Pellengér

Hernádnémeti nem a tanárt verő kisgyerekek hírével szeretett volna az ország figyelmének középpontjába kerülni. De ha már megtörtént az eset, és országos szenzáció lett belőle, legalább szolgáljon tanulságul. És főként hívja fel a jogalkotók és a társadalom figyelmét arra, hogy Magyarországon mindennap ér fizikai inzultus pedagógust. Óvodában, általános iskolában és középfokú tanintézményben egyaránt.

Hanthy Kinga
2007. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pedagógus bántalmazása enyhébb formában bokán rúgás, lökés, szidalmazás, komolyabb esetben látleletre érdemes erőszak a diák vagy a szülő részéről. Számtalan történet kering arról, hogy szakiskolákban a pedagógus az első inzultus után már be sem megy az órára, igaz, ezt a diákok sem igénylik különösebben. Mi mást tehetne sokszor egy nő az elszabadult kamaszok ellen? Szaladjon a rendőrségre? A tizenhat éves korig tartó tankötelezettség miatt a gyermek az oktatási rendszerből ki nem csapható, pedig sokan már nagyon várják a szabadulást. Ezek azonban olyan történetek, amelyek nem szoktak szenzációvá válni a napisajtóban.
Lássuk, hogyan lett rendhagyó módon hír a hernádnémeti esetből. Úgy, hogy Erdélyi János iskolaigazgató kollégája védelmében, valamint a körülmények tisztázása érdekében kihívta iskolájába a rendőröket, így a cselekmény hivatalossá vált, és felkerült a megyei hírportálra. A tanár elleni támadás január 10-én, szerdán történt, de a hír csak pénteken robbant. Erdélyi János és Hernádnémeti jegyzője, Batta István arra a hétvégére fel is függeszthette magánéletét. A csendes Borsod megyei községet elárasztották a tévéstábok és az újságírók, látni akarták az áldozatot és a bűnösöket, a bűntárgyakat és a helyszínt. Kétségkívül növelte a hírértéket, hogy szokatlanul ifjú – kilenc–tizenegy éves, harmadikos – gyermekek voltak az elkövetők.
De ha már így esett, hogy Hernádnémeti felkerült az országos média térképére, figyeljünk fel arra is, amire érdemes felfigyelni. Így az 1973-ban épült és három éve felújított iskolára, amelyben Erdélyi János igazgató ügyességének és ambícióinak, valamint a helyi vezetés támogatásának köszönhetően a diákoknak számtalan lehetőség adatik. Van szép tornaterem, tanuszoda kötelező úszásoktatással, az udvaron tágas sportpálya, az épületben harmincnégy internet-hozzáférési pont, multimédiás és informatikaterem. Van még első osztálytól magyar–angol két tannyelvű oktatás, amelynek során a kisdiákok a tantárgyak harminc százalékát angolul tanulják. A munkát Amerikából érkezett anyanyelvi lektor segíti. A két tannyelvű osztályok mellett működik iskolaotthonos rendszerben nyelvi előkészítő osztály is, mely felkészíti a kisdiákokat arra, hogy sikerrel futhassanak neki az idegen nyelvek megismerésének. E csoportokban folyik felzárkóztatás és fejlesztés is. „Kőműves sem lehet ma valaki, ha nem tud idegen nyelvet” – mondja az igazgató. Mindemellett folyik még a tanintézményben alapfokú néptánc-, zene-, ipar- és képzőművészet-, valamint színjátékoktatás. Erdélyi János igazgatónak, aki mindezt felépítette, a pályája végén járva nem hiányzott ez az eset.
– Nem volt kétséges, hogy rendőr kell és orvos – idézi fel. – A harmadikban olvasásóra volt, amikor a tanítónő szólt, hogy a gyerekek bántották. Én is órán voltam, a helyettesem lehozta a három fiút, az orvos látleletet vett a tanárnőről, aki ezt követően visszament az osztályba tanítani. Csak a következő hét elején ment betegállományba, akkorra jött ki rajta a trauma. Jó kolléga, foglalkozott már nehéz osztályokkal, nem tapasztalatlanság volt a konfliktus oka. Csupán annyit tett, hogy megfogta a rendetlenkedő gyermek kezét, kivitte magával a táblához, és folytatta a magyarázatot. Akkor hangzott el két fiútól a felszólítás: szabadítsátok ki! És két másik elindult, hogy kiszabadítsa. Mint a filmekben.
