Belgák a médiában

Csontos János
2006. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hová álljanak a belgák? – kérdezte a Belgiumba kivándorolt hazánkfia, mikor a katonaságnál felszólították az újoncokat, hogy a flamandok balra, a vallonok pedig jobbra csoportosuljanak. Ez a kontinentális alapvicc gyakorta eszembe jut, amikor a politikai korrektség jegyében a média nem hajlandó tudomást venni a rögvalóságról – ez esetben például Belgium végletes etnikai megosztottságáról. Brüsszel ráadásul nem csupán a Belga Királyság fővárosa, hanem az Európai Unió székhelye is – nem csoda, ha vigyázó szemünket gyakorta vetjük rá. Ám ha ez a vigyázó pillantás netán szerda este 20 óra 21 perckor történt, a következő érdekességet tapasztalhattuk. Az RTBF belga közszolgálati televízió megszakította műsorát, s a helyi híradó rendkívüli kiadásban jelentette be, hogy Flandria kihirdette függetlenségét, így Belgium megszűnt országként létezni. Majd élőben kapcsolták a királyi palotát, ahonnan a tudósító azzal a hírrel jelentkezett, hogy II. Albert lemondásra és az ország elhagyására készül. A szenzációs közlés érthető módon feldúlta Belgiumot. Kilenc óra után néhány perccel azonban a csatorna vezetése kiírta a képernyőre: „Ez csupán fikció. Médiaértesülések szerint a királyi palotából parancsoltak rá a szerkesztőre, hogy Luca-napon se szédítse a hiszékeny országot…”
Mindez nem fikció, hanem a harakirije az európai értelemben vett közszolgálati médiának. Nem érdekelnek a médiaesztéták fejtegetései a kínálkozó párhuzamokról: hogy Orson Welles annak idején a Mars-lakók inváziójának egyenes közvetítéseként adott el egy rádiójátékot; vagy hogy a CNN fiktív jelenetekkel, máshonnan vett vágóképekkel „hitelesíti” politikai sulykolásait. Egyedül a tényt érdemes rögzíteni: 2006. december 13-án a közszolgálati tájékoztatást két vállra fektette a szórakoztatóipar. Ezek után kicsit kedvetlenül állok neki taglalni, hogy az ATV Friderikusz-show-jában négy értelmiségi a Puskás-temetést használta fel fikciós rögeszméi igazolásául. Azt követően, hogy a belga köztévé egy „Ez csupán fikció” felirattal intézi el egy ország becsapását, miként is lehetne közszolgálatiságot számon kérni egy olyan kereskedelmi műsoron, amely ráadásul csak külsőségekben hajaz a közszolgálatiságra?
A Friderikusz most szóban forgó adásában a műsorvezető egy pszichológussal, egy szociológussal és egy költővel beszélt a temetés ürügyén – úgymond ízlésbéli kérdésekről. Nézzük most csak azt: miként manipulál, egyensúlyoz realitás és fikció mezsgyéjén a hétpróbás moderátor. Maga is érezte, hogy a témaválasztás ízléstelen, mert azzal mentegetőzött: „A részvét és a tapintat nem adhat menlevelet olyan jelenségeknek, szándékoknak, amelyek épp ezekkel élnek viszsza.” Azaz mások visszaélnek a részvéttel, a jelenlévők nem. Mindjárt az elején egy célirányos kérdés: „Milyen ízlésvilágot tükröz, amikor a nemzetet felébe helyezik az elhunytnak?” Öcsi, a nemzet focistája, akire rátelepszik a nemzet, mert méltó módon el akarja temetni. Majd később egy résztvevőhöz: „Kicsit te szégyellted magad?” Egy másik beszélgetőpartnerről: „Nem volt itthon, a temetést olyan nagyon kommentálni nem tudja.” Mégis meghívta kommentálni. Azért nem árt némi szájba rágás: „Nem lehet, hogy ilyen a magyar társadalom ízlése?” Majd később: „De ha nem a társadalom ízlése érvényesült, akkor kinek az ízlése nyomta rá a bélyegét a szertartásra?” Tényleg, vajon kié? S hogy semmi kétség ne legyen: „Schmitt Pál, az előbb őt idéztük.” Majd mindez kifejtve: „Schmitt Pálnak hol érhetett meg ez a félfeudális barokkospompa-ízlése? Miben szocializálódott, hogy ez lett az ízlése?” Schmitt, aki az olimpiai dobogó, majd az olimpiai mozgalom tetején szocializálódott, garantáltan többtucatnyi világklasszis sportoló temetésén részt vett; de itt nem rúghat labdába, mert politikailag kell kivégezni: „Nem inkább a jobboldali politika eszményképe jelent meg a temetési szertartásban?”
