Kényszerpálya és önállótlanság

Szentesi Zöldi László
2007. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Magyarország helyét kívánjuk meghatározni a világban, mindenekelőtt a történelmi eredetű, de nagyon is jelen érvényű kényszerpályáról kell szólni. Arról a fajta folyamatos kiszolgáltatottságról, amely a bibói meghatározás szerint zsákutcás fejlődést eredményezett, és ha időszakonként reménnyel is kecsegtet, mindenféleképpen korlátok közé szorítja a politikai és gazdasági önállóságra törekvő magyarokat.
Ha példának okáért nem Szlovénia lenne a szomszédunk, még azt is mondhatnánk, hogy a szocializmusból kilábaló, megrogygyant országoknak évtizedekre van szükségük a teljes felzárkózásig. Csakhogy az egykori jugoszláv köztársaság elmúlt tizenöt esztendeje arra figyelmeztet bennünket, hogy a vágyott fejlődés nem a lélekszámtól vagy az elnyomatás fokától, sokkal inkább az ösztönös intelligenciától és a nemzeti közmegegyezéstől függ. Amikor Magyarországnak a XX. századi történelme során talán a legjobb volt a sajtója a nyugati világban, és mindenfelé éllovasként emlegettek, nagy jövőt jósoltak számunkra, Szlovénia éppen a Jugoszláv Néphadsereg tankjaival nézett farkasszemet. Innen indult tehát a két ország. Gazdasági mutatóit, az emberek életszínvonalát tekintve Szlovénia ma nemigen marad el Ausztriától vagy Észak-Olaszországtól, ami pedig bennünket illet, a megszokott önajnározás helyett jobban tesszük, ha veszünk egy nagy levegőt, mielőtt megpróbálnak a valóságosnál rózsásabb képet festeni.
A volt szocialista országok többsége szívós munkával és tudatos építkezéssel megteremtette a saját arculatát. Prága sörrel, Bohumil Hrabal emlékezetével, az óvárossal csalogatja a külföldieket, az országot filmesek, művészek, sportolók népszerűsítik a világban. Bár csak tizennégy éve létezik, Szlovákia is felmutatja szomszédaitól való különbözőségét, elegendő, ha rövid sétát teszünk az újjávarázsolt Pozsonyban, elidőzünk egy-egy felvidéki város szépen megőrzött vagy állami pénzből felújított főterén, de a téli sportok szerelmesei is szívesen látogatnak hozzájuk. Keleti szomszédságunkban, a gyakran lesajnált Romániában, a nulláról indulva néhány év alatt nagyjából rendbe tették az ország úthálózatát, tőkeerős befektetők jelentek meg. Ma már senki sem nevet azon a vélekedésen, hogy esetleg hamarabb lépnek az euróövezetbe, mint a Magyar Köztársaság.
Kelet-Közép-Európában vannak tehát vidám helyek, karakteres országok, vagy éppen nacionalizmustól fűtött, mégis szerethető nemzetek. És ott van Magyarország, amely egyre kevésbé tényező a maga környezetében. Ma már ott tartunk, hogy a száz évvel ezelőtti közhelyeken túl – csikós, gulyás, puszta – senki nem tud rólunk semmit, gyakorlatilag nincs önálló arculatunk. Budapesten változatlanul az a szép és figyelemre méltó, amit a sokat szapult Monarchia idején építettek (egyesek szerint ugyebár a Habsburg-igában csak sínylődtünk, de azt a fajta másodhegedűsi szerepet alighanem ma is elfogadnánk, ha egyáltalán az volt). Ha turistaszemmel szemléljük önmagunkat, a legkevesebb, amit mondhatunk: nyugati formák, keleti tartalom. Vagy éppen milliárdos elit, kontra a lakótelepek népe. Csillogó bárok és kukaturkálás. Bár szegénység és gazdagság egyidejűleg mindenütt létezik, Nyugat-Európában ekkora társadalmi szakadékok nincsenek, de még a szomszédos Szlovéniában sem. Arrafelé szilárdan áll a társadalom tartópillére, a középosztály, amely Magyarországon a borúlátók szerint fikció, jobb esetben pedig a folyamatos anyagi és erkölcsi süllyedés szinonimája.
