Megvalósíthatatlansági tanulmány

Az 1895-ben – szerte a földkerekségen hatodikként – megalakult Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) több mint egy évszázados története során legalább hétszer kacérkodott a nyári játékok megrendezésének gondolatával. Mindannyiszor sikertelenül, mert vagy a világháború szólt közbe, vagy egy (esetleg több) legyőzhetetlen vetélytárs. A mindmáig utolsó nekifutás időpontja 1960. Azóta nincs, nem is látszik esély. Nem véletlen, hogy a magyaréhoz egyáltalán mérhető nemzetgazdaság és társadalom az utóbbi nyolc évtizedben kétszer lehetett házigazda: 1952-ben Helsinki, majd 2004-ben Athén. Utóbbi is csak az alapító atyának járó – az 1996-os centenáriumhoz képest így is megkésett – egyedi és eseti kedvezmény okán. 2006-ban aztán a száztíz éves MOB mellett, illetve attól függetlenül, sőt inkább egyik ellenpontjaként létrejött a BOM nevű (a rövidítés eredeti feloldása Budapesti Olimpiáért Mozgalom) civil szervezet, amely a 2020-as rendezést tűzte a zászlajára. A küzdelem ezzel meg is kezdődött. Mármint itthon. Pedig ezt a csatát a nemzetközi hadszíntéren kellene megvívni és lehetne megnyerni – ha egyáltalán komolyan gondolja valaki.

2007. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felütésként nézzük a következő idézetet: „Az olimpiarendezés minden racionalitást nélkülöző, szép álmokat kihasználó, illetve azokat ellopó program. Négy és fél milliárd forintba kerülne – honnan teremtenénk ezt elő? Az a család, amelyiknek egy tizenöt éves Trabantra sem telik, ne hirdesse meg, hogy a következő öt évben Mercedest kíván vásárolni.” Kijózanító, súlyos szavak. Nagyrészt sajnos jogosak is. Egyébként Gyurcsány Ferenctől származnak. Persze nem tegnapról, hanem még 2003-ból. Az akkori sportminiszter igazat mondott ugyan, mégis tévedett.
Hiszen alapvető különbség, hogy nem az az ország, illetve város adhat otthont az olimpiának, amely képes lenne azt megrendezni, hanem az, amely elnyeri a rendezés jogát. Az alkalmasság tehát szükséges, de messze nem elégséges feltétel. Ha elégséges lenne, négyévente húsz, harminc, de talán hetven-nyolcvan település stadionjaiban zajlana párhuzamosan a versenysorozat. De természetesen csak egy nyertes van, és az mindent visz. Nem a hazai kétkedőket kell tehát meg-, hanem a külföldi pályázókat, három, de addigra talán már négy földrész metropolisait, emellett a Nemzetközi Olimpiai Bizottság rotációs elvét legyőzni. No meg a pénz hatalmát. Ami akkora, hogy 1996-ban diadalra juttatta a Coca-Colát és a CNN-t, azaz Atlantát az újrakezdés százéves jubileumán az ókori és a modern olimpiai mozgalom bölcsőjével, Athénnal szemben.
Ez a lényeg. Innen kellene kiindulnia annak, aki komolyan gondolja, hogy Budapestre hozza a 2020-as játékokat. Vagy a 2012-est, ugyanis az eredeti ötlet azt célozta meg, a Fidesz ennek támogatására fogott aláírásgyűjtésbe. Nyilvánvalóan a 2002-es választási kampány részeként, és bár olimpiával kecsegtetni sokkal emberibb és felemelőbb, mint 23 millió román munkavállalóval riogatni, már akkor is vitathatatlan volt: jelentős tett itthon több százezer vagy akár egymillió támogatót szerezni, de hasznosabb lenne a Nemzetközi Olimpiai Bizottság tagságában hatvanat, hiszen a döntés ott születik majd meg. A togói vagy a mauritiusi küldött pedig kevéssé mélyedne el Budapest új infrastrukturális beruházásaiban, különös tekintettel a négyes és az ötös metróra, nem mérlegelné a magyar pályázat hazai támogatottságát, és az ennek mentén húzódó pártpreferenciákat, hanem az orra elé dugott névsort böngészné: Párizs, New York, Rio de Janeiro, Budapest. „Az első kettőben már jártam, a harmadikba jó lenne eljutni, a negyedik micsoda?”
Ez persze a szituáció leegyszerűsítése, de a reálpolitikának ez a jellegzetessége: az út végén ott a döntéshelyzet, addigra kell jó pozícióba kerülni.
A 2020-as budapesti olimpia felé azonban csak „irreálpolitikával” lehet közelíteni, ezt teszi a BOM is. Hogy tudatos vagy véletlen, az elemi tájékozottság hiányából fakadó félreértelmezés miatt, az csupán erkölcsi szempontból különbség, gyakorlatilag egyre megy. És mert mindennapi életünket a morállal szemben a pragmatizmus uralja, egyelőre kövessük mi is ezt az utat, haladjunk a BOM logikája mentén!
Ahhoz, hogy Budapest egyáltalán pályázhasson, a NOB temérdek mennyiségi és minőségi követelményének kell megfelelnie. Vegyünk csak egy példát! A kandidáló városban – könnyítésként esetleg plusz az agglomerációban – 40 ezer szállodai szobát kell felmutatni. Ehhez képest a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ebből fővárosunkban jelenleg 21 ezer van, egész Pest megyében további 1400. A szám tehát a duplájára növelendő. Nem szükséges ahhoz idegenforgalmi szakembernek lenni, hogy belássuk: a terv már itt elbukott.
De azért haladjunk tovább! A 2002-es álmodozáshoz képest annyival feltétlenül kedvezőtlenebb az összkép, hogy akkor az EU-csatlakozásra váró nemzetek élmezőnyében voltunk, mostanra a 2004-ben felvett tíz állam sereghajtói közé kerültünk. Akkor még nem volt szükségünk konvergenciaprogramra, most lenne, csakhogy helyette legfeljebb „konvergenciavágyunk” van. Budapest évről évre élhetetlenebb, emellett fokozatosan ürül ki a sportélete, a kézi-, kosár-, röplabda-, jégkorong- és egyéb szakosztályok vidékre menekülnek, mert a régi fellegvárban nincs lokálpatriotizmus, azaz a sportot éltető szponzor és szurkoló.
Miben bízzunk hát? Pontosabban miben bízik a BOM? Abban, hogy Magyarország sportnagyhatalom, ezért kijár már neki a rendezés. Való igaz, Magyarország sportnagyhatalom volt, a MOB is érthetően erre építette évszázados stratégiáját mindegyik nekirugaszkodáskor. Ahelyett, hogy elvesznénk a részletekben, idézzük fel az 1960-as játékokért zajló szavazási procedúrát! A döntés 1955 tavaszán Párizsban született meg, tehát még másfél évvel az ’56-os forradalom előtt, viszont nem egészen hárommal a helsinki olimpia után, amely minden idők legnagyszerűbb magyar szereplését hozta 16 arannyal, az éremtáblán az Egyesült Államok és a Szovjetunió mögötti harmadik helyezéssel. Nem múlt el még egy éve az 1954-es labdarúgó-világbajnokság, Puskásék tragikumában is világraszóló ezüstérmével, másfél évvel jártunk az évszázad meccse, a londoni 6:3 után. Erre mi történt? Hét város versengett, Budapest az első körben nyolc szavazatot kapott, a másodikban egyet, a harmadikban egyet sem. A befutó Róma hasonló számsora így festett: 15, 26, 35. Ennél is kijózanítóbb a nyári sportokban akkor epizódszerepet sem játszó Svájc képviselője, Lausanne szereplése: 14, 21, 24. A harmadik fordulóban tehát Lausanne–Budapest 24:0, mindez a sikereink csúcsán. Ennyit erről. A további önmarcangolásban keretes írásunk segít.
Szenteljünk pár sort reményeink másik bástyájának is! Annak, hogy régiónkból, az egykori kommunista blokkból csupán Moszkva adhatott otthont a játékoknak, ezért épp ideje kárpótlást kapnunk. Tipikusan európai látásmód. Vagy inkább kelet-közép-európai, hiszen egy pillanatra szeretnénk újra leereszteni a vasfüggönyt, hogy önálló, elkülönült térségnek tűnjünk, miközben egyébként már mindenütt az egyesült Európáról beszélünk. Délkelet-Ázsiában vagy Óceániában természetesen senki nem áldoz egy gondolatfoszlányt sem a szovjet utódállamoknak, egységes földrészként tekintenek ránk, amely az eddigi olimpiák több mint a felét vendégül láthatta, miközben a kétszer akkora Dél-Amerikának és a háromszor nagyobb Afrikának még egyetlenegy sem jutott.
