Sokallták az írek a Malév hiányát

Nem a privatizációs vagyonkezelő tanácsolta el, a Malév privatizációs pályázatán részt vevő ír–magyar befektetőcsoport még a hivatalos döntés előtt visszalépett a légitársaság utolsó pillanatban nyilvánosságra hozott, tavalyi jelentős hiánya miatt. Az eljárásból kizárt Sky Alliance válaszlépéseket fontolgat.

Munkatársainktól
2007. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem volt meglepő a Malév privatizációs tenderén mindeddig részt vevő ír–magyar befektetőcsoport számára, hogy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. igazgatósága – legutóbbi döntése szerint – velük nem folytatja a tárgyalásokat, ugyanis miután megismerték a légitársaság tényleges helyzetét, már nem tettek meggyőző ajánlatot. Értesüléseink szerint az ÁPV Zrt. vezetése csak január elején közölte a három versenyben maradt pályázóval a Malév 2006-ra várható üzemi veszteségét. Mint ismert, az ÁPV igazgatósága múlt héten csütörtökön döntött arról, hogy a Malév privatizációs tenderén két pályázóval, a litván LAL-lal és az orosz érdekeltségű AirBridge Zrt.-vel folytatja a tárgyalásokat. Lapunk arról is beszámolt, hogy a Malévra aspirálók január 4-én még módosíthattak ajánlatukon. Pontos tájékoztatást a pályázók a légitársaság tényleges helyzetéről csak ezt megelőzően kaptak, ami az íreket, illetve a mögöttük levő befektetőcsoportot álláspontjuk megváltoztatására késztette. Az ÁPV ugyanis értesüléseink szerint ekkor közölte az érdekeltekkel, hogy a 2006-os üzemi veszteség nem 28 millió euró, a hiány meghaladhatja a 60 millió eurót, vagyis a 15 milliárd forintot.
A még versenyben lévő litván befektetők úgy tartják, hogy amennyiben ők lesznek a befutók, az idei évet mindenképpen a Malév pénzügyi helyzetének rendezésére kell fordítani, ugyanakkor jelentős tőkebefektetést is terveznek. Mint azt David Keresztes, a LAL képviselője lapunkkal közölte, a vállalat megvásárlása esetén egy kelet-közép-európai légügyi konzorcium kialakítására törekednek, aminek a Malév meghatározó tagja lenne. Ezzel együtt Budapesten hoznának létre egy gyűjtő-elosztó forgalmi csomópontot, ahová a regionális és transzatlanti járatok csatlakoznának. A LAL a Malév áruszállítási pozícióit is erősíteni szeretné, ehhez pedig a budapesti központ megfelelő alapokat nyújthat – közölte David Keresztes. Ugyanígy az elképzelések között szerepel a flotta egységesítése és az informatikai hálózat fejlesztése. Az informatikai bővítésre a Malév küszöbönálló oneworld-tagsága miatt is szükség van, a csatlakozás egyébként a légitársaság piaci értékét is emeli. A légicég a napokban egészítette ki az elektronikus repülőjegy-értékesítő kapcsolatát valamennyi oneworld-taggal, köztük azokkal is (Japan Airlines, Royal Jordanian), amelyek a Malévval együtt csatlakoznak a légiszövetséghez, várhatóan ebben a fél évben. Furcsa módon az orosz sajtóban a napokban jelent meg az a hír, hogy a litván LAL esélyesebb a Malév megszerzésére, mint az orosz KrasAir fő magánrészvényeséhez kötődő AirBridge Zrt. A moszkvai Kommerszant orosz szakértőkre hivatkozva arról számolt be, hogy az EU-tagság növeli a LAL győzelmi esélyeit, hiszen kiterjed rá az összes európai szabály.
Jelentős joghátrány érte az ÁPV által kizárt Sky Alliance Zrt.-t, a társaság megvizsgálja annak lehetőségét, hogy milyen válaszlépéseket tegyen – tájékoztatta lapunkat közleményében Máté Gábor, az igazgatóság elnöke. A Sky Alliance – többségében a Malév-pilóták által birtokolt cég – elmondása szerint a pályázat és az adatszoba-használat alatt végig hátrányt szenvedett, a kiíró külön eljárási szabályokat támasztott velük szemben. A Malév Zrt. menedzsmentje Máté Gábor szerint két pályázóval is tárgyalásokat folytatott, az ÁPV a Sky Alliance részére semmiféle értékelhető információt nem adott, a Malév tényleges állapotának felmérését lehetetlenné tette. A társaság az ÁPV hiánypótlással kapcsolatos felhívására részletesen elmagyarázta, hogy miért szükséges az állami résztulajdon határozott ideig történő fenntartása, hogyan biztosítható a többségi magyar tulajdon megőrzése a tőkeemelések során, valamint megerősítette, hogy a végleges vételárat és az alaptőke-emelést a tulajdonos ÁPV-vel közösen, a Malév valós helyzetének megismerése után kívánja meghatározni. Az ÁPV tavaly december 14-én úgy döntött, hogy a Sky Alliance-t – minden indokolás nélkül – kizárja a további eljárásból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.