Fekete sár

Hónapok óta érezhető volt, hogy baj lesz. December közepén átszabták a menetrendet, s akik Pest felé akartak utazni, nem volt többé csatlakozásuk. A teherszállítás megbízhatatlanná vált, a forgalom visszaesett. Aztán egy felmérés megállapította: nem érdemes fenntartani a vonalat. Most a tanyaközpontból nem lehet beutazni a nagyközségbe, s a tüzelő átrakodásának árát is a lakosság fizeti meg.

Balavány György
2007. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, hamar rozsdásodnak a sínek, ebben a folyton párás időjárásban főleg, pedig nincs egy hónapja, hogy nem közlekedik a vonat Kondoros és Kisszénás között. Kondoros nagyközség az Alföldön, annak is jómódúbb részén, Békés megyében, a pompás Szarvas és Békéscsaba között. Az utcák – többnyire – kemény burkolatúak, a házak sem rogyadoznak, mint ahogy az jellemző a magyar sztyepp északkeleti felén. Kondoros jóképű község. Van minden, ABC, rendes kultúrház, vállalkozások, munkalehetőség, sőt némi turizmus is, amelyet főként a betyárlegenda meg a vele összefüggő kondorosi csárda biztosít: ennek kettős kéményébe rejtőzött Rózsa Sándor a pandúrok elől; a rablógyilkos alakját faszobor őrzi az étterem bejáratánál. A fabetyár csuklóján lánc, mellette tábla a mai menüvel (hamisgulyás, rántott tonhal). A csárda boltíves-tornácos, cserépfedeles, puccos; a megeredő esőben áznak oldalán a paprikafüzérek.
Balra, tisztelt utasaink, a lenyűgöző méretű evangélikus templom felhőket csiklandozó tornyával, szemben pedig az elegáns küllemű polgármesteri hivatal. A hivatalban Dankó Béla polgármestertől kérdezzük: mit szól a vasútvonal megszüntetéséhez. Azt feleli, hogy minden megszüntetés, felszámolás a hanyatlás jele, életszínvonal-csökkenéssel jár, és ennek természetesen nem örül a község lakossága és vezetése.
A sínek hamar rozsdásodnak. A Vasút utcán érkezünk az állomáshoz. A Vasút utca igen sáros. Az állomásépület decens, idős hölgy kétségbeesett sminkkel, még rajta vannak a hajdani szépség nyomai (csak az alsó szint faláról mállik foltokban a vakolat). Ezeket a régi, kedves állomásépületeket össze kellene gyűjteni egy fényképalbumba: ha már emlék lesz belőlük, legalább akként becsüljük meg őket. Megkerüljük az épületet, megyünk a váróteremhez. A váróterem ajtaja zárva. „Dohányzásra kijelölt hely”, nyíl mutat a peronra, meg azon is túl, az egész világra.
Három sínpár, macska lopakszik keresztül rajtuk. A váltót szinte hallhatóan rágja a rozsda. Elolvassuk az ablakra ragasztott menetrendet: Kisszénásra nyolc harminckor, tizennégy harmincötkor és tizenhét órakor megy vonat, érkezik onnan hét harminckor, nyolc húszkor, tizenhárom harminckor. Alatta: „Tisztelt fuvaroztatóink! Kondoros állomáson a vasúti árufuvarozás 2003. május 5-től megszűnt. A vasúti fuvarozást Nagyszénás állomásra helyeztük át. Aláírás: MÁV Rt.”
Odébb az illemhely épülete, épp csak bepillantunk, vastagon áll a szemét meg az ürülék a padlón; a falon obligát anarchia- és békejelek. Arrébb komoran állnak a robusztus rakodórámpák és egy hatalmas, bonyolult karám vascső korlátokkal, a képzeletbeli vagonajtóig emelkedő járdával.
– Végül is mi haszna volt ennek a hat kilométeres szakasznak? – kérdeztem a polgármestert.
– Hadd említsek egy helytörténeti mozzanatot: régen a vonalnak közvetlen kapcsolata volt egy keskeny nyomtávú lóvasúttal. Nem állítom, hogy a közelmúltban százszázalékos volt a személyszállítás kihasználtsága, de éppen azért nem volt az, mert szárnyvonalként működött, így elég sokat kellett várni a csatlakozásokra. Mindenesetre innen lehetett Budapestre utazni, ha valaki a kisszénási állomáson átszállt, és úgy ment tovább Mezőtúrra, a Pest felé való csatlakozáshoz. Most reggelenként a vonat még átviszi Kisszénásra a kondorosi vasutasokat, s talán azokat a helyi lakosokat is, akik felkéredzkednek, de ez nem hivatalos információ.
