Csődhullám a lízingcégeknél?

Egyre kockázatosabb autókra lízingszerződéseket kötni, mert a csökkenő eladások csődhullámot indíthatnak el a gépjármű-finanszírozással foglalkozó cégek körében – ismerte el tegnap a lízingszövetség. Növelheti a bizonytalanságot azoknak a hirdetőcégeknek a megjelenése, amelyek a személyautókon futtatott reklámfelületért fizetnek.

2007. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egész lízingpiac eredményességét negatívan befolyásolja a személyautó-finanszírozás visszaesése – mondta el a Magyar Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs a szövetség tegnapi tájékoztatóján. Az autófinanszírozás területén tavaly mintegy 2,5 százalékkal csökkent a kihelyezett pénz mennyisége, a negyedik negyedévben pedig az előző év azonos időszakához viszonyítva közel 11 százalékos visszaesést voltak kénytelen elkönyvelni a lízingcégek. A haszonjárművek piacán ugyan 8,5 százalékos bővülést könyvelhetett el a szakma, ez a mérték azonban alacsonyabb a 2005-ös, tízszázalékos növekedési ütemnél. A negyedik negyedévben e területen is visszaesés volt tapasztalható.
A Magyar Lízingszövetség abban reménykedik, hogy 2007-ben az eladott új személygépkocsik száma nem csökken 15 százalékkal, mint ahogy azt egyes szakmai szervezetek előrejelzik. Báti Balázs szerint ugyanakkor kétségkívül nő a veszélye annak, hogy a márkakereskedések egy része – és velük együtt a lízingcégek is – csődöt jelentenek. Évek óta kitapintható ugyanis az a trend, hogy csökken az új gépjárművek vásárlásakor megkövetelt önrész, míg jelentősen növekedett a futamidő. Ennek következtében egyre kockázatosabbak az ügyletek, gyakoribb a felmondás az ügyfél fizetésképtelensége miatt. A felmondás miatt visszavett gépjárművek számáról a szövetség nem rendelkezik adatokkal, illetve a tagszervezetek tiltása miatt nem gyűjti ezeket, de annyit elmondott Báti Balázs, hogy a számuk nő. Ráadásul a visszaadott autók műszaki állapota gyakran olyan rossz – tulajdonosuk nem egy esetben szándékosan megrongálja őket –, hogy piaci értékesítésük nem gazdaságos. Mindezek következtében a lízingcégek jövedelmezősége romlik, a gyenge tőkehelyzetű vállalkozásokat már a csőd fenyegeti.
További bizonytalansági tényező, hogy megjelentek a piacon olyan hirdetési vállalkozások, amelyek a havi részlet összegét megközelítő fizetséget ígérnek azoknak, akik vállalják, hogy személygépkocsijukat reklámfelületként hasznosítják. Ma már mintegy tízezer olyan személyautó fut az ország útjain, amelyik a hirdetési cégek matricáit viseli. E cégek azt kínálják az autók tulajdonosainak, hogy ha felteszik a hirdetést, és megfelelnek néhány feltételnek, havonta 30–50 ezer forintnyi „bérleti díjat” kapnak. Új autó esetén az összeg fedezi a havi részlet összegét, azaz a jármű tulajdonosa lényegében ingyen jut egy autóhoz. A matricás vállalkozások minden bizonnyal pilótajátékot szerveznek – jelentette ki kérdésünkre Báti Balázs. A Magyar Lízingszövetség elnöke arra alapozza megállapítását, hogy tudomása szerint ezek a cégek mintegy 200 ezer forintos „beugrót” kérnek ügyfeleiktől. A hirdetési cégek emellett autókereskedőkkel is szerződésben állnak, ezért a hirdetési szerződések megkötésekor kikötik, hogy csak a megszabott kereskedőtől és csak listaáron vásárolhat ügyfelük gépkocsit. Autónként ezekkel a trükkökkel 300–400 ezer forintos bevétel folyik be a hirdetési vállalkozásokhoz. Más bevételük nemigen keletkezik, mert valódi hirdetőik még nincsenek. A hirdetési matricákat vállaló autósokat havonta tehát az új belépők által fizetett egyszeri összegekből elégítik ki. Egészen addig, hangsúlyozta Báti, amíg el nem fogy a pénz, és a lufi ki nem durran. Akkor – várhatóan mintegy fél éven belül – a tízezer szerződéses ügyfélnek mintegy fele mondja majd fel lízingszerződését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.