Négyszáz százalékos díjemelés a HÉV-en

Budapesten és környékén elemi erejű felháborodást okozott egy fél évvel ezelőtt született kormányrendelet, amelynek alapján a helyiérdekű vasúton (HÉV) januártól megszűnt a nyugdíjasok eddigi kedvezménye, a tanulók pedig háromszorosára-négyszeresére megemelt árú bérlettel ingázhatnak a főváros és agglomerációja között. A civil szervezetek és az érintett települések polgármesterei elfogadhatatlannak tartják a Gyurcsány-kormány újabb megszorítását, és a főváros is megoldást szorgalmaz. A gazdasági tárca a napokban egyeztetést hirdetett, de az új tarifákból nem enged.

2007. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban az ingázó diákokat és a nyugdíjasokat sújtja a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről 2006 júniusában elfogadott kormányrendelet, amely címével ellentétben nem kedvezményeket, hanem drasztikus áremeléseket jelent ez évtől Budapest és a környező települések között HÉV-vel közlekedőknek. A rendelet alapján a környéki autóbuszok a távolsági busz kategóriába, a HÉV pedig a vasút kategóriájába került, az előírásokat pedig a BKV 2007. január 1-jétől érvényesítette a jegy- és bérletárakban. Ez a gyakorlatban többek között azt jelenti, hogy például egy fővárosban élő gödöllői egyetemistának a Budapest közigazgatási határáig érvényes 2950 forintos diákbérlet mellett meg kell vásárolnia a Pest megyei településig szóló külön HÉV-bérletet, amely az eddigi 1311 forintról 5650 forintra, azaz több mint 400 százalékkal nőtt. Nem jártak jobban a szentendrei tanulók sem, akiknek 4240 forinttal kell többet fizetniük, miközben a főváros határától számított ugyanekkora útszakaszra vonaton 880, távolsági buszon pedig 1280 forint a havi diákbérlet. A nyugdíjasok minden vonalon ráfizetnek, ugyanis nekik a közigazgatási határon túl sehol nem jár kedvezmény. A HÉV-bérlet a felnőtteknek sem olcsó: ha valaki például Gödöllőről jár be a budapesti végállomásra, kénytelen egy 12 960 forintos bérletet venni a főváros határáig, majd egy másik, 7350 forintos bérletet, amelyet Budapest területén használhat. A bejárás így 20 310 forintba kerül havonta.
A tarifaemelés miatt az utóbbi két napban óriási tiltakozáshullám kezdődött: a Nagycsaládosok Országos Egyesülete szerint az érintett családoktól a BKV a családi pótlék emelésének mintegy a négyszeresét csikarja ki, így egy, az agglomerációban lakó négygyermekes családban a havi bérletár emelkedése elviszi az egyik gyerek családi pótlékát.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának tagja lapunkkal közölte: egyértelműen a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium újabb baklövése okozza a nagy felháborodást. – Fenntarthatatlan, hogy Budapest határáig az üzemeltető fővárosi önkormányzat, azon kívül a kormány gyakorolja az árhatósági jogköröket – tette hozzá. A BKV Zrt. sajtóosztályán közölték: nem nyilatkoznak az ügyben.
Hagyó Miklós (MSZP), elsősorban a városüzemeltetési ügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak leszögezte: a támogatások rendszerének kialakítása nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, a helyzet megnyugtató megoldásáért személyes találkozót kezdeményezett Kóka János miniszterrel.
Úgy tűnik, a megnyugtatás már nem elég a főváros határain kívül élőknek. Szentendre ellenzéki polgármesterét például egyre több szülő keresi fel a drasztikus tarifaemelés miatt. – Azt kérték tőlem, hogy kezdeményezzünk tárgyalásokat a BKV Zrt. vezetésével arról, hogy hogyan lehetne mérsékelni az emelést, mert sokan nem képesek kigazdálkodni ezt az iszonyatos tarifaváltozást – közölte Dietz Ferenc, aki kiemelte, nincs más eszköz a kezükben, mint hogy jelzik a problémát az üzemeltető Fővárosi Közgyűlésnek. A településvezető kitért arra is, hogy nem csak a szentendreieknek jelent óriási tehertételt a drasztikus tarifaemelés, hiszen a kistérség valamennyi települése érintett az ügyben. A Szentendre közelében fekvő Tahitótfalu független polgármesterét szintén váratlanul érte az elképesztő jegyáremelkedés. – Nemcsak a pestiek járnak ide ki, hanem a mi gyermekeink is naponta utaznak HÉV-vel a fővárosba, hiszen a legtöbb iskola Budapesten van – jegyezte meg Budai Mihály, aki egyelőre nem tudja, hogy a településen élők hogyan tudják kifizetni a megemelt bérletárakat.
A szülők ostromolják az ügy miatt Ráckeve ellenzéki polgármesterét is. – Sokan kérdezik tőlünk, hogy hogyan tovább, mit tud az önkormányzat segíteni – mondta el Dávid László, aki egyelőre nem tud megnyugtató választ adni a szülőknek. A polgármester hangsúlyozta, a költségvetés megalkotásának időszakában vannak, vizsgálják a lehetőségeiket, de a csekély adóbevételek és a megszorítások miatt nagyon szűkösek a város lehetőségei.
– Elfogadhatatlan ez a tarifaemelés – reagált indulatosan lapunk megkeresésére Gémesi György, Gödöllő ellenzéki polgármestere is. A településvezető arra a kérdésre, hogy tudnak-e segíteni a helyieknek, röviden úgy válaszolt, hogy nem, mert a lakosság mellett az önkormányzatokat is kifacsarja a kormány. – Nekünk elsősorban a kötelező feladataink ellátására kell koncentrálnunk, úgymint az oktatás. Sajnos nincs arra lehetőségünk, hogy a kötelező feladatok ellátása és az egyéb kiadások mellett még erre is áldozni tudjunk – tette hozzá Gödöllő első embere.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly decemberben ismertette a közösségi közlekedés átalakításának részleteit: „Az új rendszer kialakításához a kapacitások tervezése és optimalizálása szükséges, amely nem nélkülözheti a hatékony és érdemi társadalmi egyeztetést” – olvasható a tárca honlapján, ahol arról is beszámolnak, hogy fél évvel a kormányrendelet elfogadása után a napokban lezajlott az első egyezetés, amelyen 43 civil szervezet vett részt. Felsmann Balázs szakállamtitkár többek között így „nyugtatta” a kedvezmények megvonásán felháborodott civileket: „A költségvetés lehetőségei nem végtelenek. Egy ilyen tarifapolitikával, a belső hatékonyságjavító intézkedésekkel és a fejlesztéspolitikával elérhető, hogy a konvergenciaprogramban szereplő finanszírozási számokon belül tudjuk tartani a közösségi közlekedési költségeket.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.