Minden jel azt mutatja, hogy elveszítettük egykori vezető szerepünket a régióban. A nemzeti közmegegyezés hiánya, a szüntelen társadalmi gyűlölködés, a politikával összefonódott szervezett bűnözés mind nagyobb súlya, az emberek szellemi leépülésében főszerepet játszó médiatevékenység lassan, de biztosan a balkáni régió felé taszít bennünket. Vegyünk csak egyetlen példát, a kormányzati kommunikációt. Utoljára a múlt század eleji Oroszországban hitték szentül az egyszerű emberek, hogy a cár atyuska szereti őket, annak ellenére, hogy a kozákok agyba-főbe verik őket minden egyes alkalommal. A Gyurcsány-kormány olyan mértékben kiskorúsította a magyar társadalmat, ami még a viharos múltú Kárpát-medencében is kuriózumnak számít. Elérték viszont, hogy lassan a süketek is hallanak, a vakok is látnak. Az emberek szeme felnyílt, de a civil kezdeményezések erőtlensége miatt egyelőre kétséges, sikerül-e valódi politikai következményeket kicsiholni a kormányzat sorozatos baklövéseiből.
Külpolitikai újságíróként az is gyakran eszembe jut, miféle diplomaták, nagykövetek képviselnek bennünket a nagyvilágban. Jelentős részük a fél életét az állampártban töltötte el, és bármiféle változások is zajlottak felettük, ők a hasukat süttették valamilyen kényelmes helyen a világ túlsó felén. Elképzelhetjük, miféle hírét keltik hazánknak. Súlyos probléma továbbá, hogy a Külügyminisztérium vezetése a miniszterelnök szócsöveként működik, szerepe a közigazgatási munkára és a protokollfeladatok végrehajtására szorítkozik. Ilyen körülmények között lehetetlen felelős nemzetpolitikát folytatni, Göncz Kingáék becsületére legyen mondva, ezt a kifejezést nem koptatták el – merthogy száműzték szótárukból. Gyakorlatilag az unió budapesti kirendeltségeként lavíroznak ide-oda, gondosan ügyelve arra, hogy véletlenül se keresztezzék mások érdekeit. Önállóság helyett önfeladás – ma ebből áll a magyar diplomácia. Hovatovább a Gyurcsány-kormány minden hivatalban töltött pillanata erről szól. A legutóbbi botrány, a kőolajszállítások ügye lerántotta a leplet a kormány légüres kommunikációjáról. Évek óta mást sem hallunk, mint hogy a szociálliberális kabinet „rendbe tette” a viszonyt Oroszországgal, aztán tessék, újévi ajándékként két kóbor csepp olaj a jutalmuk a Barátság kőolajvezetékből. Hol van ilyenkor a legendás érdekérvényesítő képesség? Moszkva drámai erővel és közérthetően jelezte, mennyire értékeli az igazodásban egyébként jeleskedő magyar kormányt.
Általános bajainkra azért létezik gyógyír, igaz, a receptíró több, mint hatvan éve mutatta fel a lehetséges megoldást. Az 1943-as szárszói tanácskozáson Németh László részletesen kifejtette sokat vitatott harmadik utas koncepcióját. Akkor és ott az volt a lényege, hogy a német és a szovjet szimpátia ellenében léteznie kell az önálló nemzeti cselekvésnek is. Az orosz gazdasági hatalom és az atlantista kapcsolatrendszer szorításában ide-oda kacsingató magyar elitnek ma sem mondhatunk mást, mint amit annak idején Németh László tanácsolt kortársainak: „Tegyük fel – mondta –, hogy van Új-Guineában egy párt, amely azt vallja, hogy Új-Guineának az angolokénak kell lennie. A másik szerint Új-Guinea csak a hollandok alatt lehet boldog. S most föláll valaki, és azt kérdi: Nem lehetne Új-Guinea a pápuáké? Ez a – harmadik oldal.”
Felfogni a saját út jelentőségét, nemzeti politikát folytatni nem valamifajta elméleti játszadozás, hanem a mai magyarságra váró egyik legnagyobb kihívás. A zsigeri igazodás helyett eszméket kell kitűzni magunk elé, mert különben legyűr bennünket a kamatlábak pőre igazsága és a befektetői logika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.