Elszámolás nélküli cégfelszámolások

Magyarország a csalók országa. Bár e mondat mögött sokan napi politikai felhangot sejtenek, a kijelentés valójában a gazdasági életre is igaz, legalábbis ami a magyarországi felszámolások alakulását illeti. Évek óta komoly vagyonok tűnnek el, a hitelezők futnak a pénzük után, a tisztességes adósok levegő után kapkodnak, és ami a legrosszabb: mindennek mi isszuk meg a levét.

Kiss Roland
2006. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy, azaz 1 százalékot sem ér el az a mutató, amely azt méri: a jogos követelések mekkora hányadát sikerül kielégíteni Magyarországon a cégek felszámolásakor. A helyzet súlyosságára utal az is, hogy ez az arány Európában legalább tíz százalék körül alakul, néhol azonban a 20-30 százalékot is eléri. A magyar helyzet a tekintetben is kirívó, hogy az esetek 95 százalékánál egyetlen forint sem térül meg a befektetők és a hitelezők pénzéből. Szakemberek szerint a helyzet azután sem fog javulni, hogy nyáron életbe lépett a csődtörvény módosítása. – A csődtörvény lényegében még mindig az adósoknak kedvez, holott az egész magyar gazdaságnak az volna az érdeke, hogy a hitelezők visszakapják befektetett pénzüket – mutatott rá lapunknak Kozma András, az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Zrt. igazgatósági tagja, az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: mivel hazánkban a legjelentősebb hitelező maga a magyar állam, sokszor valójában az adófizetők pénzét is elnyelik a csődök: egyes számítások szerint a behajtatlan állami követelések összege eléri a 250 milliárd forintot. A csalók azáltal is megkárosítják az üzleti folyamatokon első ránézésre kívül álló polgárokat, hogy a magasabb rizikót a pénzügyi vállalkozások beépítik az árakba és a kamatokba, ezeket a terheket viszont végül a vásárlók és a fogyasztók fizetik meg. Márpedig a csődök száma az utóbbi tíz évben Magyarországon csaknem a háromszorosára nőtt, miközben mind Európában, mind a környező országokban vagy javult, vagy azonos szinten maradt a fizetésképtelenségi eljárások száma. Ennek oka részben a romló gazdasági körülményekben keresendő, részben azonban abban, hogy a céges vagyonok eltüntetése valóságos iparággá vált – szögezte le Kozma András. A „csődbiznisz” azért éli virágkorát, mert a hatályos jogszabályok alapján valójában csak azt lehet szabályosan felszámolni, aki hagyja magát: a követelések jogszerűségét valós jogalap nélkül is vitatni lehet, a többéves pereskedés alatt pedig kényelmesen ki lehet üríteni a céget.
Tény, hogy akadnak pozitívumok a csődtörvény módosításában – teszi hozzá a követeléskezelő cég vezetője. Ezek közé tartozik az a változás, hogy a felszámolási eljárás nem a bíróság jogerős végzésével, hanem annak a hivatalos közlönyben való megjelenésével veszi kezdetét, ami a hitelezőknek legalább elméleti lehetőséget ad arra, hogy tisztában legyenek az adott vállalkozás pénzügyi helyzetével. Az új jogszabály nyomást kíván gyakorolni a cégekre a tekintetben is, hogy időben és rendszeresen adják le a mérlegüket, igaz, arról már nem esik szó, hogy ennek elmaradása milyen következményekkel jár. Valószínűleg tehát alig fog javulni az a helyzet, amelyben a céges beszámolók átlagosan kétéves késéssel válnak hozzáférhetővé, amikorra a befektetők esetleg már a saját kárukra tapasztalhatták meg, mennyire megbízhatatlan egy-egy vállalkozás. Jó gondolat, hogy a befektetők számára káros lépésekért a cégvezető a magánvagyonával felel, de mire a jogi felelősséget megállapítják, könnyen „kiderülhet”, hogy a topmenedzser egyetlen tulajdona egy húszéves Trabant.
A nyári változásoktól tehát érdemi javulás nem várható – véli a szakember a saját tapasztalata alapján. Sőt véleménye szerint egyes követelések kielégítésének újabb gátat szabhat, hogy az új szabályozás előjogokkal ruházza fel a biztosítékkal rendelkező hitelezőket, vagyis a bankokat. A korábbi 50 százalék helyett nekik immár egy az egyben vissza kell fizetni az őket megillető összegeket.
Bár a pénzintézetek számára ez nyilván jó hír, a többi hitelezőnek így valójában semmi esélye nem lesz arra, hogy valaha is viszontlássa befektetését – vélekedik Erdős Károly, a Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesületének főtitkára is. Véleménye szerint szociális bombáról van szó, hiszen így nem jut pénz a végkielégítések, nyugdíjak és egyéb járandóságok kifizetésére sem, az új jogszabály tehát mások mellett a dolgozókat is sújtja. Igaz, maga a kormány sem jár jól, hiszen jó eséllyel az állami pénzek visszatérítésére sem marad keret, akárcsak a cégiratok megőrzésére, ami pedig a későbbi vizsgálatok során igen fontos szerepet töltene be. Úgy tűnik, a módosításnak még olyan hatása sem lesz, hogy a bankok a kockázatok csökkenésével mérsékelnék a hitelek díját és a kamatokat, vagy eltekintenének a nem ritkán kétszeres vagyonfedezettől – tette hozzá Erdős Károly.
A magyar gazdasági jogalkotás legsúlyosabb adóssága a csődök megfelelő szabályozása: az 1991-es csődtörvény már több tucat módosításon esett át, de még mindig nem tölti be eredeti feladatát, vagyis annak biztosítását, hogy egy cég fizetésképtelensége esetén a még meglévő vagyon sorsáról közös döntés szülessen – mutatott rá a gondok előéletére a főtitkár. Elárulta: Magyarországon az utóbbi tizenöt évben több mint 750 ezer céget alapítottak, miközben 250 ezer társaság szűnt meg. Jelenleg is húszezer felszámolás van folyamatban: évi 7-8 ezer procedúrát indítanak, igaz, közel ugyanennyi le is zárul. Az igazi gondot azonban az okozza, hogy csőd esetén a felszámolók az esetek több mint 80 százalékában már csak lecsupaszított cégeket találnak: a felszámolási folyamatokban évente több százmilliárd forintos vagyon tűnik el. Az életciklus másik végén, a cégalapítások esetében pedig a fiktív alapítások nehezítik meg a gazdasági szereplők életét: nemrég derült ki, hogy egy fővárosi hajléktalanszálló címére 118 társaság székhelyét jegyezte be a cégbíróság – említett meg egy árulkodó példát Erdős Károly.
A Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesülete szerint évek óta folyik az egyeztetés egy, a visszaéléseket valóban kizáró új csődtörvényről, ez azonban – részben a közigazgatási átalakítások miatt – újra és újra elakad. Hasonlóképpen vélekedik az Euler Hermes Hitelbiztosító vezetője is, aki szerint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumnál (IRM) jó szándékú szakemberek tevékenykednek, akiknek azonban alig van iparági tapasztalatuk. A szakma véleményére pedig – ahogy ez lenni szokott – ezúttal sem volt kíváncsi a kormány. Az IRM-nél lapunk felvetésére azt közölték: mind a csődtörvény módosítása, mind az új társasági törvény nagy jelentőséget tulajdonít a hitelezővédelmi eszközök, jogintézmények érvényre juttatásának. A tárcának ugyanakkor még nincsenek tapasztalatai az új rendelkezések hatásáról, így az eredményeket legkorábban jövőre értékelhetik.
A tanulságok levonásához valóban több időre van szükség – közölte lapunk kérdésére Csőke Andrea, a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának bírája, a terület szakértője is. Véleménye szerint azonban a magyar csődszabályozás igen rossz, ugyanis nemcsak a hitelezők nem érezhetik magukat biztonságban, hanem a tisztességes adósoknak sincs esélyük arra, hogy kilábaljanak a válságból.
Vagyis azokat a cégeket sem lehet újraszervezni, amelyeknél pedig volna esély a jövőbeli sikeres működésre – mutatott rá Csőke Andrea. Hozzátette: egyelőre nincs tudomása arról, hogy új csődtörvény készülne, habár erre igen nagy szükség lenne.

Könnyebb lesz a cégalapítás. – Egyszerűbbé válhat a cégalapítás a közeljövőben: az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumnál (IRM) jelenleg egyeztetik azt a tervezetet, amely lehetővé tenné, hogy a piacra lépéssel kapcsolatos jogi teendőket egy helyen lehessen elvégezni, és rugalmasabbá váljanak a társasági szerződésminták, többek között a kötelező cégnévfoglalás eltörlésével. A cégtörvény módosításával tovább bővülne a blanketták felhasználási köre is, amely a nyilvánosan működő részvénytársaságok (nyrt.-k) kivételével immár valamennyi társasági forma esetében bevethetővé válna. Csökkenne az alapító okirathoz csatolandó dokumentumok száma is. A javaslatok révén 2008. január 1-jétől a cégbejegyzések egyszerűsített cégeljárás esetében két, egyedi létesítő okirat esetében pedig maximum 15 munkanap alatt végbemenne – közölték lapunk kérdésére az IRM sajtóosztályán. Igaz, az ezerforintos kft.-re még várni kell: a tárca közleménye szerint a jegyzett tőkeminimum elhagyása vagy az összeg jelenős mérséklése ma még nem időszerű, némi csökkentés azonban várható. Mivel a jelenleg hárommillió forintos tőkeminimum a régióban igen magasnak számít, a tervezet 1,5 millió forintos követelményt fogalmaz meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.