A három tanárverő fiú közül az egyik túlkoros, kétszer járta az első osztályt, a többieket azonban már az időközben életbe lépett új oktatási törvény szerint nem lehetett nem továbbengedni elsőből, az alsó tagozatban ugyanis harmadik osztályig megszűnt a buktatás, az évismétléshez a szülő beleegyezésére van szükség. Együtt haladnak tehát kényszerűségből azok, akik kor szerint egyformák, de tudásban különbözőek. Vegyes csoport alakul ki, tele pedagógiai és pszichológiai problémákkal, amelyek kezelésére azonban a tanár nincs kiképezve. Ha huszonhárom gyermek közül öt lemaradt a többitől, és hátráltatja a haladást, illetve külön foglalkozást igényelne, nincs könnyű dolga a pedagógusnak. A tanítónő a múlt tanév végén készült jelentésében is rögzítette már: ezek a fiúk a rendszabályokat nehezen fogadják el, és állandósultak a magatartási problémáik.
Ez esetben azonban nem csupán arról van szó, hogy neveletlenek volnának. A három fiú közül egynek folyamatban van az áthelyezése a gyógypedagógiára (a nevét sem tudta a jegyzőnek megmondani), a másik vizsgálatát pedig korábban az iskola kezdeményezte, de a szülők nem járultak hozzá. (Az eset után megadták a szükséges engedélyt.) A harmadik gyermeket a szülők pszichológiai vizsgálatra viszik, hogy kiderüljön, az otthon engedelmes fiú miért változik meg a közösségben. Nem lehet tehát csodálkozni azon, hogy két erősebb fiú kihasználta és végrehajtónak küldte őket. A verekedők pedig, korlátozott mérlegelési képességükkel, erősebbnek ítélték a két társuk, mint a tanító dominanciáját, magyarázza Erdélyi János.
A gyógypedagógia szóhasználatában a szegregáció, vagyis a külön nevelés a sajátos nevelési igényű (SNI), régebben fogyatékosnak nevezett gyermekek elkülönített nevelését jelenti. Az új szemlélet, az integráció ezzel szemben az SNI-gyermekek ép társaikkal való együtt nevelését, oktatását szorgalmazza. A valódi integráció lényege, hogy a sérült gyermekek együtt vannak ép társaikkal szinte a teljes nevelési-oktatási folyamatban, és ehhez adottak a szakmai feltételek is. A szükséges feltételek hiányában „rideg integrációról” beszélhetünk, a magyar általános iskolák többségében pedig éppen ez történik, hiszen sem szakember, sem pénz nem jut a valódira. A törvények önmagukban nem elégségesek, hogy meghozzák a kívánt változásokat. Miközben hiányoznak a szakmai és anyagi feltételek az új szemléletű oktatás felépítésére, a diákok és a szülők olyan jogokat kaptak, amelyekkel nemcsak élni, hanem visszaélni is képesek. E jogok figyelembevétele időigényes. Ami a bürokrácia számára rövid idő, az az iskola mindennapjaiban végtelenül hosszú.
– A szülőknek jelenleg olyan erősek a jogosítványaik, hogy azokkal a szakmailag alátámasztott, a gyermek érdekeit szolgáló döntéseket is felülbírálhatják – véli Erdélyi János igazgató, aki számára ez az eset azzal a tanulsággal szolgált, hogy a jövőben nem fog felengedni harmadik osztályba egyetlen nem odavaló gyermeket sem. Ha pedig a tanító és az iskola erről a döntéséről szakmai érvekkel nem tudja meggyőzni a szülőket, akkor a következményekért nekik kell vállalniuk a felelősséget.
