Díszkapuk alkonya?

Van-e jövője a nagy múltú hazai vasművességnek? A műkovács mesterség 1970-es évektől számítható megújulásából, tucatnyi kiemelkedő értékű alkotás látványos példájából az következne, hogy van, a szakma jelenlegi helyzetét nézve azonban, ha valami csoda nem történik, nincs. Egy szép és fontos, régi mesterség úgyszólván magányos képviselőjét kerestük fel, felidézni fontosabb munkáit. A Lehoczky Jánossal folytatott beszélgetés vége nem derűs: napjaink haszonelvű építészetében fölösleges fényűzésnek számítanak a művészi színvonalú, míves vaskapuk, rácsok, korlátok, díszítő elemek. Sem pénz, sem idő, sem alkalmas iparos nincs ilyesmire – legyintenek a megbízók. A mögöttünk hagyott három-négy évtized igényesebb építkezései és műemlék helyreállításai – egy halott korszak után – alkalmat kínáltak e régi mesterség újjáélesztésére, a hazai monumentális műkovácsolás lehetőségei azonban az 1990-es évek végére megint kimerültek. A korszak kiemelkedő, szinte reneszánszteremtő alkotója, Lehoczky mester a legutóbbi megrendelését már a bajor fővárosból kapta.

Ludwig Emil
2006. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szentendre kertes hegyoldalában vagyunk. Hosszú kőfalba simuló, pompás kovácsoltvas kapu vonja magára a látogató figyelmét, aki nem tudja, azt hiheti, egy híres médiasztár, esetleg napjaink valamelyik befutott gazdasági, politikai „vállalkozója” lakik mögötte. Zavarba ejtő pontosan megfogalmazni azt is, minek nevezzük a jókora saroktelken található, buja fák, bokrok és futónövények által álcázott épület-együttest: a vasszagú kovácsműhely ipari üzemnek hat, míg a fölé magasodó, tiszta, üvegezett falú műterem a legkényesebb grafikus számára is komfortos stúdió lehetne. Lent rusztikus munkapadok, olajosan fénylő satukkal; sikattyúk, kovácsfogók, kalapácsok, hegesztő- és vágószerszámok, fúró- és köszörűgépek, hevítő tűzhely; fent emelő szerkezetek, láncok és csörlők. A rajzterem faasztalán fekvő, jókora papírlapokon hegyes ceruzával szerkesztett kapurácsok, részletek, a falon vázlatok. A kertben lévő lakóházon éppen új falszigetelés készül. – Ilyen drága gázzal nem lehet tovább az udvart fűteni – panaszkodik a mester felesége.
Lehoczky János monumentális kapuival, rácsaival szerzett hírnevet, elismerést a nevének. Súlyos vaskapuk jelzik négy évtizedes pályájának állomásait, híven szolgálva a helyükön. Jelképesen is. Erről faggattam az amúgy nem könnyen szóra bírható kovácsot.
– Mindjárt az első kapummal sikert értem el – emlékszik vissza a kezdetre a 64 évesen is fiatal, energikus kovács. – Tizenöt éves korom óta Szentendrén élek, itt érettségiztem, majd Óbudán, a híres Bieber Károly műlakatosnál tanultam ki a vasas szakmát. A Pest Megyei Múzeum szentendrei restaurátorműhelyében dolgoztam. Ez éppen szemközt volt a Ferenczy Károly Múzeummal, amelynek a belső kapujára kaptam az első komoly megbízást. Volt már saját műhelyem is, ott készült a kapu 1974-ben. Jól sikerült. Nem üt el a környezetétől, visszaadja a régi kor formavilágát. Elismerték, egyből nívódíjat kaptam rá. Ennek a munkámnak köszönhettem a következő nagy feladatot, a budavári Hilton Szálló kapuinak és rácsainak elkészítését. Harminchárom éves koromban! Ez már másféle rácsszerkezet volt, mint az első: igyekeztem a síkból kilépni a térbe, egymásba kapcsolódó gömbszeletekből kovácsoltam egybe a kilencméteres térelválasztó rácsot. A szerkezet térben való megfogalmazása monumentális hatású lett, de még mindig a kis formákból állítottam össze a nagy formát. Az volt az elképzelésem, hogy egy nagy, egybefüggő szerkezet alkossa a kaput. A feladat nehézsége a vas súlyából fakad, a hosszú anyagok nehezen engedik a szárnyakat úgy egybefogni és felfüggeszteni, hogy ne ereszkedjenek meg. Ez a szándékom, érzésem szerint először a veszprémi temető főkapujának esetében sikerült. Nincs külön kitámasztójuk, a két szárny egybezáródik. A két méter magas, kétszer három méter széles szárnyakon szimmetrikusan egy-egy kereszt rajzolódik ki a hajlított vaspálcák közt – mutat a falon függő rajzra. A veszprémi tanács rendelte meg, 1985-ben lett kész. Szabad kezet kaptam, a városi, megyei pártvezetők észre sem vették a kereszteket – tűnődik el Lehoczky érezhetően kedves munkáján.
