„És ne hagyj félelmet”

Talán többen emlékeznek a lefekvés előtti kis imára, a gyermekimakönyvek kedvencére: „Őrangyalom szívből kérlek, / bűntől, bajtól őrizzél meg, / életemben légy vezérem, / halálomkor állj mellettem. Ámen.” Esetleg olyanok is akadnak, akik elő tudják ásni emlékezetükből, mit jelent a versben szereplő „őrangyal” kifejezés. De ha vannak is, egyre kevesebben. Az angyalok nagyon távol kerültek életünktől.

Fáy Zoltán
2006. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hétköznapoktól és az ünnepektől egyaránt, s nem is nehéz magyarázatot találni arra, miért és hogyan váltak anakronisztikus és fölösleges figurává, infantilis játékkellékké, jó esetben egyszerű hasonlattá. A hétköznapok angyalai sokak számára már csak a hiedelmek és mesék világában léteznek; rosszabb esetben a kereskedelem eszközei: olyan lények, akik a távoli és talán csak a fogyasztással megszerezhető boldogságot hirdetik. Jellemző, hogy az ezredforduló szellemi zűrzavarában sokak számára jobban elfogadhatók az angyalhoz hasonló szerepben bemutatott földönkívüliek vagy a mágikus beavatási szertartások olykor gonosz szándékú angyalai, mint azok az angyalok, akiknek a létezésébe, közbenjárásába, segítségébe vetett hitből épült fel Európa.
Különös, hogy ezzel a kiüresedéssel egy időben az angyalok egyre gyakoribb kellékei lettek a kereskedelemnek: gyermekarcú és fiatal nők képében megjelenő szárnyas lények mosolyognak a szaloncukrok apró papírjairól és a karácsonyi óriásplakátokról. Hírvivők, küldöttek, mint a valódi angyalok, csak az üzenetük más. Igaz, nem nagy a különbség, s talán nem is egyszerű észrevenni, hogy eltérő dolgokat mondanak a „régi” és a „mai” angyalok. Szent Pál szerint az angyalok az üdvösséget öröklők szolgálatára rendelt lelkek. Az üdvösségre vagy a boldogságra irányuló emberi vágy nem csökkent az évszázadok alatt. A különbség a régi és a mai emberek vágyai között csupán az, hogy mit tekintünk üdvösségnek. Üdvözít-e az új autó, a drága mosópor vagy a hidromasszázskád?
A magyar történelem legendákba hajló elbeszéléseinek angyalai másfélék, mint az óriásplakátokéi. Előfordulnak mesékben, hiedelmekben, de olyan történeti munkákban is, ahol a megjelenésük fontos üzenetet közvetít. Az égi és a földi dolgokat kötik össze, az egyetemeset és a helyit. És néhány furcsa apokrif angyaljelenés az időben ver hidat a pogányság és a kereszténység között. Fölbukkanásuk mindenképp tiszteletet parancsol, és még a legendák mesés angyaljelenései sem infantilisek, mint a kereskedelmi angyalok.
Egy erdélyi népmonda angyalok segítségével beszéli el a nemzeti karakterek közötti különbséget, s a történetet a paradicsomkertbe helyezi. Amikor az Úr elhatározta, hogy kiűzi a bűnbe esett emberpárt, először a magyar angyalt, Gábort küldte a földre. Az ősszülők, érezve a veszélyt, nagy lakomát csaptak a vendég tiszteletére, s jól is számítottak: Gábornak a tisztességes vendéglátás után nem volt szíve kikergetni őket az édenkertből. Utána Flóriánt, a román angyalt küldte az Úr. Flórián alászállt, és kalaplevéve, alázatosan jelentette, miért érkezett az első emberpárhoz. Ádám és Éva erre leleményesen bizonyítékot követelt, írásos végzést a „kilakoltatásról”, és mivel Flórián ilyet felmutatni nem tudott, dolgavégezetlenül kullogott vissza a mennybe. Ekkor küldte az Úr Mihályt, a német angyalt. Az ő tiszteletére is nagy lakomát csaptak az ősszülők. Ádám és Éva sörrel és virslivel kínálta az arkangyalt. Mihály élvezte a vendéglátást, bekebelezte a virslit, megitta a sört, azután a pallosához nyúlt, és csak annyit mondott: muszáj! – majd annak rendje és módja szerint kikergette az ősszülőket.
