Tőkeinjekció a MÁV-nak

Működési költségeinek finanszírozásához, illetve hiteleinek törlesztéséhez az első negyedévben a tervezettnél lényegesen nagyobb összeggel szükséges emelni a csődközelben lévő MÁV Zrt. tőkéjét, mint ahogy az eredeti tervekben szerepelt.

Putsay Gábor
2007. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tőkeemelés címén az idei költségvetési kiadások között a MÁV Zrt.-nek 111,7 milliárd forint juttatás szerepel, így negyedévente papírforma szerint 27,9 milliárd forint tulajdonosi forrást kap a vasúttársaság. A Pénzügyminisztérium jóváhagyásával viszont az első negyedévben költségvetési forrásból 47 milliárd forint friss tőkéhez jut a MÁV, ami 19,1 milliárd forinttal több, mint az egész évre számított időarányos juttatás. Mindezt a vasúttársaság kritikus gazdasági helyzete indokolja, amit az is igazol, hogy jelenlegi működését csak a tavaly decemberi 24,4 milliárd forint költségvetési gyorssegély révén tudta fenntartani. Az eltelt négy-öt év gazdálkodása, a tulajdonosi szemlélet, illetve irányítás miatt a MÁV saját tőkéje tavaly elfogyott, s a jegyzett tőkét – a saját tőke leapadása, valamint a társaság nem megfelelő hitelképessége miatt – előbb 208 milliárd forintról 80 milliárd forintra, majd 20 milliárd forintra kellett csökkenteni. A MÁV gazdálkodása és működése ebben az időszakban leginkább a külső, pénzintézetektől származó források igénybevételére épült, s a személyszállítás menetdíjakkal nem fedezett kiadásainak csak egy részét – általában a felét – térítette meg az állam, ezért a fejlesztések mellett a működési költségekhez is hitelt vett fel a társaság. A jelentős hitelek s ezek kamatai, valamint a korszerűtlen infrastruktúra fenntartásából adódó kiadások ellehetetlenítették a MÁV működését. Mindez csak az egyik indoka a társaság leépülésének, a MÁV tényleges gazdálkodását és a működését még maga a tulajdonos sem látja át. A Magyar Vasúti Hivatal – mint arról korábban beszámoltunk – egy vizsgálatában például arra mutatott rá, hogy két térségi mellékvonal működtetésének esetében a felhasznált állami forrásoknak csak a felét tudta ténylegesen igazolni a MÁV.
A vasúttársaság tavalyi vesztessége 104 milliárd forint volt, amit leginkább a hitelállománya múl felül. Tavaly év végén a MÁV Zrt. adósságállománya 356 milliárd forint volt, ezen belül 277 milliárd forintot állami garanciavállalás mellett vett fel a társaság. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly decemberben a parlamentben azt közölte, hogy működési hitelt nem vesz fel a társaság. A hitelállomány egy részét az állam által juttatott forrásokból fizeti vissza a MÁV, ugyanakkor a tervek szerint az adósság a MÁV Cargo Zrt. eladása révén lesz jelentős mértékben csökkenthető. Az egyébként nyereséges, és a nemzetgazdaság számára stratégiai jelentőségű vasúti áruszállító társaságot elsősorban azért akarják most eladni, hogy a MÁV törleszteni tudja hiteleit. A privatizációs eljárás egyébként folyamatban van, az elképzelések szerint a MÁV, illetve az állam az év végén adna túl az áruszállító társaságon. Ehhez képest csekély összegnek tűnik az a 6,5 milliárd forintos éves hiány – bár ez is csak a MÁV kimutatásaiban szerepel –, amit annak a 28 mellékvonalnak a fenntartása jelent, amelyből tizennégyen március elejétől szüneteltetik a forgalmat. A MÁV idei üzleti terve ugyan csak év közepén készül el, a minisztérium tájékoztatása szerint a 2007-es vesztesség nem haladhatja meg a tavalyit. A MÁV költségei a múlt évinél több vonat közlekedtetése, a magas hitelállomány és az üzemeltetési kiadások miatt emelkednek idén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.