Legenda káprázat nélkül

Metz Katalin
2007. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Macondo fölött párállik a dél-amerikai dzsungel, átjárja szülötteinek pórusait, és szenvedélyt szít bennük – írtam egy hete premier előtti beharangozómban. A Vígszínház színpadára került Gabriel García Márquez nagyregénye, a Száz év magány. Köszönet a teátrum döntéséért.
A karibi dzsungel mitikus, buja atmoszférájában megindul a szereplők képzelőereje. Fantázia és röghöz kötött, kemény valóság, elvágyódás és a létfenntartás hétköznapi küzdelme, reménytelenség és illúziókergetés, harc az elemekkel, a természettel és mágikus hit a természetfölöttiben. Igen, a mágia az, ami a lelkeket átjárja, a történetet nemzedékeket beavató mesévé alakítja, és a hely szellemét – ha van genius loci, hát García Márquez macondói világának minden szögletében ott lebeg – univerzálissá tágítja. Az élet sűrűsödik a Székács Vera fordította, Schwajda György adaptálta mű megannyi jelenetében, holott a szerteágazó családregényt, a maga plasztikus képekkel metaforizált eseménysorozatában istenkísértés színpadra egyszerűsíteni. Schwajdának hiánytalanul sikerült. Tapasztaltuk már a Pesti Színház Taub János rendezte ősbemutatóján is.
A Vígszínház Füzér Anni tervezte színpadképe – a korábbi előadás vászon paravánokkal variáló, üres játékterével ellentétben – nyers színű fabútorokkal (látszatra) szeszélyesen teleszórt, pallókkal, térelválasztó deszkalejáratokkal szintekre szabott, zsúfolt színpada már-már hevenyészett raktárnak hat, s bár előbb-utóbb rájövünk, milyen ráció diktálta, inkább elvonja a figyelmet a játékról, semmint serkentené asszociációs készségünket. García Márquez univerzumának igazi színpada a képzeletünkben leledzik, a mesterkélt zsúfoltság ennek ellenében hat. Másrészt a tárgyak uralmát, és nem a világtól elszigetelt esőerdő atmoszféráját sugallja, ami az író mágikus realizmusának, mitikus karibi világának alfája és ómegája. E tekintetben épp annak a bizonyos genius loci univerzálissá szellemülését hiányoltam az előadásból. A rendező Forgács Péter gondot fordított a szerkesztésre, a szintek, a jelenetsorok szimultán történéseinek érzékeltetésére, tér és idő egymásba játszásába – ami nem kis teljesítmény –, ám nem sikerült megteremtenie az adekvát García Márquez-hangulatot. Legfeljebb egy-két színész szuggesztiójának jóvoltából, néhány festői jelenet (lásd lakodalom) erejéig.
Börcsök Enikő viszont olyan sugallatos kifejező erővel éli, takarékos gesztusokkal, félelmetes belső izzással a regénybeli „ősanya” Ursula, minden idők mitikus nagysággá nemesülő, a megpróbáltatásokban megkínzott, de főnixként újjáéledő, a világot magához ölelő, megtartó Anya szerepét, hogy a maga egyszerűségében, önfeláldozásában képes – az író elvárásainak szellemében – családjának háborúskodó, azt ne mondjam, „szekértáborozó”, féktelen szerelmekbe-szenvedélyekbe bonyolódó férfiait féken tartania, de mégsem sikerül a szakadék elől elrántani, intrikáló nőtagjait többé-kevésbé észre téríteni. A Macondót alapító „ősapa”, José Arcadio Buendía Hegedűs D. Géza szerepformálásában ott bujkál a García Márquez-i önirónia, a valóságtól való elrugaszkodás, az álmodozással vegyes tudásvágy, ami civilizált környezetben előbbre viszi a emberiséget, ám Macondóban csak terméketlen maradhat. Harkányi Endre a leleményes házaló cigány, Melchiades megformálásában megpendül a mágia húrja, álmatag mozgásával és nem evilági hanghordozásával a kívülről jövő, bizarr lény atmoszféráját hozza, halála után egyfajta mágust asszociál. A könnyűvérű Pilar figurájába Pap Vera a magány, a kifosztottság keserű kárhozatát elegyíti, Venczel Vera odaadó, megtűrt jövevényt, örömtelen házibútort jelenít meg (Visitation). A Buendía család népes leszármazottainak szerepében – hiába a regénybeli plasztikus karakterizálás – a Víg színpadán nem érezzük markánsan körülhatároltnak, megjegyzendőnek és eléggé élettelinek a fiatalabb szereplőket. Teszik a dolgukat, ám jelenlétük intenzitása hibádzik.
Az önpusztító Buendíák vad életszeretete puszta instrukció marad, és nem érezni meg a földi élet hatalmas példázatát, a gyötrelmes valóság égi mását, káprázatát sem az előadás atmoszférájában.
(Gabriel García Márquez: Száz év magány; adaptálta Schwajda György. Vígszínház, rendező: Forgács Péter.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.