyet a politikai bikkfanyelv hozott világra, közmegegyezés szerint pozitív jelentéstartalommal bír. Nagyotmondó, handabandázó pártprogramokban szokott előfordulni; a tetteket lajstromozó beszámolókban már kevésbé. Árulkodó vonás azonban, hogy a munkahelyteremtés még ígéret formájában is mennyiségi fogalom, s még véletlenül sem minőségi. Örülj, hogy van megélhetésed, azon túl pedig jobb, ha meghúzod magad! – szól a szép, új globális világ üzenete. A magukra valamit is adó cégek persze nem nyugodhatnak bele a dömping világuralmába, a kvalitatív szemlélet totális vereségébe: tekervényes minőségbiztosítási procedúrákkal próbálnak visszavenni valamit az illanó tekintélyből. A rámenősebbek saját kőtáblákkal, vállalati parancsolatokkal igyekszenek hangsúlyozni különleges voltukat – ezek azonban legalább annyira szolgálnak az alkalmazottak kordában tartására, mint a munkahelyi közérzet csapatépítésnek álcázott, pozitív szándékú befolyásolására.
Dolgozni jó, de nem mindegy, hol és hogyan – egyszerűsíthetjük le az eddigieket. A régiek ezt tudták. Más vonatkozásban már emlegettem szülővárosom, Ózd hajdani szociális modelljét: a háború előtt a Rima-Murány Rt. nemcsak munkát adott az embereknek a vasgyárban, de kolóniaépítéseivel a kor angliai színvonalán álló lakhatást biztosított nekik, olvasóházat, fedett uszodát, kaszinót, teniszpályát, szaletlis sörözőt, jégpályát épített, a környék iskoláit házi könyvtárral látta el, zenekart, dalárdát és színjátszó kört működtetett. Igaz, hogy munkásait tíz-tizenkét órában dolgoztatta, ellenben a kolónialakások karbantartását fizetett térmesterek végezték. Őket viszont a cég Abbáziában nyaraltatta. Az ózdi vasgyárban dolgozni mindent összevéve főnyeremény volt, mindenki oda akart bekerülni, s valóságos tragédiának számított az elbocsátás. A munkahelyhez való ragaszkodást nem magyarázza a monopolhelyzet: a korabeli vezérigazgatók tudták, hogy a munkahely léte mellett a munkahely minősége is elsődleges szempont.
A létező szocializmus lényegében elsodorta a régi munkás- és munkakultúrát, az ormótlan nagyvállalatok helyébe lépő multik pedig e végvárvidéken nem mindig ügyelnek a részletekre. Az utóbbi másfél évtizedben nemcsak a szakszervezetek szorultak vissza, hanem azok az értékek is, melyek miatt annak idején létrejöttek. Ezért is ráncoltam kissé a szemöldökömet, mikor arról értesültem, hogy a Hewitt humántanácsadó cég pályázati úton Magyarország legjobb munkahelyét kereste; s mit ad Isten: meg is találta. A kis- és középvállalkozások között ezt úgy hívják, hogy Mapei Kft., ragasztók, fugázók és szigetelések gyártója, s a hazai piacot 15 százalékban birtokolja. Az anyacég olasz, lombardiai családi vállalkozás, s a rendszerváltozás óta van jelen hazánkban. Nemrég egymilliárdot költöttek az új sóskúti üzemükre, a mostani 27 alkalmazott mellé öt éven belül újabb 19-et vesznek fel. Az egész cég alig foglalkoztat többet száz embernél, de ők ragaszkodnak munkahelyükhöz: alig ötszázaléknyi a fluktuáció. A Mapeit 123 pályázó cégből választották ki, amelyek 23 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. A kimutatott adatok elképesztők. Az úgynevezett emberi érték mutatója 89 százalékon áll; az alkalmazottaknak a 82 százaléka érzi úgy, hogy a vezetőség őket tartja a legértékesebb erőforrásnak; 87 százalék szerint pedig még az üzleti döntések meghozatalakor sem feledkeznek meg a dolgozók szempontjairól. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az értékelésben olyan paraméterek is kiugrók, mint a munka és magánélet egyensúlya meg az önmegvalósítás, az ember már határozottan gyanakodni kezd. Egy olyan országban, ahol megacégek lejárt szavatosságú élelmiszereket címkéznek át szakmányban, túl szép volna, hogy az emberek a munkahelyükön túl még a főnökeiket is szeressék.
