Az elvárt adó is elbukott

Meg sem szerzett jövedelmet nem lehet megadóztatni – tegnap az Alkotmánybíróság megsemmisítette az elvárt adóról szóló, tavaly alkotott szabályozást. A veszteséges vállalkozások megsarcolására szolgáló passzus már a második eleme az őszi Gyurcsány-csomagnak, amelyik fennakadt a rostán.

Kiss Roland
2007. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövid életűre sikeredett a minimálisan elvárható nyereség után fizetendő társasági adóról, közkeletű nevén az elvárt adóról szóló szabályozás. Az Alkotmánybíróság ugyanis tegnap megsemmisítette az erre vonatkozó törvényhelyeket. A taláros testület igazat adott azoknak, akik még az ősz folyamán kérték a szabályozás utólagos felülvizsgálatát azzal az indokkal, hogy az új közteherrel a magyar kormány valójában nem létező jövedelmeket kíván megadóztatni. Az elvárt adó bevezetését Gyurcsány Ferenc tavaly nyáron, a megszorításokat tartalmazó Új egyensúly program keretében jelentette be. Az új közteher lényege: 2007. január 1-jétől a társaságiadóalanyok kötelesek legalább egy minimálisan elvárható jövedelem alapján megfizetni az adót. Az adó alapja a társas vállalkozások korrekciós tételekkel csökkentett öszszes bevételének 2 százaléka, az adó mértéke pedig 16 százalék.
*
Az új jogszabállyal kapcsolatosan számos beadvány érkezett az AB-hoz, melyek általában azt kifogásolták, a kormány adócsalónak tekinti a veszteséges vállalkozásokat, és kvázi szankció gyanánt vezeti be az új adónemet. Így ítélte meg a helyzetet a taláros testület is, határozatában ugyanis emlékeztet: a közterhekhez való hozzájárulás közvetlen összefüggésben kell hogy álljon az adózók vagyoni helyzetével. Az elvárt adó azonban ténylegesen meg nem szerzett jövedelem után ír elő adófizetési kötelezettséget – szól a határozat. Nem egyeztethető össze a jogállamisággal az sem, hogy az elvárt adó jogalapját olyan megdönthetetlen törvényi vélelem képezi, amellyel szemben a törvényalkotó nem tette lehetővé az ellenbizonyítást – magyarázta a döntés hátterét lapunknak Kolláth György alkotmányjogász, az egyik beadvány készítője. Hozzátette: a határozat a tisztességes adófizetők győzelme, hiszen ők nem a tehervállalás tényét, hanem annak módját kifogásolták. – Bebizonyosodott, hogy természetes jogérzékünk alapján joggal háborodtunk fel és támadtuk meg elsőként az elvárt adó intézményét – értékelte az AB döntését Dávid Ferenc, a Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára. A morális siker mellett azonban azt reméljük, hogy a kormányzat levonja a tanulságot, és a jövőben figyelembe veszi a szociális partnerek véleményét, mi ugyanis már tavaly nyáron aggályosnak neveztük a szabályozást – tette hozzá.
Az AB döntését Varga Mihály, a Fidesz alelnöke a napi.hu-nak úgy kommentálta, hogy a házipénztáradó után ez már a második lék, ami a magyar konvergenciaprogram hajóján keletkezik. Az, hogy a kormány honnan teremti elő az így kieső 55 milliárd forintot, egyelőre a jövő titka, ahogy az is, hogy az AB a kétszeres járulékalapról szóló passzust is megsemmisíti-e. Veres János pénzügyminiszter tegnap annyit közölt, hogy az AB döntéséből eredő feladatokat a kormány a következő egy hétben tekinti át, ám a kabinet mindenképpen biztosítja a konvergenciaprogram végrehajtását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.