Kisszénás azért számított vasúti csomópontnak, mert volt Kondorosra bekötése, ez a hat kilométeres szakasz. A tanyaközpontban huszonöt ember él, főleg idősek. A maximális utasszám egy vonalon hat fő, az átlag utasszám 0,9 fő. Bár a minisztérium azt ígérte, a megszüntetett szárnyvonalak helyén vonatpótló autóbuszok közlekednek majd, ez e viszonylatban nem lehetséges, Kisszénásra ugyanis közút nem vezet, csak az a három rozsdás sínpár. A tanyaközpontból eddig Kondorosra jártak az emberek vásárolni. Most azt javasolja nekik a MÁV, járjanak az ellenkező irányba. Eljuthatnak Szarvasig, Mezőtúrig. Csakhogy idős emberekről van szó, akik évtizedekig ide jártak, és sokuknak itt laknak a rokonaik.
Csonka János vállalkozó és önkormányzati képviselő úgy véli, e vonal megszüntetése biztosan nem hoz annyi hasznot, amennyi kárt okoz, nemcsak az utazóközönség, hanem az egész környék számára. Hogy megszűnt az árufuvarozás is, az szerinte kilencezer-hétszáz lakost érint érzékenyen, hiszen a felszámolt szakaszon érkezett a nagyközségbe – Csonka János állomás melletti telepére – a fa és a szén, amelyből nemcsak a kondorosiak, hanem Hunya, Örménykút, Kardos és Kétsoprony népe is vásárolt rendszeresen. Eztán Mezőtúron vagy Szarvason ki kell rakni az árut, onnan teherautókkal elhozni. A szállítás drágább és nehézkesebb lesz, így a telepvezetőnek jócskán emelnie kell az árakat.
– Már augusztusban azt mondták, ne rendeljek tehervagont, pedig még nem is esett szó a vonalmegszüntetésről. Felborult a MÁV-nál a teherszállítás rendszere: vagy késve jöttek a szállítmányok, vagy meg sem lehetett rendelni őket. Az utóbbi időben a vasút nagyon megbízhatatlan lett, előfordult, hogy egy szállítmányom öt napig állt Budapesten. Persze visszaestek a megrendelések, és akkor a MÁV végzett egy felmérést, melynek alapján közölte, hogy csekély a forgalom.
Vasutasok mondják, hogy tavaly december közepétől úgy alakította át a menetrendet a vasúttársaság, hogy aki Kondorosról megy Kisszénásra, nem kap közvetlen csatlakozást – órákat állhat a tanyaközpontban.
– Régebben sok más vállalkozóhoz hasonlóan teherautós szállításra voltam berendezkedve. Akkor arra buzdítottak bennünket, térjünk át a vasúti fuvarozásra, mert az olcsóbb, nem környezetszennyező, ráadásul tehermentesíti az utakat. Valóban egyszerűbb, nincs közúti ellenőrzés, tengelysúly-méricskélés. Nyugaton egyre inkább úgy szervezik a közlekedést, hogy amit csak lehet, vasúton szállítsanak a fuvarozók. Én is erre álltam rá, kivontam a forgalomból az autókat, leadtam a rendszámokat. Most megfordult a helyzet. Kinek jó ez?
– Hogyan jutok Kisszénásra?
– Sehogy. Jó terepjáróval, ha van.
– Nincs.
Mikor látja, hogy nem tud lebeszélni, Csonka János lerajzolja: Szarvas felé a negyvennégyesen, s a második parkoló után balra. Úgy teszek. A dűlő egyenes, néhány pocsolyával, ráadásul dupla járda fut a szélén, arra hajtok rá, csak nem szólnak meg érte. Egy idő után elfogy a járda, és egyre sűrűbb, feketébb a sár. Sűrű, fekete, ragadós sár. Csúszik, visít benne a kerék. Munkásruhás ember jön szembe, kerékpárt tolva.
– Messze van Kisszénás?
– Hát az messze. Még négy kilométer onnét, az erdőtől – mutat az ember a háta mögé.
– Végig ilyen az út?
– Nem, az erdő után rosszabb.
Egy intéssel elköszön. Lassan megfordulok. Ma nem jutunk el az úti célunkhoz, úgyhogy hazamegyünk, tisztelt utasaink. Tanyák sorakoznak a dűlő két oldalán. Balra tőlünk jókora döglött patkány fekszik az út közepén, beragadva a sárba; apró lábai égnek állnak.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.