Az egész lízingpiac eredményességét negatívan befolyásolja a személyautó-finanszírozás visszaesése – mondta el a Magyar Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs a szövetség tegnapi tájékoztatóján. Az autófinanszírozás területén tavaly mintegy 2,5 százalékkal csökkent a kihelyezett pénz mennyisége, a negyedik negyedévben pedig az előző év azonos időszakához viszonyítva közel 11 százalékos visszaesést voltak kénytelen elkönyvelni a lízingcégek. A haszonjárművek piacán ugyan 8,5 százalékos bővülést könyvelhetett el a szakma, ez a mérték azonban alacsonyabb a 2005-ös, tízszázalékos növekedési ütemnél. A negyedik negyedévben e területen is visszaesés volt tapasztalható.
A Magyar Lízingszövetség abban reménykedik, hogy 2007-ben az eladott új személygépkocsik száma nem csökken 15 százalékkal, mint ahogy azt egyes szakmai szervezetek előrejelzik. Báti Balázs szerint ugyanakkor kétségkívül nő a veszélye annak, hogy a márkakereskedések egy része – és velük együtt a lízingcégek is – csődöt jelentenek. Évek óta kitapintható ugyanis az a trend, hogy csökken az új gépjárművek vásárlásakor megkövetelt önrész, míg jelentősen növekedett a futamidő. Ennek következtében egyre kockázatosabbak az ügyletek, gyakoribb a felmondás az ügyfél fizetésképtelensége miatt. A felmondás miatt visszavett gépjárművek számáról a szövetség nem rendelkezik adatokkal, illetve a tagszervezetek tiltása miatt nem gyűjti ezeket, de annyit elmondott Báti Balázs, hogy a számuk nő. Ráadásul a visszaadott autók műszaki állapota gyakran olyan rossz – tulajdonosuk nem egy esetben szándékosan megrongálja őket –, hogy piaci értékesítésük nem gazdaságos. Mindezek következtében a lízingcégek jövedelmezősége romlik, a gyenge tőkehelyzetű vállalkozásokat már a csőd fenyegeti.
További bizonytalansági tényező, hogy megjelentek a piacon olyan hirdetési vállalkozások, amelyek a havi részlet összegét megközelítő fizetséget ígérnek azoknak, akik vállalják, hogy személygépkocsijukat reklámfelületként hasznosítják. Ma már mintegy tízezer olyan személyautó fut az ország útjain, amelyik a hirdetési cégek matricáit viseli. E cégek azt kínálják az autók tulajdonosainak, hogy ha felteszik a hirdetést, és megfelelnek néhány feltételnek, havonta 30–50 ezer forintnyi „bérleti díjat” kapnak. Új autó esetén az összeg fedezi a havi részlet összegét, azaz a jármű tulajdonosa lényegében ingyen jut egy autóhoz. A matricás vállalkozások minden bizonnyal pilótajátékot szerveznek – jelentette ki kérdésünkre Báti Balázs. A Magyar Lízingszövetség elnöke arra alapozza megállapítását, hogy tudomása szerint ezek a cégek mintegy 200 ezer forintos „beugrót” kérnek ügyfeleiktől. A hirdetési cégek emellett autókereskedőkkel is szerződésben állnak, ezért a hirdetési szerződések megkötésekor kikötik, hogy csak a megszabott kereskedőtől és csak listaáron vásárolhat ügyfelük gépkocsit. Autónként ezekkel a trükkökkel 300–400 ezer forintos bevétel folyik be a hirdetési vállalkozásokhoz. Más bevételük nemigen keletkezik, mert valódi hirdetőik még nincsenek. A hirdetési matricákat vállaló autósokat havonta tehát az új belépők által fizetett egyszeri összegekből elégítik ki. Egészen addig, hangsúlyozta Báti, amíg el nem fogy a pénz, és a lufi ki nem durran. Akkor – várhatóan mintegy fél éven belül – a tízezer szerződéses ügyfélnek mintegy fele mondja majd fel lízingszerződését.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között