Az erdélyi parasztangyaloknál sokkal régebbiek az Árpád-kor történeteinek angyalai. A magyar történelem kezdetén az angyalok otthonosan jöttek-mentek keresztény eleink között. Persze nem csak a magyarokat részesítették előnyben, sőt mivel Szent Mihály arkangyal minden keresztény védelmezője és segítője, a pogány magyarokkal harcoló németek is az ő közbenjárását kérték, zászlaját a sereg élén vitték, és az ő segítségének tulajdonították győzelmeiket. Nem véletlen, hogy István ennek az erős Szent Mihálynak a tiszteletére szenteltette a gazdagon felékesített veszprémi székesegyházat, és nem egy újonnan alapított egyházmegyének szintén Szent Mihály lett a patrónusa vagy társpatrónusa. Így a mennyei seregek fejedelme és a halottak szószólója valamelyest „magyarrá” is vált. Még magyar dolmányos, sárga csizmás, nagy bajuszú képe is készült, igaz, csak Szent István uralkodása után jó hat-hétszáz évvel később. A magyar Szent Mihálynak ez a képmása állítólag az aracsi templomban függött. Persze nem ez a jellemző, hanem inkább – mint a pozsonyi, kolozsvári, soproni Szent Mihály-ábrázolásokon – a hosszú hajú, kissé lányos képű ifjú, kivont karddal, mérleggel a kezében.
Jóval régebbi az aracsi templom hajdani Szent Mihály-festményénél az arkangyal zománcképe a Szent Korona alsó, görög részén. Ugyanitt másik angyal is őrködik az ország fölött: Gábriel, aki Szűz Máriának vitte az örömhírt. Vagyis a görög korona nyolc alsó képéből ma kettő ábrázolja a test nélküli szellemi lényeket, de különböző jelekből arra következtethetünk, hogy eredetileg négy angyal képe lehetett a Corona Graecán. Ha így van, talán a Tóbiás könyvében szereplő Rafael volt a harmadik és az apokrif Ezdrás-könyvben felbukkanó Uriel a negyedik, akinek már a neve is – Isten tüze – azt mutatja, hogy háborús veszedelem idején segítséget nyújthat. Mihályt és Gábrielt három ágban végződő hírnöki pálcával a kezükben láthatjuk, amint jobbról és balról tekintenek Jézus Krisztus képére.
Hartvik püspök legendája szerint a Szent Korona Magyarországra kerülése is angyali közbenjárásnak köszönhető, hiszen a lengyel fejedelem, Miesko számára készíttetett királyi díszt egy égi küldött közbenjárására juttatta el II. Szilveszter pápa Istvánnak, aki az esztergomi főegyházmegye és a többi püspökség felállítására kérte Szent Péter utódának áldását. Ugyanebben a legendában olvashatunk egy Szent Istvánnal kapcsolatos másik angyaljelenésről is: egy alkalommal a mezőn sátrat verő és ott imádkozó István fölött az örök király küldöttei, az angyalok emelték a levegőbe a sátrat, és tartották lebegve, míg István magához nem tért buzgó imádságából. István lelkét Hartvik szerint szintén angyalok vitték az ég palotájába, s ezt az eseményt még a király halálának órájában megláthatta egy szent életű görög püspök. Az első magyar király örök nyugodalmát is faragott kőangyalok vigyázták koporsóján, mely a székesfehérvári bazilika közepén állt, s sírjánál gyakran hallották éjjelente az angyalok kórusának énekét.
Az angyalok nem hagyták el a szent király földi maradványait sem, s így épen maradt jobb kezének megtalálása is angyal közbenjárásának köszönhető. A legenda szerint László király Szent István sírjának felnyitásakor messzire küldte a közelben lábatlankodó, gyanús szerzetest, Mercuriust, nehogy valamit elcsenjen az ereklyék közül. A mellőzött Mercurius a székesegyház kórusán szomorkodott, amikor egy fehér ruhába öltözött angyal állt meg mellette, és átnyújtotta a gyolcsba csomagolt kincseket: Szent István jobbját, melyen bizonyságul ott volt a királyi gyűrű.
