Nem váltják ki a buszok a vasutat

A vidéki vasúti szárnyvonalak megszüntetésével aligha juthatnak jobb közlekedéshez a helyben élők, hiszen a forgalmat átvevő, szintén rossz gazdasági helyzetben lévő Volánok sem terveznek járatsűrítést. A kormány döntése alapján elsőként februárban egy Békés megyei vonalon szűnik meg a közlekedés.

Putsay Gábor
2007. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is gyűjti az aláírásokat a Vasutastelepülések Országos Szövetsége a szárnyvonalak tervezett leépítése ellen. A gazdasági tárca 14 vasútvonal esetében már döntött a forgalom szüneteltetéséről, további 14-nél pedig vizsgálja a vonatforgalom fenntarthatóságát. Kaszai János, az önkormányzati érdekvédelmi szövetség elnöke lapunknak elmondta, hogy a hazai mellékvonalak ügyét az Országgyűlésnek kellene tárgyalnia, hiszen nemcsak pénzügyi, közlekedési, hanem társadalompolitikai kérdésről van szó. Azokon a helyeken ugyanis, ahol megszüntetnek egy-egy vonalat, nem jutnak a lakosok jobb tömegközlekedéshez, ráadásul a közúti kapcsolat minősége is a leépítéssel érintett régiókban a legrosszabb.
A körösi térségben a Murony– Békés vonalon áll le a vasúti közlekedés februárban. Itt a vasút úgynevezett fővonali ráhordó szerepet is betölt, ilyenformán a lépéssel a MÁV ügyfélköre is tovább csökken. Tévedés lenne ugyanis azt hinni, hogy a Volánok pótolják majd csatlakozást a fő vasútvonalakra. A gazdasági tárca és a MÁV egy korábbi vizsgálatra hivatkozva a vonalak megszüntetését azzal indokolta, hogy az évente 6,5 milliárd forint megtakarítást jelent a vasúttársaságnak. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) által a körösi és a nógrádi térségekben elvégzett vizsgálat viszont pont azt mutatta ki, hogy a MÁV a költségtérítésként kapott összegek felével nem számolt el. A társaság ugyanis nem tudta hitelesen bizonyítani, hogy azokat a kiadásokat, amik a könyvekben szerepelnek, valóban az adott feladatokra fordították. Ebben az összefüggésben az sem meglepő, hogy a MÁV saját utasszámlálásai alapján lényegesen kevesebb forgalmat mutatott ki, mint amennyi a térségi felmérések, illetve egy független cég adataiban szerepelt. S az sem mellékes, hogy a gazdasági tárca elsősorban a MÁV adatait vette figyelembe.
Sem közlekedési, sem pedig társadalompolitikai szempontból nem indokolt a szárnyvonalak többségének megszüntetése – közölte lapunkkal Domján László, Mezőcsát polgármestere. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) döntése szerint a Mezőcsát–Hejőkeresztúr közötti szárnyvonalon is megszűnik a vonatforgalom. A polgármester szerint az egyeztetéseken a döntéshozók leginkább arra kerestek indokokat, miért érdemes felszámolni egy vasútvonalat. Közölte: tévedés az az állítás, hogy a kistérségekben a Volánok ki tudják váltani a vonatforgalmat. A busztársaság ugyanis egyáltalán nem tervez járatsűrítést. A vasúti közlekedés szüneteltetésével nehéz helyzetbe kerülnek azok, akiknek a munkába járáshoz a vonat biztosít kapcsolatot, ezenkívül számítani lehet arra, hogy a 8-10 tradicionális vasutascsalád elköltözik a településről – mondja a polgármester.
Korábban még kedvező változást reméltek a kistérségi vezetők attól a változtatástól, hogy közös irányítás alá kerülnek a Volán-társaságok a MÁV-val. Az illetékesek ugyanis tudni vélik, hogy a MÁV és a Volánok vetélkedése az utasok rovására a kilencvenes évek elején kezdődött, amikor a vasút a közlekedési minisztérium, az autóbusz-társaságok pedig az ÁPV jogelődjének a felügyelete alá kerültek. Mostanra kiderült viszont, hogy akik sokat reméltek a közös irányítástól, tévedtek, ugyanis a GKM-nél elsősorban a pénzügyi szempontok kerültek előtérbe, vagyis az állami költségtérítések lefaragása lett a meghatározó. A mostani megszüntetéseknél is az a fő szempont, hogy egy-egy településre csak olyan társaság járműve jusson el, amelyik állami árkiegészítésben részesül. Szakértők viszont arra hívják fel a figyelmet: csak abban az esetben derülhetne ki, hogy a lakosság számára egy adott térségben melyik az előnyösebb közlekedési lehetőség, ha közlekedési szövetségek alakulnának, vagy megfelelő szintűre fejlesztenék az infrastrukturális hálózatot. A magyar településszerkezetből adódóan pusztán gazdasági szempontok alapján nem dönthető el, hogy a vasút vagy az autóbusz nyújt e előnyösebb szolgáltatást, ráadásul a két közlekedési formát összehangoltan is lehetne működtetni.
A még vizsgált 14 szárnyvonal közül leginkább azokon maradhat meg a forgalom, amelyek a határokon átnyúló közlekedést tudják biztosítani. Azok a vasutak is megmenekülhetnének, amelyek a nagyobb városokba „futnak be”, így akár elővárosi forgalmat is lehet rajtuk bonyolítani. A Reflex Környezetvédelmi Egyesület a Veszprém–Veszprémvarsány–Győr közötti vonalra (a tárca a Veszprém–Veszprémvarsány közötti szakaszon szüneteltetné a forgalmat) készített egy tanulmányt, amit eljuttatott a GKM-be. Ebben egyébként nemcsak a vonal forgalmának növelésére, hanem a közlekedési társaságok együttműködésére tett javaslatok is szerepelnek. Ha megszívlelnék ezeket, a jelenleg gyenge forgalmú szárnyvonal a térség meghatározó közlekedési egysége is lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.