Helyben vagyunk: Puskás Ferenc halála ízléskritikának álcázva arra használtatik fel, hogy nagyokat lehessen rúgni a jobboldalba, azon belül is a Fideszbe. Ehhez jó pártmoderátorként azt kell állítani, hogy a szertartást a jobboldal rendezte – kár, hogy nem ők vannak kormányon, meg aztán egy szocialista miniszter is beszéddel exponálta magát. Szerencsére „a kormány e tekintetben ráhagyta a rendezőkre; de amit láttunk, az a rendező kitalációja volt. A kormány olyan értelemben asszisztált, (…) hogy ne érje szó a ház elejét”. És nem is érheti. Mert hát „mit tehetett volna a kormány ellene”? Maga is érzi, hogy vérszegény érvelés ez a kiszolgáltatott kormányról, mert zavaros fejtegetésbe bonyolódik: „Gyurcsány Ferencet többen felszólították, hogy tartsa magát távol az eseménytől, a kormány nevében senki ne búcsúzzon el a nemzet halottjától, hiszen mint tudjuk, a kormány nemzetellenes. Kiderült, hogy ez nem az egyetlen döntésre jogosult személynek, Puskás Ferenc feleségének az óhaja: Lamperth Mónika végül elbúcsúzhatott a halottól a bazilikában. Tömegével nem lengedeztek Árpád-sávos zászlók, de egy-kettő minden kérés ellenére feltűnt. Kommunistázók is akadtak a jelentések szerint a bazilika előtti tömegben, akik Lamperth Mónikát hallgattatták volna el, ha tehetik, mert az ő fejükben ezek mind kommunisták, és miattuk ment el Puskás az országból.” Lamperth az MSZMP tagjaként két évig volt kommunista (ez nem kommunistázás: ez tény); de valóban nem miatta ment el Puskás, mert akkor a kis Mónika még pólyában gügyögött. Ám később Friderikusz szerint elsöprő szónokká cseperedett: „A baloldal (anélkül, hogy fogadatlan prókátor lennék), a kormányképviselők messze nem hallatták a hangjukat. Lamperth Mónika a legjobb beszédet mondta; nagyon röviden fogalmazott.”
De a műsorvezetőnek mint ízléses baloldalinak, nem csak az ízléstelen jobboldallal van problémája: „Valaki mondja már meg: a szertartáson mit keresett az Alkotmánybíróság elnöke, illetve a Legfelsőbb Bíróság elnöke?” Igaz is: törvénybe kéne foglalni, hogy a közjogi méltóságok nem lehetnek futballdrukkerek, de legalábbis csak élve tekinthetik meg a focistákat. „Nincs valaki, aki normálisan, civil módjára gondolkodik, és bár nemzeti gyásznap van, de azt mondja, hogy bocsánat, álljunk le, húzzuk meg valahol a határt?” Ha Friderikusz nyit egy civil temetkezési irodát, garantáltan nem kerülünk a kerítésen kívüli temetőárokba.
De van ennél még lejjebb is: arról csevegni, hogy a katonai rangot viselő Öcsi bácsit „ízléses” volt-e dandártábornokká előléptetni. „Bocsánat, biztos nem illik ide: nem az özvegyi nyugdíjról szólt, hogy többet kap az özvegy?” Igaza van, Sándor, tényleg nem illik ide. Lehet cikizni a lovakat meg az ágyútalpat; lehet kétségbe vonni Puskás vallásosságát; még azt is lehet sugalmazni, hogy a csúnya katolikus egyház a család akarata ellenére temette a bazilikába minden idők egyik legnagyobb magyar zsenijét – de azt civilizált ember nem vetheti fel, hogy az özvegy az állami nyugdíjon akar-e nyerészkedni. Még ki sem hűlt az elhunyt! Mondja, kedves Sándor, maga hányat tudott dekázni a nyíregyházi grundon? Nem méltatlan bosszú ez a hajdani sikertelenségekért?
De még nincs vége. „Ahhoz mit szólnak, hogy a különböző intézmények megindultak Puskás Ferencért? A Sármellék Fly Balaton repülőteret üzemeltető cég már májusban megkapta a névhasználati jogot a családtól; a felcsúti futballakadémia néhány napja elhatározta, hogy felveszi az elhunytnak a nevét…” Aha, Felcsút! A pavlovi kutya meg az ő nyálelválasztása. Nem elég kiírni, hogy „Ez csupán fikció”. Hagyja el a médiát, most.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.