Elsősorban az ingázó diákokat és a nyugdíjasokat sújtja a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről 2006 júniusában elfogadott kormányrendelet, amely címével ellentétben nem kedvezményeket, hanem drasztikus áremeléseket jelent ez évtől Budapest és a környező települések között HÉV-vel közlekedőknek. A rendelet alapján a környéki autóbuszok a távolsági busz kategóriába, a HÉV pedig a vasút kategóriájába került, az előírásokat pedig a BKV 2007. január 1-jétől érvényesítette a jegy- és bérletárakban. Ez a gyakorlatban többek között azt jelenti, hogy például egy fővárosban élő gödöllői egyetemistának a Budapest közigazgatási határáig érvényes 2950 forintos diákbérlet mellett meg kell vásárolnia a Pest megyei településig szóló külön HÉV-bérletet, amely az eddigi 1311 forintról 5650 forintra, azaz több mint 400 százalékkal nőtt. Nem jártak jobban a szentendrei tanulók sem, akiknek 4240 forinttal kell többet fizetniük, miközben a főváros határától számított ugyanekkora útszakaszra vonaton 880, távolsági buszon pedig 1280 forint a havi diákbérlet. A nyugdíjasok minden vonalon ráfizetnek, ugyanis nekik a közigazgatási határon túl sehol nem jár kedvezmény. A HÉV-bérlet a felnőtteknek sem olcsó: ha valaki például Gödöllőről jár be a budapesti végállomásra, kénytelen egy 12 960 forintos bérletet venni a főváros határáig, majd egy másik, 7350 forintos bérletet, amelyet Budapest területén használhat. A bejárás így 20 310 forintba kerül havonta.
A tarifaemelés miatt az utóbbi két napban óriási tiltakozáshullám kezdődött: a Nagycsaládosok Országos Egyesülete szerint az érintett családoktól a BKV a családi pótlék emelésének mintegy a négyszeresét csikarja ki, így egy, az agglomerációban lakó négygyermekes családban a havi bérletár emelkedése elviszi az egyik gyerek családi pótlékát.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának tagja lapunkkal közölte: egyértelműen a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium újabb baklövése okozza a nagy felháborodást. – Fenntarthatatlan, hogy Budapest határáig az üzemeltető fővárosi önkormányzat, azon kívül a kormány gyakorolja az árhatósági jogköröket – tette hozzá. A BKV Zrt. sajtóosztályán közölték: nem nyilatkoznak az ügyben.
Hagyó Miklós (MSZP), elsősorban a városüzemeltetési ügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak leszögezte: a támogatások rendszerének kialakítása nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, a helyzet megnyugtató megoldásáért személyes találkozót kezdeményezett Kóka János miniszterrel.
Úgy tűnik, a megnyugtatás már nem elég a főváros határain kívül élőknek. Szentendre ellenzéki polgármesterét például egyre több szülő keresi fel a drasztikus tarifaemelés miatt. – Azt kérték tőlem, hogy kezdeményezzünk tárgyalásokat a BKV Zrt. vezetésével arról, hogy hogyan lehetne mérsékelni az emelést, mert sokan nem képesek kigazdálkodni ezt az iszonyatos tarifaváltozást – közölte Dietz Ferenc, aki kiemelte, nincs más eszköz a kezükben, mint hogy jelzik a problémát az üzemeltető Fővárosi Közgyűlésnek. A településvezető kitért arra is, hogy nem csak a szentendreieknek jelent óriási tehertételt a drasztikus tarifaemelés, hiszen a kistérség valamennyi települése érintett az ügyben. A Szentendre közelében fekvő Tahitótfalu független polgármesterét szintén váratlanul érte az elképesztő jegyáremelkedés. – Nemcsak a pestiek járnak ide ki, hanem a mi gyermekeink is naponta utaznak HÉV-vel a fővárosba, hiszen a legtöbb iskola Budapesten van – jegyezte meg Budai Mihály, aki egyelőre nem tudja, hogy a településen élők hogyan tudják kifizetni a megemelt bérletárakat.
A szülők ostromolják az ügy miatt Ráckeve ellenzéki polgármesterét is. – Sokan kérdezik tőlünk, hogy hogyan tovább, mit tud az önkormányzat segíteni – mondta el Dávid László, aki egyelőre nem tud megnyugtató választ adni a szülőknek. A polgármester hangsúlyozta, a költségvetés megalkotásának időszakában vannak, vizsgálják a lehetőségeiket, de a csekély adóbevételek és a megszorítások miatt nagyon szűkösek a város lehetőségei.
– Elfogadhatatlan ez a tarifaemelés – reagált indulatosan lapunk megkeresésére Gémesi György, Gödöllő ellenzéki polgármestere is. A településvezető arra a kérdésre, hogy tudnak-e segíteni a helyieknek, röviden úgy válaszolt, hogy nem, mert a lakosság mellett az önkormányzatokat is kifacsarja a kormány. – Nekünk elsősorban a kötelező feladataink ellátására kell koncentrálnunk, úgymint az oktatás. Sajnos nincs arra lehetőségünk, hogy a kötelező feladatok ellátása és az egyéb kiadások mellett még erre is áldozni tudjunk – tette hozzá Gödöllő első embere.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly decemberben ismertette a közösségi közlekedés átalakításának részleteit: „Az új rendszer kialakításához a kapacitások tervezése és optimalizálása szükséges, amely nem nélkülözheti a hatékony és érdemi társadalmi egyeztetést” – olvasható a tárca honlapján, ahol arról is beszámolnak, hogy fél évvel a kormányrendelet elfogadása után a napokban lezajlott az első egyezetés, amelyen 43 civil szervezet vett részt. Felsmann Balázs szakállamtitkár többek között így „nyugtatta” a kedvezmények megvonásán felháborodott civileket: „A költségvetés lehetőségei nem végtelenek. Egy ilyen tarifapolitikával, a belső hatékonyságjavító intézkedésekkel és a fejlesztéspolitikával elérhető, hogy a konvergenciaprogramban szereplő finanszírozási számokon belül tudjuk tartani a közösségi közlekedési költségeket.”

Horváth Csaba néha „unalomból” találkozott a zuglói parkolás főnökével, de tagadja a kenőpénz átvételét