(mit jelent ez a nap…)

Kristóf Attila
2006. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy most, amikor a jászolban fekvő kisdedre gondolunk, gügyögnünk kell-e a jóságról és a szeretetről. Ugyanis az, aki a jászolban fekszik, parányi emberi lényként és Istenként, maga az Igazság és Szabadító. A három napkeleti bölcs, amikor meghajolni járult elébe, talán tudta, hogy az igazság, a szabadság és az élet összefügg, szentsége megbonthatatlan, s a törvény, amelyet a kisded nem eltörölni, hanem betölteni jött, szigorú és nagyon kemény.
Jézus nem most, karácsony napján, hanem az idők kezdete előtt született. „Isten az Istentől, Világosság a Világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől… és minden általa lett.” Ez a keresztény hit lényegéhez tartozik. Ezen a szimbolikus, mégis annyira valóságos napon illő komolyan vennünk a keresztény tanításokat, ha már a karácsonyt oly sokan oly egyértelműen és elérzékenyülve ünnepeljük. Ez a szóösszetétel, hogy „az idők kezdete előtt” számunkra felfoghatatlan. Mégis, amikor valami végtelen mélységet és misztikumot érzünk mögötte, a születést megpróbáljuk az időhöz, tehát az emberi létezéshez kötni, s így elfogadhatóvá, már-már megszokottá válik az isteni titok.
A betlehemi születés a világtörténelem legjelentősebb eseménye. Ez értelmünkkel is felfogható, tapasztalatainkkal bizonyítható. Jézus küldetése új pályára helyezte a földi világot, s most kétezer év után el kell hinnünk, hogy műve, a kereszténység, az anyaszentegyház nem függvénye az időnek, kitörölhetetlen és örök. Minden születés és minden élet-remény továbbvivője. Jézust szeretni, az ő közelségére várni, példáját el nem feledni, nem más, mint a hit, amely nem egyéb, mint „bizonyság egy soha nem látott dologban”.
Amikor Jézus „megtestesült a Szentlélek erejéből, Szűz Máriától és emberré lett”, egy új erkölcsi minőség jelent meg a földön, s azzal együtt új követelmény, amely szoros összefüggésben áll minden emberi lény örök vágyával, az üdvösséggel. Az üdvösség megint csak isteni titok, bár az utána való sóvárgás a lelkünkben él, és végtelen boldogságként vetül elénk. A jászolban fekvő parányi, gyöngéd, ártatlan gyermek a legnagyobb hatalmat képviseli: az erkölcs hatalmát. Ez a hatalom szeretettel és kegyelettel teljes, de magát az alapelvet sohasem másítja meg. A katolikus egyház katekizmusának kompendiumában így fogalmaz: „Az erkölcsi törvény az isteni Bölcsesség műve. Előírja az ember számára az utakat, magatartási formákat, amelyek a megígért boldogsághoz vezetnek, és tiltják azokat az utakat, amelyek eltávolítanak Istentől.”
Visszatérve ahhoz a gondolathoz, hogy Jézus születése, halála és feltámadása új pályára helyezte az emberiség történetét, s elvezetett mind mostanáig, hinnünk kell, hogy számos alapvető érték, amely civilizációnkat létrehozta és fenntartja, tőle származik. A betlehemi bölcsőtől ered a szegények iránti szolidaritás, a szabadság tisztelete, a liberalizmus, a demokrácia, a másság megbecsülése, a részvét, a szociális érzékenység, s mindez egyetlen szentségben foglaltatik: a szeretetben. A szeretet parancsára létezünk. S ha ezen a szent, különleges és áldott napon magunkba nézünk, rádöbbenünk, hogy ez a parancs a lelkünkbe van írva, öröktől fogva mindörökké. Azt is éreznünk és hinnünk kell, hogy a szeretet a „természetes erkölcsi törvény alapja. Ez az a törvény, „amelyet a Teremtő Isten minden ember szívébe beleír, részesedés Isten jóságában és bölcsességében: és azt az eredeti erkölcsi érzéket jelenti, amely lehetővé teszi az ember számára, hogy ítéletet alkosson a jóról és a rosszról. Ez a törvény egyetemes és változhatatlan, megalapozza a személy, a közösségek és a polgári törvény alapvető jogait és kötelességeit.”
Gondolunk-e erre a fenyőfa alatt, amikor felszikráznak a csillagszórók, és szelíden lobog a gyertyák fénye. Gondolunk-e arra, hogy az Igazság fekszik a jászolban, s az Út, amelyet vele együtt végig kell járnunk, a halálban is az élethez és az örök szabadsághoz vezet. Felfogjuk ezt? Mindenki felfogja ezt?
A kompendium így fogalmaz: „A bűn következtében a természetes erkölcsi törvényt nem mindig és nem mindenki azonos világossággal és közvetlenséggel fogja fel.”
Hogy a tagadásnál és a lelki vakságnál az ember számára van-e szomorúbb állapot, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.