Célkeresztben

Magyarországon még nem készült olyan film, amely kellő igényességgel és terjedelemben mutatta volna be a Himalája lábainál számkivetettségben élő tibeti közösséget. Izing Róbert és Janzsó Viktor Tibet, a száműzött ország című filmje elsősorban róluk szól.

Konkoly Edit
2007. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kezünk szinte megfagyott a hidegben. Az volt a legrosszabb, hogy nyolc napig alig volt mit ennem. Néha még egy csésze meleg tea sem jutott, csak hideg víz. Iszonyú volt – mondja egy kisfiú Izing Róbert és Janzsó Viktor alkotásában, amelyet a 38. magyar filmszemlén vetítenek majd az információs blokkban.
Az út Tibetből a nepáli határig harminc–harmincöt napig tart gyakran ötezer méteres magasságban. De a tibetiek nem a magasságtól és a ritka levegőtől szenvednek, hanem a hidegtől és az éhségtől. Aludni még csak-csak tudnak – az európai ember számára elképzelhetetlen módon –, de harmincöt napi élelmet és ivóvizet lehetetlenség magukkal vinniük. Egy alkalommal egy csoporttól leszakadt három gyermek, akiknek óriási szerencséjük volt, mert a következő csoport megtalálta őket. De legtöbbször elvesznek. És ha nem szakadnak le, ha az utat kibírják, a kínai határőrök vadásszák le őket. Milyen nagy dicsőség lehet távcsöves puskával védtelen, elcsigázott emberekre lőni, akiknek hetven százaléka gyermek! Bizonnyal elégedetten néz a tükörbe reggelente az a határőr is, aki például szeptember 30-án az egyik csoport élén haladó emberre célzott és talált. Márpedig a csoport vezető nélkül – halálra ítéltetett. E „hazafias tett” híre akkor bejárta a világsajtót, mivel a gyilkosságot román hegymászók filmre vették. A dalai lámát is megkérdezték az akcióról, mire ő rezignáltan annyit mondott: „Nagyon szomorú, de naponta megtörténik.” És ha a Nangpa-hágón át jut is az ember, a nepáli határon még mindig nem lélegezhet föl, mert viszszatoloncolhatják. Igaz, ritkán teszik. A menekülők legtöbbször eljutnak Katmanduba, Nepál fővárosába, onnan busszal elviszik őket Indiába, a dharmszalai menekülttáborba, ahol a 14. dalai láma is él.
Mára százharmincezer tibeti menekült szóródott szét a világban, Dharmszalában nyolcezer, Indiában összesen nyolcvanezer él. Amikor 1959-ben a dalai láma megérkezett Indiába, az indiai kormány szinte kérés nélkül telepeket bocsátott a rendelkezésére. Ötvenezren nekivágtak a nagyvilágnak, Budapesten heten élnek. A dalai láma a mai napig szívügyének tekinti a találkozást a menekültekkel, ilyen alkalmakra sok zarándok is elmegy. Ők a találkozás után visszatérnek ugyanazon az úton, hogy elmondják az igazságot: a dalai láma él. A kínai hatóságok kérdésessé tették ezt a kétségbevonhatatlan igazságot a Kínában élő tibetiek számára. Papíron egyenlőség van Kínában, autonómia a tibetieknek és az ötvenhat nemzeti kisebbségnek. De a tibetieknek jóval magasabb tandíjat kell fizetniük, és ezenkívül is rengeteg diszkrimináció éri őket a saját hazájukban. Tibetben főbenjáró bűn, ha valaki képet hord magánál a dalai lámáról, vagy könyvet olvas a tanításairól. A fent említett dokumentumfilmben megszólal egy fiatal nő is, aki évekig börtönben ült függetlenséget követelő plakátok ragasztása miatt.
Ráadásul megjelent Tibetben is az AIDS. Vidékről egyre több fiatal lány érkezik Lhászába a jobb élet reményében, akik az ott állomásozó katonák „közreműködésével” prostituáltak lesznek. Ezek a fiatalok nagyrészt írástudatlanok, nem tudnak kínaiul, fogalmuk sincs, hogyan kell védekezni. Számomra az a legmegrendítőbb jelenet a filmben, amelyben öt-hat éves kislányok beszélnek menekülésükről és mostani életükről. Gyakorló anyaként nem értem azt a fajta elszánást, amely arra kényszeríti szüleiket, hogy elengedjék őket. „A tibetiekben nagyon erős a remény. Ez élteti őket – mondja erre Izing Róbert. – A remény, hogy Tibet újra szabad ország lesz egyszer.”
