Milliárdok a bűvészkalapból

2007. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felelőtlen költekezése miatt kutyaszorítóba került Gyurcsány-kormány most mint bűvész a kalapból akarja elővarázsolni az uniós fejlesztési pénzeket, hogy ezzel némi népszerűséget vásároljon magának. A mutatványt – más és más okokból – árgus szemekkel figyelik Brüsszelből és a magyar parlament ellenzéki padsoraiból is. A fejlesztési ügynökség ugyanis időzavarban van. Mint azt lapunkban is olvashatták, Brüsszel felfüggesztette a magyar operatív programok tárgyalását, és emiatt az is bekövetkezhet, hogy ebben az évben nem érkezik érdemi fejlesztési pénz az EU-ból hazánkba.
A megszorítások évadján nem hálás dolog kormányfőnek lenni. Egyetlen terület maradt a szocialista–szabad demokrata koalíció számára, ahol nem el- és megvonással, bezárással, csökkentéssel kell foglalkoznia, hanem beruházásról, új utakról, hidakról, helyreállított történelmi városközpontokról, valamint húzóágazatokba, egyetemi és fejlesztőközpontokba teendő beruházásokról: az Európai Unió fejlesztési pénzeinek elköltéséről beszélhet. Nem csoda, hogy kormányoldalon úgy emlegetik az erre szánható 8000 milliárd forintot, mint az egyetlen kitörési pontot, a lehetőséget, amivel – a sok elszalasztott lehetőség után – Magyarország közelebb tornászhatja magát az uniós fejlettségi színvonalhoz.
A miniszterelnök színpadiasan sorolta el a parlamentben, mi mindenre futja majd 8000 milliárd forintból. Ebből a pénzből vásárolhatnánk magunknak 2500-3000 kilométer kiváló minőségű autópályát, kétszer-háromszor ennyi kétvágányú villamosított gyorsvasúti vonalat, esetleg 20-25 teljes 4-es metrót vagy több százezer két-három szobás lakást. Azt, hogy ennek az irdatlan pénztömegnek az egyetlen kézben tartása stratégiai fontosságú kérdés a kormányfő számára, jól mutatja a fejlesztéspolitikai szervezet felépítése. Bajnai Gordont, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetőjét Gyurcsány Ferenc kérte fel a feladatra, elszámolni sem tartozik másnak. Korábban ugyan felmerült, hogy Bajnait miniszternek neveznék ki, és így biztosítanák parlamenti interpellálhatóságát, de ebből eddig nem lett semmi. Ehelyett január közepén a Nemzeti Fejlesztési Tanács (NFT) irányításával működő fejlesztéspolitikai irányító testületek (FIT) tagjait kinevezték a Miniszterelnöki Hivatal államtitkárának. A kormányfő által irányított FIT-ben Magyar Bálint a társadalmi megújulásért indított programokért, Baja Ferenc a közszolgáltatások fejlesztéséért, Burány Sándor a gazdaság- és közlekedésfejlesztésért, Kolber István a területfejlesztésért, Németh Imre pedig a környezet- és energiaügyi fejlesztésekért felelős. Németh korábban földművelésügyi, Burány foglalkoztatáspolitikai, Kolber tárca nélküli, Magyar oktatási miniszter volt, Baja pedig miniszterelnökségi politikai államtitkárként működött.
Az ellenzék kezdettől fogva tiltakozott a fejlesztési pénzek feletti parlamenti ellenőrzés teljes hiánya miatt. A Fidesz szakpolitikusa, Nógrádi Zoltán bizottsági ülésen szorgalmazta, hogy kapjanak helyet a Nemzeti Fejlesztési Tanácsban és a fejlesztéspolitikai irányító testületekben a parlamenti pártok képviselői. Furcsállotta, hogy a kormányfő jobbára bukott minisztereket nevezett ki felelős fejlesztési testületek élére. Követelte, hogy az Országgyűlés állítson fel eseti bizottságot az uniós források felhasználásának ellenőrzésére, és a fejlesztéspolitikai irányító testületek ülései legyenek nyilvánosak. A fenti ellenzéki kérésekre, mi több, követelésekre csak és kizárólag elutasító válasz érkezett kormányoldalról. Mindez pedig azt bizonyítja, hogy a kormányfő ragaszkodik a fejlesztési pénzek fölötti ellenőrzés teljes központosításához.
Ennél is fontosabb kérdés azonban, hogy milyen célból tartja kézközelben a miniszterelnök a fejlesztési pénzfolyam irányítási jogát. Vagyis milyen célra kívánja fordítani azt az elképzelhetetlen méretű összeget? Ha a választ keressük, először át kell rágnunk magunkat a kormányzati PR-szövegeken. Ezek szerint a két kiemelt cél a versenyképesség fokozása és a munkahelyteremtés. Bajnai szerint a regionális operatív programokban a regionális gazdaságfejlesztést, a turizmust, a helyi közlekedési infrastruktúra fejlesztését, a humáninfrastruktúrát, a településfejlesztési akciókat lehet főként támogatni. Az ágazati programok céljai között egyebek mellett az olcsóbb, kisebb, ügyfélközpontú közigazgatás megteremtése, a versenyképesség növelése, a közszolgáltatások minőségi fejlesztése szerepel. Az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) – amely valójában a Nemzeti fejlesztési terv második változata – 8000 milliárdja megoszlik az operatív programok és a regionális fejlesztések között. A hét régió mindegyikének a saját speciális céljai szerint megtervezett fejlesztésekre összesen 1600 milliárd forint jut. A Fidesz szerint ugyanakkor az ÚMFT hiteltelen program, amit a Gyurcsány-csomag megszorításainak ellensúlyozására kíván felhasználni a kormány. Pelczné Gáll Ildikó szerint a terv legfőbb hibája, hogy nem veszi figyelembe a konvergenciaprogram várható hatásait, a vállalkozások terheit és azt, hogy az önkormányzati szféra évek óta forráshiányos. Kifogásolta, hogy erősödik a centralizáció, vagyis Budapesten fogják eldönteni, ki mit fog nyerni, és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség lesz „élet és halál ura” az uniós pénzek elosztásakor.
Az sem elhanyagolható részlet, hogy a terv 35, a kormány által támogatott, úgynevezett nagy projektet is tartalmaz. Ezek olyan óriásberuházások, amelyek legalább 25–50 millió euróba kerülnek, s a pénz odaítéléséről nem a hazai fejlesztési intézményrendszeren keresztül döntenek, hanem az Európai Bizottság mond áldást az elképzelésekre. Vagyis a fejlesztési pénzek túlnyomó része úgy jön, hogy azonnal megy is: a gigaberuházásokra csak nagy nemzetközi cégek pályázhatnak eséllyel. Egyes szakértők szerint a Gyurcsány-kormány éppen annak köszönheti az Európai Bizottság támogatását és így újraválasztását, hogy vállalta, levezényli a fejlesztési pénzek becsatornázását. Ezért van az, hogy az úgynevezett társadalmi vita rendkívüli hiányérzetet hagyott azokban, akik részt vettek benne. És ezért nem enged senkit a fejlesztési pénzek felügyeletének közelébe sem a miniszterelnök.
A kormánynak tehát alaposan fel van adva a lecke. A várható fejlesztési pénzeket időben be kell fogadni, az ország közvéleménye előtt az előnyöket be kell mutatni, majd a pénzek nagy részét központi projektekbe kell irányítani.
Figyelem, kezdődik a mutatvány! A bűvész már emeli a pálcát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.