Magyarok a térképen

Varga Klára
2006. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarkább, helyenként biztatóbb képet mutat az idei karácsonyi tévéműsor-kínálat, mint amire a korábbi években ráfanyalodhattunk. Azt még mindig nem sikerült elérni, hogy az m1-en főműsoridőben igazi, erre az alkalomra készített, a karácsonyestét lényege szerint megjelenítő műsort sugározzanak, de gyakorlatilag kikoptak a csatornákról az „egydimenziós”, tehetségtelenül és megfelelő teológiai háttér nélkül megrendezett bibliai filmek. Helyettük jöttek jobbak, mint például a Bernadette a Duna TV-n, s aztán azok, amelyek beszerkesztése mögött valami halvány, esetlen szándék sejlik fel arra, hogy ne formálisan, hanem teológiai-filozófiai felvetésekkel, vagyis tartalmilag kapcsolódjanak az ünnephez. A TV2-n a Corelli kapitány mandolinja a csoda és a hit mibenlétét taglalta hívő és ateista szemszögből, a Bridget Jones naplója pedig szirénének korunk eltompult szellemű emberének valami lefokozott megváltásféléről. Ami nehezen fér bele a karácsonyi műsorfolyamba, az például a My Fair Lady című musical, amely hepiendes változatában a csak a maga erejére hagyatkozó, magát istennek képzelő ember diadala, nem beszélve arról, hogy Higgins professzor a filmben végig szidalmazza a nőket, s hogy az alsóbb néprétegekről egyoldalú, az ünnep szelleméhez végképp nem illő képet mutat. A Krém című műsor a főműsorban felért egy arcul csapással, de egy igazi, rég várt ajándékot azért tartogatott a sokat szidott, nógatott királyi televízió.
Bereményi Géza rendezésében karácsony első napján bemutatták a Szabó Magda Régimódi történet című regényéből készült, hatrészes tévésorozat első részét. Sokan ráéreztek az elmúlt egy-két évben arra, hogy most velünk „ugyanaz” történik, ami 1849 után és később, a kiegyezés után történt, s hogy mai bajaink legalább a tizenkilencedik század közepéig nyúlnak vissza. Bereményi bevallottan csupán abban a tekintetben kívánt üzenni a maiaknak, hogy megmutassa, miként „játszották el” a férfiak akkoriban vezető, családfenntartó szerepüket, s miképp állt be a „nőuralom”, ahogy az napjainkban is gyakran történik. A film – s ez már egyetlen rész után is megállapítható – üzenetekben ennél sokkal gazdagabb. Sokunknak szerez örömet azzal, hogy végre egy új, most készült film megjelenít bennünket is, tántoríthatatlan, az önpusztításig, sőt a „vesszen minden” életérzéséig makacs feudális-ősközösségi karaktereket (Jablonczayak), a típus archaikus szépségével, magas szellemi minőségével, örök igazságával, ma is ható hibáival, mulasztásaival, álmodozó, az „új időkben” rosszul aktív, rosszul passzív kártékonyságával együtt. Bár Jókai Az Aranyemberben ügyesen – és nem túl őszintén – összefésülte a két világot, Szabó Magdánál és persze Bereményinél a „józan” és a korban páratlanul sikeres kalmárszellem (Rickl család) a feudális álmodozókkal végletesen szemben áll, legjobb szándékával is arcul csapja az előbbit, hogy amaz meg válaszul kihúzza alóla meg maga alól is a talajt, ha teheti. De nemcsak mi, hétköznapi magyarok vagyunk újra a térképen, hanem másfél évtizede a tévéfilmek hiányával büntetett színészeink is: Koncz Gábor, Egri Márta, Szirtes Ági, Derzsi János, Eperjes Károly, Dengyel Iván, s felbukkan a további részekben végre néhány eddig ismeretlen név is.
(Régimódi történet, m1, december 25.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.