Szent István angyaljelenéseihez képest a Szent László személyéhez kapcsolhatók mintha a kereszténység előtti világ maradványai volnának. Igaz, nem mindegyik. Amikor László és Salamon Vác közelében, a mogyoródi csata előtt haditanácsot tartott, László az Úr angyalát látta, amint a közelgő győzelem jeleként koronát tett testvére, Géza herceg fejére. Ez nagyon is szokványos angyaljelenés. De amikor a Szűzanya tiszteletére szentelendő leendő váci székesegyház helyét próbálták kijelölni, különös dolog történt: a Duna partján szarvast pillantottak meg, amely égő gyertyákat viselt agancsán. E különös látomást maga Szent László értelmezte testvére, Géza kérésére: „Nem agancsok azok, hanem szárnyak, nem égő gyertyák azok, hanem ragyogó tollak, állni pedig azért állt meg, mert ott jelölte ki a helyet nekünk, hogy a Boldogságos Szűz egyházát ne másutt, hanem csakis ott építtessük föl. […] Valójában nem szarvas, hanem az Isten angyala volt” – foglalta össze a király a rejtélyes esetet. Hasonlóan jelölte ki a csodaszarvas Gellért számára is azt a helyet, ahol a bakonybéli monostort kellett fölépítenie. Úgy tűnik, a legrégebbi, szarvas képében megjelenő magyar angyal még valahonnan az ősidőkből, Hunor és Magor korából, a Meótisz mocsarai közül szökkent Vácra, hogy a Duna partján megmutassa a leendő váci székesegyház helyét Szent Lászlónak. S ahogyan a távoli múltból érkezett, úgy is tűnt el örökre, hogy a későbbiekben már csak a regösök emlékezzenek a kelet- s nyugat-európai folklóron kívül még egyes indián mondákban is felbukkanó csodaszarvasra, amelynek agancsain elolthatatlan gyertyák lobognak.
A váci székesegyház helyét kijelölő csodaszarvas megjelenése után mintegy száz esztendővel készült a Halotti beszéd és könyörgés, mely fontos bizonyítéka az angyalok, különösen Szent Mihály arkangyal hazai tiszteletének. „Kérjük Urunk Istenünk kegyelmét e lélekért, hogy irgalmazzon őneki, és kegyelmezzen és bocsássa meg az ő minden bűnét. És kérjük Szent Asszony Máriát és Boldog Mihály arkangyalt és az angyalokat mind, hogy imádkozzanak érette” – írta az ismeretlen szerző a könyörgésben. Szent Mihály a mennyei seregek fejedelme, a szorongatásban lévő keresztények védelmezője. Ebben a minőségében a katonák mellett minden haldoklót is Szent Mihály közbenjárása segít. Ő a halottak vőfélye, Szent Mihály teszi mérlegre a jó és a rossz cselekedeteket, amelyek alapján az ember üdvösségre vagy kárhozatra számíthat. „Minden lelköt ő vészen ki testéből halálának idejin” – olvassuk a Karthauzi Névtelen XVI. századi prédikációjában. A mennyei seregeket vezető és a halottakat segítő hagyomány együtt jelenik meg Bornemisza Péter Az ítéletről című versében, ahol az üdvözült halottak Szent Mihály „katonái” lehetnek: „Ezenközben szent Mihály azt teszi: / Szenteket is seregekbe szerzi, / Angyalokhoz őket egyenlíti, / Tíz zászlónak alája intézi.”
A Karthauzi Névtelen prédikációit tartalmazó Érdy-kódex persze nem az egyház hivatalos tanítása Szent Mihályra vonatkozóan, hanem egy kegyes hagyomány a sok közül. Rimay János viszont egy másik hagyomány szerint a vándorlók és úton járók védelmezőjét, Rafael arkangyalt küldi a haldokló Balassi Bálint és Ferenc lelkéért, hogy kísérje el őket utolsó útjukra: „Menj el te Raphaél / S lelkét még aki él, / Vedd csendezsen el tőle. / Immár hozzá készült, / Énnékem megfeszült, / Előttem kiterüle, / Vígy neki kegyelmet, / És ne hagyj félelmet / Sohol lenni körüle…”
Szent Mihály a Jelenések könyvében angyalai élén támadja meg a sárkányt, az őskígyót, aki maga a világot csábító ördög. A harc eredményeként taszították le a mennyből a sátánt a földre. Ez a keresztényeket kivont karddal védelmező angyal a tápéiak számára is segítséget nyújtott a legenda szerint, méghozzá a magyar történelem talán legnehezebb időszakában, 1241-ben: amikor a tatárok Tápéra támadtak, Szent Mihály megjelent a faluban a tiszteletére szentelt templomnak a tornyán, és kivont kardjával elűzte a veszedelmet. Akárcsak Rómában, ahol az Angyalvárról kergette el 590-ben Nagy Szent Gergely pápa és Róma népének könyörgésére a pestist. A pápa vezette körmenetbe egyébként a legenda szerint az imádkozó emberekhez angyalok is csatlakoztak, és a „mennynek királyné asszonya” kezdetű antifónát énekelték, amikor Szent Mihály arkangyal hüvelyébe tette kardját, jelezvén, hogy a vész elmúlt.
