Gyerekcipőben a társadalmi szolidaritás

Az adományozási kultúra hazánkban talán még azt a gyerekcipőt sem találta meg, amiben később majd járni fog. A manapság oly sokat hangoztatott szolidaritás a gyakorlatban még nem érvényesül: a személyi jövedelemadót fizetőknek csak a fele rendelkezett a civil szervezeteknek juttatandó egyszázalékos felajánlásról. A vállalatok adományozási kultúrájára pedig még mindig jellemző, hogy a cégek és tulajdonosaik jótékonykodási tevékenysége összemosódik.

2006. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyre nagyobb társadalmi feszültségek ellenére a hazai szociális gondolkodásnak és szolidaritásnak még az íratlan szabályai sem alakultak ki – derül ki a magyar adakozási kultúráról készült legutóbbi felmérésekből, amelyek szerint bár a szavak szintjén a többség együtt érez a rászorulókkal, sokan még a civil szervezeteknek felajánlható egy százalékról szóló űrlap kitöltésére sem veszik a fáradságot. Legalábbis elgondolkodtató, hogy miközben a személyi jövedelemadó egy százalékáról immár tíz esztendeje rendelkezhetünk, a lehetőséggel élő magánszemélyek száma (1,34 millió fő) mégis ugyanannyi, mint hat évvel ezelőtt. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal kimutatásai szerint a legtöbb felajánlást általában az egyházak, a beteg gyermekeket támogató szervezetek és a rák ellen küzdő alapítványok gyűjtik be, míg az adakozók általában az előző évi gyakorlatot követik, vagyis hűségesek maradnak egy-egy szervezethez vagy alapítványhoz.
A teljes felnőtt lakosság passzivitásának okai között szociológusok első helyen szokták említeni, hogy a hazai jövedelmi különbségek kiéleződésének ellenére továbbra is erősen és aktívan él még a magyar társadalomban a szocializmus évtizedei alatt kialakított állami szerepvállalásról alkotott kép, amely mintegy „mentesítené” a magánszemélyt a társadalmi szolidaritástól. További probléma – ami rányomja bélyegét a jómódú rétegek segítségnyújtási hajlandóságára –, hogy a vagyonos emberekkel szemben hazánkban bizonyos mértékű távolságtartás tapasztalható. Ennek része az a méltányolható bizalmatlanság, ami a rendszerváltáskor privatizált vagyonok tulajdonosaival, az akkori munkaelosztás során előnyben részesített nyertesekkel vagy a politikai hátszéllel meggazdagodott rétegekkel szemben mutatkozik. Gond ugyanakkor, hogy a közvélekedés egy része a módosabb rétegekkel szembeni vegyes érzéseit kiterjeszti többek között a tisztességesen, igazi teljesítménnyel vagyonhoz jutott személyekre is. A Marketing Centrum felmérései azt mutatják, hogy a jómódúak zöme inkább hallgat jótékonykodásáról, nehogy fény derüljön valós vagyoni helyzetére, egy-két úttörő kezdeményezés azonban ezen a téren is követendő példa lehet. Egyre többen kezdik felismerni, hogy a társadalmi elismertség és elfogadottság fokmérője lehet az adakozás, amelynek presztízse az adott személy kapcsolati tőkéjét erősítheti. Másrészt a szociális olló nyílásával nő a legalsó és a legmódosabb rétegek jövedelme között a különbség, ami a jómódú embereknek egyre nagyobb lelki feszültség.
A középrétegek adakozási kultúrájában a társadalmi szolidaritás normakövető magatartásként mutatkozik – hangsúlyozta lapunknak Marián Béla, a Marketing Centrum kutatási igazgatója, aki szerint a rendszeres segítségadás helyett inkább az alkalomszerű adományozás jellemző erre a rétegre.
– Sajnos még nem tudatosult a társadalomban, hogy a rászorult, elesett rétegek állandó törődést igényelnek, egyszeri adakozással nem tekinthető megoldottnak egész évre a szolidaritás – jelentette ki a szakember. A Marketing Centrum felmérése szerint a teljes felnőttlakosság mindössze hat százaléka ad rendszeres támogatást a rászorulóknak, 27 százaléka alkalmanként, míg a legtehetősebbek körében ez az arány 20, illetve 39 százalékra tehető. Marián szerint az alkalomszerűen megrendezett gyűjtések mellett az úgynevezett lomtalanítási adakozás – ruhanemű, cipők, elhasznált tárgyak – szokása terjedt el, amelynek fő támogatói az egyházak és a szeretetszolgálatok. Az egyházak egyébként közvetítő, elősegítő szerepet töltenek be az adományozási folyamatban: az egyszázalékos felajánlásokból tavaly összesen 3,7 milliárd forintot gyűjtöttek össze, amely az összes bejegyzett civil szervezetnek juttatott támogatások mintegy felét teszik ki. – A társadalmi szerepvállalás egyik legfontosabb hiányossága ugyanakkor, hogy nincs kijárt út a tehetősebb és jó szándékú középrétegek, illetve a rászorulók között – hangsúlyozta Marián, aki aláhúzta: a szervezeti formák is hiányoznak, és a megfelelő személyes hozzáállás, attitűd sincs meg a társadalomban ahhoz, hogy idővel, energiaráfordítással, természetbeni segítséggel, személyes kapcsolattartással vegyen részt a rászorulók megsegítésében.
Az adományozó és az adományozott közötti út kikövezésében a szó szoros értelmében oroszlánrészt tölthetnek be olyan jószolgálati szervezetek, mint például a Lion’s Klub vagy a Rotary klubhálózat. A világ legnagyobb és legrégebbi jószolgálati szervezete, a Lion’s Klub – amely 90 éve működik, 1,4 millió taggal büszkélkedhet, és 150 országban van jelen – hazánkban 1988-ban jelent meg. A jószolgálati rendezvények – koncertek, színházi előadások, bálok, vacsorák – során az adakozók összegyűjtött pénze közvetlenül a kijelölt jótékonysági célra fordítódik. Az anyagi segítségen kívül a Lion’s legnagyobb erősségét a humanitárius szolgáltatások jelentik, amiket a szükséget szenvedő emberek vehetnek igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.