Rost Andrea nehéz leckéje

Ókovács Szilveszter
2006. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak egy kezünkön számolhatók a világban sikert sikerre halmozó honi énekesek, és Rost Andrea múltkori Mozart-albuma igazán jól sikerült, Angliában még az év lemezének is választották. A csúcson érte a felkérés, bár gondolom, saját ötlete/vágya ugyanúgy lehetett. A Pál Tamás vezényelte felvételeken Rost gömbölyű, meleg szopránja gondtalanul és tisztán közlekedik (Donna Anna-stretta), még képes hipernaivát adni (Barbarina), mindeközben buja színeknek már rég nincs híján (Donna Elvira), és az asszonyos, érett tónus is övé (Grófné). Más kérdés, hogy e faktorok néha sorokon belül keverednek, mintha fekvés vagy dinamika ugyanúgy közrejátszhatna abban, hogy a széles palettáról mi hova kerül. De akárhogy is, Rost Andrea változékony, absztrakt túlzással: izgalmas Mozart-figurasort énekelt fel három éve.
Amikor azonban Anna Nyetrebko, a gyönyörű operaüdvöske tavalyelőtt hollywoodi költségvetésű klip-DVD-t készíthetett, új műfajt generált. Szép nő, kiváló énekes kell hozzá, és profi stáb, amely a playbackáriákat történetté, látvánnyá emeli. Rost Andreának minden adottsága megvan – repertoárja az inkább spinto oroszétól úgyis különbözik –, miért ne készülne vele is efféle látványos és népszerű korong, mely a vonzó nőiségen és a rövid, dallamos áriákon keresztül szerez új híveket az operának, partvonalon túlról?
Csakhogy jelen kiadvány minden tupírral együtt is túl rövid – érdemi tartalma nincs negyedóra! És büszkeségünket, Rost Andreát átgondolatlan, semmitmondó, felháborítón fodrászolt bevezetésbe ültetik! És mint szépiába viszszarepített, válságkori Ava Gardner adatják vele a gyerek kertészlányt, Annáját pedig a legnehezebb képi világba, a premier plánok nézhetetlen közelségébe bilincselik. Hat hosszú percen át folyik a bájos arc mikroszkopikus pásztázása, pár ügyetlen dekoltázs- és kézfelvétellel, elején-végén a madridi színház aulájával… Érthetetlen. A werkfilmként eladott előnytelen Cherubino-képsor leütést se érdemel, míg az Elvira-ária sikerültebb, mert Kiscell kriptája legalább önmagában baljóslatú, illik Mozart legdöbbenetesebb accompagnatójához. (Végül a hősnő a derítőfénybe lép, hisz bármilyen dühödt is, mindig visszamágnesezi őt végzete, Giovanni.)
A film mögött is kereshetünk szerelmet, hisz Rost holland férje a rendező. És hiába a produceri jó szándék, időnként Zsigmond Vilmos kamerája, a hibátlan borítófotó és design, ha a nyetrebkói profi kreatívok helyébe odaadás plusz home video lép. Ez a nagy Rost Andrea nagy leckéje, mármint a kérdés da Pontéval s az apróddal: „Che cosa é amor”?
(Che cosa é amor – Mozart-áriák/Rost – Warner DVD, 2006)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.