Az angyali seregek legismertebb hazai megjelenése Zrínyi barokk eposzából ismert. Az Úr, látva a magyarok feslettségét, magához hívatta Szent Mihály arkangyalt, elősorolta a nemzet hálátlanságait, majd utasította a főangyalt, hogy a poklok mélyéről szabadítsa el a bosszút. „Eredj azért, archangyal, szállj le pokolban, / Válassz eggyet az haragos furiákban, / És küldjed el aztot szultán Szulimánban, / Jutassa magyarokra való haragban.” Szent Mihály az ártatlan magyarokért könyörgött, de az Úr terve más volt, hiszen szolgáinak könnyebbségére lesz ostora, tehát a közelgő katasztrófa lelkük üdvét szolgálja. Így vált a szigeti ütközet a világtörténelem meghatározó eseményévé, ahol a mennyei és a pokolbéli hatalmak csaptak össze, és ahol az angyali seregek segítségével katonai csoda született. Végül Mihály helyett Gábriel arkangyal sietett a szorongatott hősök segítségére, majd ő vitte két tized angyalával az elesett ötszáz hős lelkét Isten elé.
Ebből persze még nem következtethetünk arra, hogy Gábriel főangyalt inkább érezte magyarnak a néphagyomány, mint Szent Mihályt, de egyes vidékeken, ahol a betelepülő németség különös tisztelettel fordult Szent Mihály felé, ez a jelenség értelemszerűen hatást gyakorolhatott a mennyei seregek vezetőjének kultuszára.
Nem az angyalokkal, hanem éppen az ördöggel való napi kapcsolatnak „köszönhető” az ország egyik igen szép, barokk Szent Mihály-szobra. A legenda szerint ördögi praktikák miatt kötelezte a megyei bíróság 1761-ben Seregély Istvánt, a gazdag győri nemesembert, hogy 150 körmöci arany értékében szobrot emeltessen Szent Mihály arkangyal tiszteletére. A történet számtalan népmesei motívumot tartalmaz, de a bírság tárgya, a szobor ma is áll. Seregély István, Heffner Mátyás, Sperber János, Singer Mátyás, Keresztény Pál és Haiczinger Tamás Vince szövetséget kötött, hogy az ördög segítségével sok pénzt szerezzenek. A szerződést Sperber János dunapentelei csapos írta, méghozzá a saját vérével. Módszerük az ördög megidézése lett volna, hogy a megjelenő gonosz lelket arra kényszerítsék, vigye el nekik a halott ember szemére tett fekete tükör segítségével meglátott kincseket. Haiczinger Tamás Vince pápai kertésznek állítólag sikerült megtennie az első lépést: ördögidéző énekkel előcsalogatta a gonoszt, akit azután egy kis üvegcsébe zárt. A következő lépés megtételére azonban nem kerülhetett sor, ugyanis nem akadt olyan pap a közelben, aki hajlandó lett volna az üvegcséből egy szentelt kehelybe csukni a sátánt. Így aztán lelepleződött a díszes társaság, és – az utókor örömére – elkészülhetett a győri Szent Mihály-szobor.
Szent Mihályon kívül valamennyi angyal védi és óvja a keresztényeket, de különösen az őrangyalok. Az őrangyalok liturgikus tisztelete jóval későbbi, mint Szent Mihály arkangyalé, ünneplésük csak a XVII. századtól vált általánossá, de a létezésükkel kapcsolatos teológiai okfejtések sokkal régebbiek. A népi jámborság gyorsan magáévá tette az őrangyalok kultuszát. Őrangyal védelmez a veszedelemben, áll a jobbunkon, ül néha a vállunkra – sőt ő telepszik a meghalt koporsójára, és védelmezi, amíg „védence” földbe nem kerül.
A legelterjedtebb népi imádságokban szintén az őrangyalok jelenléte erősíti a fohászkodót. Többnyire esti imák ezek, a szembenézés, a napi számvetés imádságai. Ilyenkor a lelkiismeretét vizsgáló ember óhatatlanul szembesül életének nagyobb kérdéseivel, azzal, mennyire vesztette szem elől a legfontosabb célt, az örök boldogságot. Mint ebben a Somogy megyei imádságban: „Három angyal fejem fölött, / Egyik őriz, másik vigyáz, / Harmadik a bűnös lelkem várja, / Tizenkét angyal velem van, / kettő lábamnál, / Kettő fejemnél, / Kettő jobbrul, / Kettő balrul, / Kettő aki betakar, / Kettő aki bevezet a Paradicsomkertbe.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.