Elzarándokoltam hát Budaörsre, a cég központjába, s ravasz keresztkérdéseket tettem fel Markovich Béla ügyvezető igazgatónak és embereinek. Nem a többmilliárdos bevétel és a termelés három műszakban való megsokszorozása érdekelt (bár ezek is szokatlan tematikák manapság), hanem hogy mi lehet a baj a kréta körül. Az nem létezik, hogy ne legyen valami trükk ebben az egészben… A felméréssel nemigen lehetett gond. Az alkalmazottak 90 százaléka dobta be az anonim íveket a gyűjtőurnába, ami persze egy gyér választási hajlandóságú országban meglepően nagy arány, de mégsem száz százalék – szóval dresszúra aligha érte őket. A pályázatlebonyolító cég leplombálta a dobozt, sőt titoktartás terhe mellett személyi utánkövető vizsgálatot is csinált – hókuszpókuszra tehát nem nyílt lehetőség. Vagyis a 90 százalékos dolgozói elkötelezettséget – amely épp a duplája az országos átlagnak –, tetszik, nem tetszik, el kell fogadni. Az igazgató szerint persze csak akkor van értelme az ilyesminek, ha igaz; de hát annyit hazudoztak már nekünk az utóbbi időben, hogy óhatatlanul rosszra gondolunk, amikor valami jót hallunk.
Azért a részletekbe hatolva fény derül egyre-másra. Hogy Sóskúton nemcsak termelés folyik, hanem olykor a cég által finanszírozott disznóvágás meg bográcsfőzőverseny is. Hogy viszonylag gyakran együtt járnak hétvégén túrázni. Hogy színházjegyeket ajánlanak fel a legjobb munkaerőknek. Hogy ha már valaki a kollektívából basszusgitározik egy együttesben, akkor időnként eljárnak a koncertjére. Hogy volt, aki elment, mert elvi fenntartásai voltak e túlzottnak gondolt családiassággal szemben, de aztán visszakéredzkedett. Tény és való, hogy az alkalmazottak nem azért mosolyognak, mert azt mondták nekik – viszont a mosolygáshoz kell a relatív jó fizetés is. Meg persze az, hogy emberszámba vegyék a dolgozót. Hogy ha valaki behozza a magánéleti problémáit a munkahelyre, inkább segítsenek neki, mintsem szenvtelenül fegyelmezzék. Meg hogy a maga posztján bárki átélhesse a kreativitás gyönyörét. Az igazgató szerint kölcsönös előnnyel jár, ha a magánéleti célokat ráültetik a céges célokra. Ha az alkalmazottnak nincsenek céljai (akárcsak olyanok is, mint tanulni vagy nyaralni), elfásul, ösztönözhetetlenné válik, leáll. Márpedig ennél nincs nagyobb csapás egy üzlet számára.
Lassan kikerekedik, hogy a díjnyertes cég csak részben kísérletezte ki mindezt – részben az olasz anyacégtől leste el. Lombardia nemcsak Európa leggazdagabb tartománya, hanem az úgynevezett klaszterek (ipari fürtök) földje is: egész települések specializálódnak a bútor-, cipő- vagy épp az építőanyag-gyártásra. A világszínvonalú termékek sokszor házilag készülnek, de sok évszázados munkakultúrával és szervezetépítési tapasztalattal. Ebben a Don Bosco nevével fémjelzett szaléziánus rendi kisipari hagyomány is benne van, amely oly tökéletesen illik az uniós szisztémára, mintha ráöntötték volna. A lombardiai titok tehát nem csupán a családi vállalkozásokban áthagyományozódott szakmai tudásban meg a becsatornázott kreativitásban rejlik, hanem abban is, hogy a nagyra duzzadt cégek is átmentik a munkába a személyes viszonyt, emberszámba veszik alkalmazottaikat. A lombard munkahelyi kultúrából van mit ellesni – különösen egy olyan országban, ahol az emberek a zsigereikben még emlékeznek arra, hogy lehetett a kapitalizmust humánusan is csinálni. Valahogy úgy, mint a Rima-Murány művelte valaha Ózdon, míg az új – csúfondárosan „munkáshatalomnak” nevezett – rend szét nem verte ezt a finom egyensúlyokra épült, emberléptékű világot. Nincs fedett uszoda, ám van színházjegy. Nincs kaszinó, ám van céges disznótor. De innen azért el lehet indulni…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.