Hernádnémeti nem sorolható a szociálisan hátrányos helyzetű települések közé. Nincs „cigány problémája” sem, ami ez esetben azért fontos, mert a média közzétette, hogy mind az öt, a pedagógus bántalmazásában részes gyermek cigány. Közülük csak egy részesül azonban szociális támogatásban, a többiek kifejezetten jómódúak. Batta István jegyző szerint, aki éveket töltött el a gyermekvédelemben, a szociális helyzetnél jóval fontosabb, hogy milyen a családi minta: a cigány emberek általában nem beszélgetnek a gyermekükkel, ha fegyelmezni akarják, hanem elverik. Egyrészt jelen van tehát a szülői agresszió mint elfogadott jelenség, másrészt pedig a televízióból érkező erőszak, amely már a mesefilmeket is jellemzi. Nem véletlen, hogy a kalandosan hangzó „szabadítsuk ki” felszólítással indult meg az iskolai akció. És elhangzott a „ha nem vered meg, én verlek meg” fenyegetés is. A mai társadalomban, magyarázza a jegyző, sok a tisztázatlan helyzet. Gyakran a szülők tevékenysége is maszatos.
Joggal tartott attól az igazgató és a jegyző, hogy e hírverésnek nagyobb lesz a kára, mint a haszna, hisz a média továbbáll, az érintettek pedig, miután pellengérre kerültek, magukra maradnak a problémáikkal.
A jegyző a meghallgatások után úgy döntött, hogy védelembe vételi eljárás alá vonja az érintetteket. Az eljárás célja, hogy a koruknál fogva nem büntethető gyerekeket a magatartási szabályok betartására, szüleiket pedig ezek felügyeletére kötelezzék. Batta István elmondása szerint a szülők mindvégig együttműködőek voltak, elismerték nevelési hiányosságaikat, melyekről nem is mindig tehetnek, hiszen az anyák között a hét osztály a legmagasabb iskolai végzettség. Voltak már korábban is óralátogatáson, és látták, hogyan viselkednek gyermekeik az iskolában, csak ők maguk is tehetetlennek bizonyultak. A jegyzőnek ez esetben két lehetősége van. Védelembe veszi, és a családban tartja, vagy kiemeli a gyermeket a környezetéből. Hernádnémetiben ma úgy látszik, hogy külső segítséggel megoldható a helyzet. A családsegítő szolgálat szakembere tizenöt napon belül dolgozza ki és fogadtatja el azt a tervet, amely a család tagjai számára különféle magatartási szabályokat ír elő, majd ezek betartását rendszeresen ellenőrzi. Ha a kísérlet nem jár sikerrel, a gyermekek nevelőintézetbe kerülhetnek.
Az eset különlegessége, hogy ilyen kicsi gyermekek nem szoktak ilyen súlyos cselekedetet elkövetni. Batta István szerint ideje lenne a társadalomnak elgondolkodnia azon, miféle mintákat ad az ifjúságnak. Agresszív, veszekedős felnőtteket látnak maguk körül a köz- és magánéletben egyaránt, felgyorsult a gyermekek biológiai fejlődése, miközben azokat a szellemi „javakat”, ingereket, amelyeket naponta a nyakukba kapnak, nem tudják feldolgozni. A jogalkotók nem véletlenül határolták be, hogy a tizennegyedik életév a büntethetőség, a beszámíthatóság korhatára. Egy gyermek nem tudja felmérni a tettei következményét. Ha ezek a fiúk betöltötték volna a tizennegyedik életévüket, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak miatt kerültek volna büntetőeljárás alá. Így akár azt is mondhatjuk, szerencséjük volt, hiszen a figyelmeztetés időben érkezett.
