Óriási tempó a kínai autópiacon

Ebben az esztendőben több mint száz új autómodellt mutatnak be Kína hatalmas autópiacán, ahol október végéig majdnem hatmillió jármű talált gazdára. Az eleinte főleg a már befutott külföldi modellek koppintásából élő kínai autógyártók mára egyre többet tanultak az időközben partnerré vált egykori versenytársaiktól, bár a kínai gyártású autók még mindig elképesztően magas hibaszázalékkal gördülnek le a futószalagokról.

2006. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A november elején Pekingben megrendezett autókiállítás jól tükrözte a kínai autógyártók magabiztosságát. A kínaiak ezúttal már nemcsak koppintott modellekkel és kisautókkal rukkoltak elő, hanem luxus- és sportautók tucatjaival is, a jövőben megvalósítandó hibrid és elektromos modellekkel is. A világon leggyorsabban fejlődő s jelenleg a harmadik legnagyobb kapacitású kínai autóipar lendülete töretlen: 2010-re hatmillió jármű gyártását tervezik, amelynek egy részét az állami kézben lévő autógyárak, másik hányadát a fele részben hazai, fele részben külföldi tulajdonban lévő vegyes vállalatok állítanák elő.
A kínai belső piac óriási átalakulását jól szemlélteti, hogy a tíz évvel ezelőtt gyakorlatilag még kizárólag biciklin és egy-két fajta autón közlekedő kínaiak – a személygépkocsik és a teherszállító autók elterjedésének köszönhetően is – mára a világ második legnagyobb olajfogyasztóivá váltak. A közel-keleti forrásokon túl az afrikai olajimport jelentősége is növekedett, miközben Oroszországgal két gáz- és egy olajvezetékről szóló megállapodás van előkészületben.
Az elmúlt években szinte az összes nagy nemzetközi autógyártó konszern betette a lábát az ázsiai ország piacára az MG Rovertől a Fordon át a General Motorsig. A 90-es évek elejétől a külföldi tőke soha nem látott mértékben áramlott be a szektorba. Az alacsony kínai munkabérek ellensúlyozták a közös vállalatok külföldi tulajdonrészesedésének 50 százalékos plafonját, valamint a munkavédelmi, környezetvédelmi és jogvédelmi hiányosságokat. Az óriási falatnak számító, évente több mint húsz százalékkal bővülő kínai autópiacon jelenleg 70 százalékos a külföldi járművek részesedése. Feltörekvőben vannak ugyanakkor a nagy állami mamutcégek is, amelyek elképesztően olcsón kínálják alacsony minőségű járműveiket. Az Economist cikke szerint öt kínai gyártású autóból néggyel már az első hónapban gondok adódnak, a vásárlói elégedettségi szint szerint száz autóra 338 hiba jutott ebben az évben – ráverve a tavalyi 246 hibára. A hazai gyártók majdnem száz országba exportálnak, igaz, főként a szegényebb ázsiai és afrikai régiókba, ahol az eladási ár a döntő tényező, akár a minőség rovására is.
Az autóforgalom megváltozásával arányosan átépített utakon a biciklik tömkelege mellett – a szabadalmi jogvédelem hiányosságai miatt – ál-Hondák, koppintott Volkswagenek, Toyoták és „klónozott” BMW-k száguldanak, miközben továbbra is megoldatlan a környezetszennyezés és az olajfinomítás minőségének problémája.
Lehet, hogy túl gyorsan s túl sokat akarnak a kínai autógyártók? – teszi fel a kérdést az Economist elemzése, amely szerint a mostani sikerek számláját valószínűleg később kell majd megfizetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.