Tizenegy másodperc az égő kabinban

Pontosan ma negyven éve, hogy életét vesztette három amerikai űrhajós. A holdra szálláshoz vezető úton nagy lépésre készültek: Föld körüli pályán emberekkel először próbálták volna ki az Apollo űrhajót. A döbbenetes katasztrófa azonban több mint másfél esztendővel vetette vissza a programot, ezáltal komoly veszélybe sodorva az Egyesült Államok megtépázott tekintélyének visszaszerzését a holdversenyben.

Schuminszky Nándor
2007. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szűk hat évvel John F. Kennedy akkori amerikai elnök híres kongresszusi beszéde után, amelyben megígérte, hogy az évtized végéig amerikai embert juttatnak a Holdra, és onnan épségben vissza a Földre, a NASA 1967. február 21-re tűzte ki az Apollo–1 űrhajó indítását. A személyzet parancsnoka Virgil Grissom egy űrugrással és egy -repüléssel a háta mögött, az Apollo CM pilótája, az első amerikai űrgyalogos, Edward White, a harmadik tag a még nem létező holdkomp vezetője, az újonc Roger Chaffee volt. Az idő sürgetett, hiszen a CIA jelentései szerint a Szovjetunió 1967 novemberében a nagy októberi szocialista forradalom 50. évfordulójára akarta megkísérelni, hogy a történelemben először emberekkel megkerüljék a Holdat.
Az asztronauták már az utolsó ellenőrző próbákon vettek részt 1967. január 25-én, az indítóhelyen lévő űrhajóban rendben lezajlott az űrrepülési szimuláció, a második gyakorlatot január 27-re tűzték ki. Helyi idő szerint 18 óra 31 perckor, tíz perccel a próba befejezése előtt bekövetkezett a tragédia. A hangszalagok szerint kétségbeesett kiáltásokkal („Égés szagát érzem!, Tűz a kabinban!, Hatalmas tűz a kabinban!, Égünk, vigyetek ki innen minket!”) küzdöttek az életükért az űrhajósok, és megkísérelték kinyitni az ajtót. Azonban a tűz első észlelésétől számított 11. másodpercben már a rádiókapcsolat is megszakadt, örökre félbehagyva az újonc Chaffee utolsó segélykiáltását. Három másodperc múlva az űrkabin hőmérséklete meghaladta az 500 Celsius-fokot.
A tragédiát vizsgáló bizottság megállapította, hogy a tüzet rövidzárlat miatt kipattant szikra okozta, amelyet hatásában háromszorosára fokozott a tiszta oxigén légkör. A NASA ma is fellelhető dokumentumai nem térnek ki erre a fontos szempontra. Nem derül ki a dokumentumokból, hogy a tragikus kísérlet idején a légköri nyomás 0,35 atmoszféra volt-e, mint az űrrepülés alatt, vagy minimum 1,35, hogy ellenőrizhessék például az ajtó jó záródását. Utóbbi esetben fellép az oxigénmámor, melyet csak a zárt szkafander akadályozhatott volna meg. Az egyik változat szerint először 1,35 atmoszféra nyomású tiszta oxigénnel átmosták a kabint, ellenőrizték a tömítéseket, majd lementek 0,35-re, hogy kinyithassák a szkafanderek sisakjait. A másik lehetőség, és a NASA dokumentumai is inkább e változat mellett szólnak, hogy a tesztet 1,35 atmoszféra nyomású levegővel hajtották végre, és csak a műszerek, illetve a szivacsos, pórusos anyagok belsejében maradt tiszta oxigén.
A 21 hónapos kényszerszünet alatt az Apollo űrkabint a szörnyű tapasztalatokon okulva biztonságosabbá tették. Indításkor normális nyomású és összetételű levegő volt benne, és ezt csak a pályára állás után cserélték ki a kisebb nyomású oxigén-hélium keverékre. Az ajtó nyitási idejét másodpercekre csökkentették, a felhasznált anyagokat fokozottan tűzállóra cserélték. Innen már egyenes út vezetett az 1969-es holdra szállásig.
1999-ben a Star magazinban Virgil Grissom fia gyilkosságnak állította be apja halálát: Az akkor 48 éves Scott Grissom arra hivatkozott, hogy a NASA szakemberei sem tudták azonosítani a szikra kiváltó okát, de a katasztrófát balesetként írták le. Scott Grissom engedélyt kapott az űrkabin átkutatására, és így fedezett fel egy barkácsolt fémlapot az ellenőrző és kapcsolótáblánál. Itt lehetett átkapcsolni az űrhajó elektromos ellátását a külső vagy a belső forrásra, és itt keletkezett az a szikra, amelyből a tűz létrejött. Grissom fia szerint a NASA azért nem akarta, hogy apja ott legyen a Holdra induló űrhajósok között, mert első űrugrása végén pánikba esett, amikor a Mercury űrkabin az Atlanti-óceánon himbálózott. A kabin ajtajának kinyitásakor robbanópatronok indultak be, és Grissom életéért küzdött a hullámokban. Őt kimentették, de a kabin négyezer méter mélységbe süllyedt. Társai tagadták, hogy Grissom pánikba esett, hiszen a koreai háború pilótájaként majdnem száz bombázóbevetésen vett részt.
Virgil Grissom már 1966-ban számtalanszor kritizálta az Apollo-programot és annak fő szerződőjét, a North American Aviationt. Valami megmagyarázhatatlan érzéktől vezérelve többször is hangoztatta, hogy amennyiben egy súlyos baleset következik be a NASA űrprogramjában, biztos, hogy az őt érinti majd. Borúlátó jóslata ellenére az Apollo mégis elkészült időre, az Egyesült Államok megelőzte a Szovjetuniót, és végérvényesen helyreállította az űrkutatás kezdete óta alaposan megtépázott tekintélyét. Grissomnak azonban már csak a neve jutott el annak a 13 amerikai és szovjet űrhajósnak a társaságában azon a táblán a Holdra, amelyet az Apollo–15 űrhajósai helyeztek el kegyeletből 1971-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.