Jegyző és iskolaigazgató Hernádnémetiben az utóbbi napokban csak feljegyzéseket és jelentéseket írt. S ha akadtak is kényelmetlenségeik, nem bánják, hogy az ügy nagy nyilvánosságot kapott. Ki kellett egyszer ennek robbannia, mondják, hogy az oktatási kormányzat végre odafigyeljen az oktatási rendszerre, és ne csak a diák, hanem a pedagógus védelmét is törvénybe foglalja. A tanárok inzultálása, fizikai bántalmazása a magyar iskolákban mindennapos, csak az iskola jó hírének védelmében nem szokás közhírré tenni. A község képviselő-testülete azt tervezi, hogy a tanulságokat levonva harcba száll a pedagógusok érdekének védelmében, országos akciót indít, hogy kikövetelje a tanárok jogait.
Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa úgy véli, nem a tanárokat kellene megvédeni, hanem az erőszakot kellene kiszorítani az iskolából. A hernádnémeti kezdeményezés tehát nem jó irány. Mint mondja, a kisgyerek nem eredendően rossz, csak rosszá válik, és ennek okait kell felderíteni és megszüntetni. Valóban nincs jogszabály a tanárok személyiségének védelmére, őket az az iskolai légkör védheti meg, amelyik nem enged teret az erőszaknak. Ha a tanári kar nem boldogul, segítséget kérhet pszichológustól, kriminológustól, családsegítőktől, rendőrségtől. Arra a felvetésre, hogy az iskola és a pedagógustársadalom nincs felkészítve és felkészülve az új társadalmi jelenségek, illetve irányzatok, így az integrált oktatásból adódó nehézségek kezelésére, az ombudsmantól azt a választ kaptuk: szidjuk az integrált oktatást, ugyanakkor azt hangoztatjuk, hogy ha nem muszáj, senkit ne rekesszünk ki a többség közül. Valóban sok még a kérdés, hogy melyek erre a legjobb módszerek, de éppen e problémák kezelése a pedagógus munkájának egyik lényege. A szüntelen tanulást mindenkinek vállalnia kell.
Hét és fél év alatt az oktatási jogok biztosa nem találkozott a hernádnémetihez hasonló esettel. Az elé kerülő ügyek közül a leggyakoribb, amikor tanár diákot bánt vagy sért, évente tíz–tizenöt ilyen eset van. Ezek többsége nem fizikai atrocitás, hanem verbális: személyiségi jog, emberi méltóság megsértése. Nyolc év alatt három olyan eset volt, hogy szülő vert meg tanárt. Hogy diák bántalmaz tanárt, az évente legfeljebb kettő-három fordul elő, de az elkövetők idősebbek. A vizsgálatok azt mutatják, hogy e cselekmények lappanganak, bár közel sem olyan mértékűek, mint azt gondolnánk. Most azonban kilenc–tíz éves gyermekek verték meg a tanárukat. Ezért is hangoztatta több fórumon az ombudsman azt a véleményét, hogy a gyerekek nem úszhatják meg büntetés nélkül. Fegyelmit kell indítani ellenük, mely legszigorúbb esetben az intézményből való kizárást vonhatja maga után. Aáry-Tamás Lajos szerint a büntetés egymagában nem garancia arra, hogy az eset nem ismétlődik meg. Márpedig ha egy iskolában az erőszak mindennapossá válik, tönkreteszi az iskola és a tanárok becsületét. Ha egy közösség nem tudja megfékezni az erőszakot, szinte biztos lehet benne, hogy az visszahullik rá, és megfizeti az árát. Ezt azonban törvényekkel nem lehet szabályozni, csak összefogással, a civil társadalom, a kortárs csoportok, szülői közösségek, kisebbségi szervezetek és a hatóságok együttműködésével.
Értelmetlen a tanárok önvédelemhez való jogát feszegetni, véli Aáry-Tamás, hiszen jogállamban a közszolgáltatónak kötelességei, az állampolgárnak jogai vannak, márpedig az oktatás közszolgáltatás. Léteznek tanári jogok is, csak más, például munkaügyi viszonylatban. A pedagógusoknak pedig arra kell törekedniük, hogy javítsák az általuk nyújtott szolgáltatás színvonalát, és ha egymaguk nem boldogulnak, segítségül kell hívniuk a társadalom érintett tagjait, szervezeteit is.
Épp ezt teszik most Hernádnémetiben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.