– Ezután, egészen a 80-as évek végéig egy nagy restaurálási feladatom volt, öt évig dolgoztam a pesti Postatakarékbank vasmunkáinak helyreállításán. A Lechner Ödön tervezte, 1901-ben elkészült épület szecessziós rácsait kellett eredeti állapotukba visszahozni, hat erkélykorlátot, 24 függőfolyosórácsot, 36 ablakrácsot. Közben új munkákra is kaptam megbízásokat, Győrben a püspöki kincstár és Klastrom Szálló díszkapuját, Pécsett a Magyar Külkereskedelmi Bank háromszor öt méteres vaskapuját csináltam meg.
A legnagyobb feladatként ezután kaptam meg a volt Tiszti Kaszinó vasmunkáit, a régi kovácsmunkák renoválását, s emellett új kapuk és rácsozatok tervezését és elkészítését. A pesti Váci utca és Duna utca sarkán álló épület 1899-ben készült el, a kovácsoltvas munkákat ugyanaz az Alpár Ede készítette, akinek a munkáit a Postatakarék-palotában restauráltam. A barokkos stílusú, finoman megformált, hajlított rácsokat több évtizedes, ki tudja hány festékréteg fedte, eltüntetve az eredeti megmunkálás finomságait. A rárakódott rozsda- és festékrétegeket el kellett távolítani, a vasfelületeket megtisztítani, újrakovácsolni, új életre kelteni s egyúttal konzerválni. A vastag máztól már fel sem lehetett ismerni a részleteket, pedig micsoda finomságú rózsaszirmokat kovácsolt Alpár mester, az ágaknak még a kérgét, a levelek erezetét is természethűen kikalapálta. A tulajdonos külkereskedelmi bank új vasajtókat is rendelt új székháza hátsó, Veres Pálné utcai bejáratára. A háromszor négy és fél méteres, kétszárnyú kocsikapun és a keskenyebb bejárati ajtón alapjában ugyanazokat a formákat és részletmegoldásokat alkalmaztam, mint a belső udvar lépcsőkorlátjain. 1996-ban fejeztem be ezt az új munkát, azóta inkább csak restaurálást végeztem. Pannonhalmán az apátság főkapuján és az arborétum bejáratán, a budapesti Ybl-palota lépcsőházának korlátjain, és a Gresham-palota vasmunkáin dolgoztam. Azóta egyre ritkábban keresnek megbízással, ajánlattal, pedig éppen elég új luxusház, székház, irodaház, cégközpont épül. Igényes vasmunkára azonban nem költenek. Ha netán az építész vagy a kivitelező előszörre betervez egyedi kovács- és lakatosmunkát, később, hogy az építtető kedvében járjon, ezeknek az árával tudja csökkenti a költségeket. Ha vaskorlátra, rácsra van szükségük, megveszik készen, katalógusból, előre gyártott elemekből. És jóval olcsóbban. De hogy mi lesz ezzel a szakmával, aligha érdekel valakit. 2001 óta szinte nem volt új munkám – fejezi be a leltározást a Magyar Művészetért díjjal kitüntetett Lehoczky János.
A mögöttünk álló év meglepetése volt, hogy a München kulturális központjában épült új zsinagóga hatalmas kétszárnyú, bronz borítású vaskapujának megtervezésével és elkészítésével a bajor főváros izraelita hitközsége a magyar kovácsmestert bízta meg. A szentendrei műhelyből szeptember végén különleges szállítójármű vitte a hat méter magas, több tonna súlyú szárnyakat bajor földre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.