Tokaj, a legyőzhetetlen

L U G A S

Ambrus Lajos
2006. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ballai Géza, a pataki iskola hajdani jogtanára az alábbi riasztó és tragikus képet festette Zemplén megye általa kiadott monográfiájában 1893-ban: „A hegyaljai szőlők a haldoklás utolsó stádiumába jutottak. Egy-két helyen, például az újhelyi, toronyai, sárospataki, tokaji, tarczali hegyeken itt-ott még az idén is volt termés, de az a bor, mit a phyloxerás és a peronospora által ellepett tőkéről szűrnek, nem érdemli meg többé a hegyaljai nevet. Úgy, hogy ma már elmondhatjuk, mikép a hegyaljai bor nincs többé.” A finitista megfogalmazás akkor jogosnak és elmélyültnek látszott, pedig Tokaj azelőtt is átélt pár viharos évtizedet vagy inkább évszázadot. A sötét jóslat mégsem vált be, Tokaj és Hegyalja akkor is megmozdult, hiába keltették holt hírét, hiába festettek szörnyű képet a legjobb magyar borvidékről: „aki nyáron és őszkor a magyar államvasutak újhely–szerencsi vonalszakaszán utazik, megdöbbenve szemléli a kopár hegyeket, melyek néhány évvel ezelőtt még élettől duzzadó szőlőtőkékkel borítva a legkellemesebb látványt nyújtották. A tőkék, valamint a karók legnagyobb részét ma már hazahordták és feltüzelték; a szőlőhegyek alantabb fekvő részét kukoriczával, burgonyával, babbal ültették be; a magasabb helyek parlagon hevernek. Itt-ott gyümölcsfákat ültettek a kiveszett tőkék helyébe; de a kavicsos, száraz talajban a csemete nem erősödhet meg, elcsenevészik. Az emberi szorgalom hiába igyekszik enyhíteni és ellensúlyozni a csapás súlyát.”
De a szükséges életerő, mint tudjuk, ha nehezen is, legyőzte a természeti csapást, mert a homokba levitt furmintokból sosem lett az az ital, amelyet már a XVI. században bizonyos Forgách Ferenc nagyváradi püspök is a legnemesebbnek és a legjelesebbnek jellemzett: „vinum nobilissimum atque praestantissimus”. (Noha csak ekkor, a török betörése miatt helyeződik át a magyar bortermelés centruma a Szerémségből Tokajba.) Bár a legnagyobb magyar szőlőművész, a hegyaljai Szőlőskéről, Andrássy Gyula birtokáról ötvenévesen a filoxéra miatt Kecskemétre áttelepült Mathiász János monográfusai szerint Katonatelepen olyan minőségű és textúrájú vagy tán még jobb aszúkat készített (volna), mint Hegyalján. A tudós vincellér iránti minden tiszteletünk ellenére legalább némi kétellyel kell kezelnünk a baráti-életrajzírói híradást – Tokaj: az más.
Tokaj más: kihevert néhány rettentő krízist. Törököt, tatárt, kurucot, labancot, oroszt 1849-ben és 1945-ben, filoxérát és testvérharcokat, államosítást és szocializmust. Többször elveszítette a fényt és a gazdagságot. Ennek ellenére ma is világszám, és nem kevés problémája mellett óriási nemzeti potenciál.
Tokaj más: ebben a létben minden tiszta, valódi és igaz. Mert a természeti adottságok, a termelési kultúra, a felépített termék és a tapasztalatok, az emberi tudás és kiépített piacok mellett még valami más is társul hozzá, ami nehezen írható le. Hogyan is volna leírható a pápákhoz, koronás főkhöz eljuttatott és nagy sikert hozó „termék” belső „szerkezete”? Amely szubsztanciaként nem csupán egy nagyszerű és csodás nedűt jelent, hanem „a tokait” adja. Egy világteremtő Kárpát-medencei üzenetet? Ez nemcsak szőlészeti vagy borászati szakkérdés, hanem álom és káprázat és valóság. Nem néhány szőlőgyümölcs csodája, fajták kérdése, szőlőterhelés kérdése vagy mondjuk a tíz évvel ezelőtti oxidált kontra gyümölcsös aszú vitája, nem is csupán modern értelemben vett marketing, hanem valami „más”.