Ezzel a felvetéssel térünk le végleg az irrealitás útjáról, és érkezünk el a téma legérdemibb részéhez. Olimpiát ez idáig négy földrészen rendeztek. Évtizedeken át csak Európában és Észak-Amerikában, de 1956-ban belépett Ausztrália, 1964-ben Ázsia, és ha e két térséget egy régiónak tekintjük, 1980-tól megvalósult a hármas rotáció. Íme: 1980 Európa (Moszkva), 1984 Amerika (Los Angeles), 1988 Ázsia (Szöul), 1992 Európa (Barcelona), 1996 Amerika (Atlanta), 2000 Ausztrália (Sydney), 2004 Európa (Athén). Kontinensünkre tehát ciklikusan, tizenkét évente tértek vissza a játékok, 2012-re azonban nyolc esztendőre rövidül az intervallum, mert Amerika egy körből kimarad. Talán némi szégyenérzet, büntetés és reális esély(telenség)latolgatás elegyének eredményeként, mert Atlanta 1996-ban gyalázatos házigazdának bizonyult. De attól még, hogy a tizenkét év egyszer nyolcra rövidült, ez a kivétel csak tovább erősítheti a szabályt. Azaz 2016-ban Amerikának kellene jönnie – és az sem kizárt, hogy a déli szubkontinensnek, hisz mint már utaltunk rá, az éppúgy nem rendezhetett még soha, mint ahogyan Afrika sem. 2020-ra ezért több földrész is bejelentkezhet, közülük a legkevésbé esélyes Európa. A valós remény 2024, de mondani sem kell, hogy az európai olimpiától a budapestiig még olyan hosszú út vezetne, hogy annak a végigjárása is irigylésre méltó fantáziát igényel.
Lajstromozzuk a lehetséges riválisokat! Köztük lehet a 2012-re a célegyenesben elbukó Párizs, a hasonló traumát átélő Madrid, a két földrész találkozásánál fekvő, iszonyatos ütemben fejlődő Isztambul, valamint az újraegyesített Németország és a szárazföldi Európa központja, Berlin. A visegrádi államok közül Prága és Varsó, Skandináviából Koppenhága, szerte a nagyvilágból – ha 2016-ban nem nyer –Tokió, Montreal, Rio de Janeiro, Chicago, Detroit, Philadelphia vagy Los Angeles, a Koreai Köztársaságból Puszan, Dél-Afrikából Fokváros, Ausztráliából Melbourne, Perth, Brisbane vagy Adelaide.
Mindettől persze még álmodozhatunk. Mert az nem feltétlenül árt, sőt üdvös is lehet, ha nem pótcselekvésként tesszük, valós gondjaink elodázásának szándékával. A magyar sport, mondani sem kell, komoly bajban van. És a segítséget nem a 2020-as olimpia megpályázása jelentené, hanem a normális felkészülés lehetőségeinek biztosítása a jövő évi pekingi játékokra, középtávon pedig vonzó és reális jövőkép felvázolása. Amiben a MOB-nak és a BOM-nak egyaránt lehetne szerepe. Hiszen előbbi testesíti meg az évszázados hagyományt, az ötkarikás mozgalom intézményesített kereteit, a sportvezetői hivatást, utóbbi pedig a modern menedzserszemléletet és az ehhez kapcsolódó magántőkét. A BOM-hoz a hazai üzleti élet színe-java csatlakozott. Szereptévesztés lenne a részünkről előttük bizonygatni, hogy komoly szervezet nem azonosíthatja magát egyetlen, számára is nyilvánvalóan alig elérhető alapcéllal.
Természetesen beszélhetünk arról is, a BOM miért rendel megvalósíthatósági tanulmányt a MOB tudta nélkül, miért hökken meg azon, hogy annak képviselői a meghívás ellenére sem jelennek meg a témában tartott sajtótájékoztatón. De remélhetőleg közös dolgainkhoz képest ez tyúkper. Amúgy nyugodtan ott is lehettek volna, mert a magyar sportot legsanyarúbb állapotában is elegancia, nagyvonalúság jellemezte. Mivel ez tőlünk sem egészen idegen, egyetlen fillérnyi ellenszolgáltatás nélkül ajánljuk e „megvalósíthatatlansági tanulmányt” az illetékesek figyelmébe. Nem balról, nem jobbról, nem sanda szándékkal, inkább az együtt gondolkodás és cselekvés igényével.
Mert a magyar sport még ma is sokra, nagyon sokra hivatott.
Persze nem mindenre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.