Ma még a hagyományos üzletek vannak többségben a magyar piacon, de közben folyamatosan terjeszkednek a diszkontok és a hipermarketek is. Szakértők szerint néhány év múlva állnak be a végleges arányok, amikor a láncok, a diszkontok és a hipermarketek egyaránt 30-30 százalékos részesedést birtokolnak majd a piacon. Ebbe a folyamatba illeszkedik a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb felmérése, amely szerint tovább csökkent a kiskereskedelmi üzlethálózat ez év harmadik negyedévében. A KSH adatai szerint szeptember 30-án 780-nal kevesebb üzlet működött az országban, mint az év közepén. A változás döntően a kisvállalkozásokat érintette, miközben az üzlethálózat koncentrációja tovább nőtt.
Jövőre a diszkontok térhódítása alakíthatja át igazán a kicsik rovására a piacot. Az agresszív üzletpolitikát folytató Lidlnek nyártól versenytársa lesz: az ugyancsak németországi Aldi-hálózat. A cég logisztikai központja – 50 millió eurós beruházással – már épül Biatorbágyon. Az Aldi több év alatt 400 üzletet kíván nyitni Magyarországon. A multik terjeszkedésére válaszul együttműködést javasol a másik két magyar tulajdonú hazai üzletláncnak, a Coopnak és a CBA-nak a Reál Hungária. Mint Kujbus Tibor cégvezető elmondta, jelenleg a hazai hálózatok szorosabb összefogásán dolgoznak. Ennek a célja a nagykereskedelmi beszerzések összehangolása. Kujbus szerint a magyar vállalkozások önmagukban kicsik ahhoz, hogy európai léptékű beszerzéseket valósítsanak meg.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának