Matricazűr

Stefka István
2006. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég mesélte egy Németországban élő magyar barátom, hogy hazajött születésnapját ünnepelni egy jó nevű vendéglőbe, majd az ünnepség végén bankkártyával fizetett. A pincér tálcán elvitte a bankkártyát egy távol eső helyiségbe, majd kis idő múltán visszajött a kártyával és a bizonylattal. Egy hónap múlva megkapta bankjától a kártyaműveleteinek kimutatását és megdöbbenve látta, hogy a magyar számla után nem sokkal egy távoli arab országban, Dubaiban vásárolt valaki egy áruházban, kétezer euró értékben. Besietett a bankjába reklamálni, hogy ő még életében nem volt Dubaiban. Miután igazolni tudta, hogy az áruvásárlás idején Németországban tartózkodott, a bank megtette a feljelentését ismeretlen tettes ellen, és a barátom pénzét jóváírták. Még udvariasan fel is hívták a figyelmét arra, hogy a bankkártyáját máskor ne adja ki a kezéből, legyen jelen a számla kiállításánál, mert esetleg valamilyen trükkel lemásolhatják a kártyáját, és visszaélhetnek vele. Fel sem tételezték róla, hogy netán ő csalt, odaadta valamelyik rokonának, barátjának a bankkártyáját, aki Dubaiban bevásárolt. Fel sem merült, hogy netán be akarja csapni a hivatal alkalmazottait.
Miért jutott eszembe ez a történet? Azért, mert jó lehet olyan társadalomban élni, ahol többnyire bizalomra épülnek az emberi kapcsolatok, ahol a különböző hivatalok, társaságok szolgáltatnak, és nem arra szerveződnek, hogy az ügyfelet jogosnak álcázva lenyúlják, kifosszák, rendeletekkel körülbástyázva elvegyék a pénzét. Egyszóval nekem a magyarországi „ügyfélbarát” társadalomról egészen más a tapasztalatom.
November elején vásároltam a mosonmagyaróvári M1-es autópályán egy négynapos matricát. Kértem egy áfás számlát is a gépkocsi üzembentartójának nevére. A matricát az autó belső ablakára ragasztottam, és folytattam tovább az utamat. Minden rendben van, gondoltam törvénytisztelő állampolgárként. November végén azonban kaptam az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től egy felszólító levelet, amelyben közölték, hogy az autópálya-használat jogosultságának elektronikus ellenőrzésekor megállapították, hogy gépjárművem érvényes matrica nélkül közlekedett, ezért pótdíjat vagyok köteles fizetni. A borítékban mindjárt el is küldték a számlát, miszerint a D1-es kategóriájú gépjárműnek 13 500 forintot kell fizetni tizenöt napon belül, de ha ezt elmulasztom, akkor 57 500 forintot és így tovább.
Lázasan kerestem a bizonylatokat. A feleségem tisztaságmániás, így a matricát hazaérkezésem után lekaparta az ablakról, mondván, ha rajta marad, akkor a melegtől beleég, és nehezen lehet később levenni róla. Gondoltam, sebaj, kaptam mellé egy ellenőrző szelvényt. Kerestem a kesztyűtartóban, de kiderült, azt is kidobta, a többi szeméttel együtt. Ez sem nagy ügy, hiszen a matricavásárláshoz áfás számlát is kitöltettem és az elég bizonyíték arra, hogy nem blicceltem. Az áfás számlával autóztam oda-vissza húsz kilométert Budaörsre, a legközelebbi autópálya-ügyfélszolgálati irodához. Ott egy hölgy közölte, az áfás számla nem bizonyíték, szerezzem meg a matricáról kiállított számlát is.
– Hogyan? – kérdeztem –, utazzak le százhatvan kilométert Mosonmagyaróvárra? Nem elég önöknek bizonyítékként a gépkocsiról kiállított áfás számla? Gondolja, csak szórakozásból fizetek 1170 forintot az autópályáért, hogy aztán kiderüljön, nem is volt matricám?
– Ezt nem gondolnám – válaszolt szenvtelenül az ablak mögött ülő –, nekünk rendeletben van, hogy kell a matricabizonylat is.
Dühöngve elmentem és négy-öt vidéki telefonálgatással kiderítettem, hogy melyik volt az a Mol-kút, ahol vásároltam a matricát és megittam egy kávét. Egy Nagy Róbert nevezetű benzinkutas udvariasan szóba állt velem, megértette a problémámat – nem az első esete –, és megígérte, hogy az áfás számla alapján – ő elfogadta – faxon elküldi nekem a rendszám alapján a bizonylatot. Így is történt. Persze mi lett volna, ha nincs faxom? Újra kocsiba ültem és kimentem Budaörsre, oda-vissza húsz kilométer, és vittem a bizonylatokat. Az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálati iroda másik ügyintéző hölgye a számítógépbe kattant és felkiáltott: – Itt a hiba! Egy betűt elírtak a rendszámából! I betű helyett J betűt írtak.
– És akkor most mit csináljak? – kérdeztem. – Ez a két betű hasonló egymáshoz, egyébként is az autópálya-matricát megvettem, kész.
– Igen, de ön a rendszám-betűelírást aláírásával hitelesítette – mondta az ügyintéző diadalmasan.
– De asszonyom – próbáltam magyarázni a tévedést –, valóban hibáztam, hogy a bizonylatot nem néztem meg újra figyelmesen, hiszen a matricán helyesen volt felvezetve a három betű és a számok. Nem lehetnek ennyire bürokratikusak – folytattam tovább –, a lényeg a lényeg, fizettem és tekintsenek el a szankcióktól. Ilyen pici hiba mindenkivel előfordulhat a nagy rohanásban, a pénztárnál mögöttem még heten álltak – szögeztem le.
Szó szót követett, mondtam azt is, lehetetlen, hogy ebben az országban a korlátlan pénzbehajtásra, pénzbeszedésre épüljön fel egy társadalom, egy rendszer. Végül a 13 500 forint befizetésétől eltekintett az ügyintéző, de azért ezer forint adminisztrációs költséget felszámítottak, amit rövid gondolkodás után be is fizettem.
Mérleg. A negyven kilométeres haszontalan utam alatt négy-öt liter benzint fogyasztott a kocsi, mert csúcsforgalom volt az M7-esen. Ez körülbelül 1300 forint volt. A telefonálgatások vidékre körülbelül 500 forintba, az adminisztrációs költség ezer forintba került. Tehát kifizettem 2800 nyolcszáz forintot a semmiért, hiszen megvásároltam a matricát. Az idegességet, a rosszkedvet, az időm elrablását, a bennem zajló amortizációt nem számoltam fel. Hány ezren lehetünk így? Végül is kinek éri meg?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.