Robert Altman búcsúja

Végre egy film a hollywoodi rivaldafényen kívül eső, emberarcú Amerikáról. Egy kisvárosi színház színpadán harminc éve hétről hétre élőben közvetítenek egy rádióműsort, mígnem a csatornát az épülettel együtt felvásárolja és felszámolja egy texasi cég. A Prairie Home Companion megszüntetésével nem csak a rádióvarieték világát temetjük. Csendes-derűs búcsú ez az élettől – Robert Altman így ment el.

Muray Gábor
2006. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy csendes este egy városban, amely tud titkot tartani – halljuk a film elején, majd a film noiros nyitány után Altmannal együtt elmerülünk a St. Paul-i éjben, hogy meghallgathassunk – és átélhessünk – egy mesét a minnesotai városból sugárzott rádióvarieté, a Prairie Home Companion utolsó adásáról.
Az utolsó adás – szomorú, találó címmagyarítás – Robert Altman csendes búcsúfilmje lett, pedig nem annak szánta. Még dolgozni akart. A Prairie Home Companion tagjait búcsúztató Aszfodélosz angyal azonban eljött érte, s alig három héttel Az utolsó adás budapesti premierje előtt, november 20-án este egy Los Angeles-i kórházban nyolcvanegy éves korában elhunyt.
Illendő tehát megilletődve figyelni a rendező által utoljára instruált sztárokat (Meryl Streep, Kevin Kline, Tommy Lee Jones, Lindsay Lohan), akik olyan beleérzéssel, közvetlenséggel és természetességgel helyezkednek el szerepükben, mintha örökké a kisvárosi rádióvarieté világában éltek volna. Az egykor barátságosabb és emberségesebb közszolgálati rádiózás hőskorába hajózunk vissza: a rádiós író Garrison Keillor által írt történet most a világgal is megismerteti az 1974 óta sugárzott Prairie Home Companiont, amely saját zenekarával, meghívott gospel-, country-, folk-, jazz- és operaénekeseivel hallgatók millióinak vált kedvencévé az Egyesült Államokban.
Távol vagyunk a metropolisoktól. A közép-nyugati modorban elbeszélt elegáns, nosztalgikus történet (az író St. Paulból, a rendező Kansas Cityből származik) a szereplőkre koncentrál. A bühne alatt vagyunk. És apró, személyes történetek elevenednek meg, észre sem vesszük, hogy lassan mi – a nézők – is velük sminkelünk, készülünk, kuncogunk és könnyezünk. Altman hagyja a színészeit, hogy otthon érezzék magukat a szerepben (Meryl Streep tündököl), néha kikacsint, invitál: gyertek, vegyek részt ti is a játékban, jó lesz, megható lesz.
Nem is akar többet. Az utolsó adás szép akar lenni és harmonikus. Hétköznapi és mégis emelkedett – éppen az ünnepelteket teszi hétköznapivá, s hozza közel hozzánk az (ál)dokumentumfilm eszközeivel: figyel, hallgat, összegez.
Humoros, hiszen rádióvarieté, szomorú, hiszen az utolsó. A Prairie Home Companion tagjai között a már említett Aszfodélosz angyal sétál (Bruno Ganzot vigasztalhatná Wenders Berline fölött). Sétál, mosolyog és beszélget. Összeköti a bühne alatti gyarló emberlétet az odafenttel, a túlvilággal. Mintha mi sem lenne természetesebb: vagyunk, s mesélünk, amíg lehet, aztán, ha az angyal szól, továbbállunk, ahogy Altman tette november 20-án.
Utolsó filmje az emberarcú média hattyúdala.
(Az utolsó adás. Színes, feliratos amerikai film, 105 perc. Rendezte Robert Altman. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.