Olyan, mint valami abszolút szellem, amelynek be kell épülnie a közös ihletbe, a nemzeti himnuszba. Ez visszafelé nézve szinte természetesnek látszik – bár mostanában némi derűvel azt észlelem, hogy makacsul fel-felbukkan a vélekedés, hogy a Himnusz megfelelő sorában Kölcsey Ferenc az ominózus helyen nem a „Tokaj szőlővesszein nektárt csepegtettél” közismert sort írta, hanem Tokaj helyett Ménes neve szerepelt. Amit aztán később áthúzott, és kijavított Tokajra. Mármost egy szűk körű filológiai vita nem túl érdekes – én nem találkoztam a Ménes változattal, és valószínűleg nem is igaz, merő kitaláció az egész. Viszont arról beszél, hogy a nemzeti fohászba való belehelyezéshez mekkora konszenzusra van szükség. Kölcseynek is szüksége volt arra, hogy megfelelően ismerje saját korszellemét, és befolyásolja saját működésével – de ismerje is a hagyományt, szellemet, valóságot. Mindazt, ami ezzel jár – nemcsak a Tokajhoz addig tapadó legendákat, amelyek már akkor is jelentős irodalmat és forrásanyagot jelentettek, de ezek lényegét is, amelynek segítségével egy világhírű termőtájat lehetséges beemelni az össznemzeti konszenzusba. Kölcseynek a világhírnév nem elhanyagolható mankója mellett szüksége volt tehát mesterére is, a nemzeti kultúra egyik vezéralakjára, Kazinczy Ferencre is, aki nem véletlenül Hegyaljáról irányította a még nem a fővárosban koncentrálódó magyar szellemi életet, és mellesleg kitartó propagátora volt a tokaji boroknak. És Oláh Miklóstól a Rákócziakon át a Napkirályig sok híres ember szellemi rangjára, akik segítették őt, s aztán a névtelen historikusok, geográfusok, statisztikusok, írók, költők, gasztronómusok és tájépítők egész hadára, akik Tokajt évszázadokon át különféle intenzitással és mélységgel közelítették meg. Értelmezték a tokaj-hegyaljai bor titkait és funkcióját a létezés egészen tág határai között. Lehetetlen még utalni is rájuk, mert Goethétől Mikszáthon át Hamvas Béláig hosszú az út, hogy értsük a legmagasabb rendű munkát végző embert, a szinte archaikus szőlőművest, de tágabb spirituális környezetét is.
De aligha elég egy nemzeti himnuszban szerepelni, ami persze kielégítheti azt a feltételezést, hogy mégiscsak jelentős tudás halmozódott fel róla az emlékezetben és a lelkekben. Ám mint minden törékeny ismeretet, őrizni és „fényezni” kell. Nem elég az ország első számú termékének lenni, állandóan bizonyítani és igazolni kell az elnyert pozíciót, a kivívott bizalmat és várakozást. Nem a külvilág vagy a csábító üzlet, hanem a belső parancsok miatt. És alkalmasint el is kell indulni visszaszerezni az elhódított piacokat vagy az itt-ott megtépázott, elhomályosulni látszó hírnevet. Ha a legújabb tokaji generációk színre lépésére, kísérleteire, hűségére vagy a régebbi magyar és nem magyar birtokok teljesítményeire gondolok, mintha nem kellene oly nagyon aggódnom. Mindenesetre nem szükséges afféle rémképeket leírnom a mai Tokaj láttán, mint elődünk, a régi jó Ballai Géza, mert a mai Tokaj igazságainak megfogalmazását egyszerűen avatott kezekben látom. Ha meg valaki jó száz év múlva arra vetemednék, hogy miniesszét írjon Tokajról, az én szövegemből nem megcáfolandó igazságként másolja ki a textust: Tokaj – az más. Tokaj: legyőzhetetlen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.