Ebben bízik a dalai láma is, aki Dharmszalában, a Himalája lábainál fekvő kicsiny indiai városban igazi demokrácián alapuló államot épített ki, amely parányi állam kormányát azonban a kínaiaknak természetesen eszükbe sem jut tudomásul venni. Kína saját valóságot teremtett a megszállás alatt élő tibetiek számára, amelyet kívülről három illegálisan sugárzott rádióadó igyekszik árnyalni. Sajnos egyre kevesebb sikerrel, hiszen a kínaiak egyre több zavaró állomást működtetnek a határ mentén. A Tibetben élőknek fogalmuk sincs arról, milyen szimpátia övezi a kultúrájukat világszerte, hogy a dalai láma mennyire kedvelt és megbecsült személyiség szinte mindenütt. A Kínában élő tibeti nép a dalai lámát tekinti vezetőjének még akkor is, ha erről hallgatnia kell. A tibeti zászlót és a dalai láma fényképét betiltották Kínában.
Állítólag az internet és az e-mailek után az sms-eket is szűrni fogják a kínaiak. A BBC szerint a kínai webforgalmat egy 50 ezer alkalmazottal dolgozó intézmény figyeli. A kormány számos oldalt blokkol, olyanokat, amelyeknek közük van az emberi jogokhoz, a Falunkung szektához vagy Tibethez. Az informatikusok ezt a rendszert világszerte viccesen „a nagy kínai tűzfalnak” nevezik. A másfél milliárd lakosú Kínát azonban ez sem zavarja. Nem számít más, csak az eszme. A kulturális forradalom tíz éve (1966–1976) alatt elpusztult hatezer tibeti kolostor és templom sem számított, és az a hetvenmillió ember sem volt sok, aki szintén akkor halt meg Kínában, igaz, ebből „csak” egymillió volt tibeti. Összehasonlításképpen: a második világháború ötvenötmillió emberéletet követelt. A pancsen láma 1995-ös elrablása szintén a kínai kommunizmus része volt. A pancsen láma a második legfontosabb tisztség a tibeti buddhizmusban, ő az, aki fölismeri a dalai láma reinkarnációját és viszont. Az emberrablás azután történt, hogy a dalai láma bejelentette, felismerte az előző, 10. pancsen láma reinkarnációját. Az akkor hatéves fiú, Gedun Csökji Nyima ma, ha még él, tizenhét éves. A kínai kormány néhány hónappal később kijelölt egy kínai pancsen lámát, aki nyilván az igazi dalai láma halála után kijelöli a kínai dalai lámát. A Kínában élő tibetiek nem fogják tudni, hogy az nem az igazi dalai láma.
Ma a harmadik-negyedik legerősebb gazdasági hatalom Kína, de szakértők szerint harminc év múlva az első lesz. Erőssé teszi a nyugati civilizáció hajtóereje, a vágy a növekedésre, a több haszonra, no meg az is, hogy egyre több cég települ Kínába, mert olcsó a munkaerő.
A dalai láma is megszólal a filmben, tíz hónapi kitartó szervezés után sikerült lencsevégre kapni Prágában – egy fél órára.
– Hihetetlen volt az egész, hogy végre ott ül velünk szemben. Egészen különleges kisugárzású lény, hihetetlenül közvetlen, sokat viccelődött a stábbal – mondja Róbert, a film egyik rendezője, aki épp egy éve járt először Indiában. Akkor határozta el, visszatér, de már kamerával. A forgatócsoport tagjai saját spórolt pénzükből vágtak bele a forgatásba. És hogy miért pont tibeti menekültekről forgattak filmet?
– Tibet példa számomra, akárcsak a menekültjei – folytatja Izing Róbert –, a hit és az erőszakmentesség példái. Azzal, hogy Kína elvette Tibettől a dalai lámát, gyakorlatilag a világnak adta. Ő is beszél Tibetről, mint ahogy a Kínában jövőre megrendezendő olimpia is fog. Arról, hogy a tibetiek mint igaz buddhisták tisztelik az életet. Számukra a fegyveres harc nem lehetőség, az ő fegyvereik a tánc, az ének, a művészetük, a hitük. A béke iránti vágyuk vagy például a focicsapatuk, amely Tibetet képviseli. Az országot, amely jelenleg csak a szívekben létezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.