Törvénytervezet több biztosítóra

Lapunk birtokába került az a tervezet, amelyet az Egészségügyi Minisztérium a több-biztosítós rendszer bevezetésére készített. A Magyar Nemzetnek név nélkül nyilatkozó szocialista képviselők megdöbbentek a kész törvényjavaslat hallatán, emlékeztetve arra, nemrég Gyurcsány Ferenc az egészségbiztosítás jövőjéről tartott konferencián a Parlamentben azt mondta: még nincs döntés, két hónap áll rendelkezésre az érvek és ellenérvek ütköztetésére.

2007. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészítette az Egészségügyi Minisztérium a több-biztosítós rendszer bevezetéséről szóló törvénytervezetet. A lapunknak nyilatkozó szocialista képviselők azonban nem nézik jó szemmel, hogy a szaktárca kész javaslatokkal áll elő, miközben még ők is úgy tudják: nem született hivatalos döntés arról, teret engednek-e a versengő magánbiztosítóknak.
Kökény Mihály (MSZP), az Országgyűlés egészségügyi bizottságának elnöke is hallott a törvénytervezetről, de szerinte a tárca egyértelmű feladatot kapott: vázolnia kell a jelenlegi biztosítási rendszertől eltérő variánsokat, azok előnyeit, illetve hátrányait. Gondos vizsgálatuk után kell a politikai döntést meghozni. – Fordítva nem megy, hogy előbb elkészítjük a normaszöveget, majd annak igazolására keresünk szakmai és politikai érveket. Persze önszorgalomból bárki készíthet törvényjavaslatokat – tette hozzá a volt egészségügyi miniszter.
Arra a kérdésre: nem érzi-e, hogy a frakciót átverik és a kérdés valójában már eldőlt, Kökény úgy felelt: nehezen tudja elképzelni, hogy átverjenek egy közel 190 fős képviselőcsoportot. Más, név nélkül nyilatkozó szocialista képviselők is megdöbbentek a kész törvényjavaslat hallatán, emlékeztetve arra, nemrég Gyurcsány Ferenc az egészségbiztosítás jövőjéről tartott konferencián a Parlamentben azt mondta: még nincs döntés, két hónap áll rendelkezésre az érvek és ellenérvek ütköztetésére.
Mint arról lapunk beszámolt, a múlt héten Horváth Ágnes, az Egészségügyi Minisztérium államtitkára még azt állította: nem készült ilyen előterjesztés, legfeljebb arról lehet szó, amelyet az SZDSZ még a 2006-os országgyűlési választások előtt készített.
*
Tegnap azonban már nem cáfolta a szaktárca sajtóosztálya a tervezet létezését. Annyit mondtak: hat munkacsoport készít különféle anyagokat, tanulmányokat a biztosítási rendszer átalakításáról. Minden szempontot megvizsgálnak az egy és a több-biztosítós rendszerrel kapcsolatban is. Arra a kérdésre, hogyha még nincs elvi döntés, akkor minek a konkrét jogszabálytervezet, úgy feleltek: minden lehetséges variációra elkészítik azt.
A lapunk birtokában lévő törvényjavaslatban az áll: a magánbiztosítók részvénytársaságként működhetnek majd. Felszámolásuk vagy végelszámolásuk esetén a folyamatos ellátás érdekében az ügyfelek egészségügyi ellátására az állam garanciát vállal, a zártkörű részvénytársaságként működő Országos Egészségbiztosítási Pénztár útján, amely kizárólagos állami tulajdonban marad. Ugyanakkor egy másik passzus már úgy fogalmaz: tevékenységük nem irányulhat felelősségük elhárítására, illetve olyan helyzet előidézésére, amelyben társadalmi kockázatközösségi alapú működési garanciák érvényesítésének helye van.
A törvény előírja, hogy az egészségbiztosítók kötelesek szerződést kötni a bejelentkezőkkel, s nem alkalmazhatnak kor, nem, egészségi állapot vagy bármely más szempont szerinti megkülönböztetést. Kivételt csak az jelenthet, ha a biztosítottak létszáma elérte az adott helyen a kétmillió főt. Ez ugyanis a maximum, míg az alapításkor a minimális létszám százezer fő. Meg kell teremteni annak lehetőségét is, hogy az emberek átléphessenek egyik biztosítóból a másikba.
A járulékbevételekből a következőképpen részesülnének: a Magyar Államkincstár a költségvetésben a kötelező egészségbiztosítás terhére nyújtandó ellátások fedezetére szolgáló előirányzatból átadná a magánbiztosítóknak az érintett lakosságra jutó forráshányadot (fejkvótát).
Ezentúl egy olyan összeget is juttatna számukra a központi büdzsé, amely az eltérő egészségkockázatok kiegyenlítését fedezi. Tehát az a cég több pénzt kapna, amelynek ügyfelei például idősebbek, tehát nagyobb kockázatot jelentenek a kiadások szempontjából. A fejkvóta évenként módosulhat, mértékét a kormány, a pénzügyminiszter és az egészségbiztosításért felelős miniszter véleménye alapján határozza meg.
A biztosítóknak tevékenységük megkezdésekor legalább kétszázmillió forintos jegyzett tőkével kell rendelkezniük, s különféle tartaléktőkét kell felmutatniuk. Éves pénzügyi tervet kell készíteniük, amely tartalmazza a várható bevételeket és kiadásokat, valamint a befektetéseken elérendő hozamot is. Az egészségbiztosító a vele szerződésben állók egyéni számlája terhére működési költséget érvényesíthet, amely nem haladhatja meg az egyéni számla éves forgalmának négy százalékát. Az egészségbiztosító akkor köthet finanszírozási szerződést a különböző szolgáltatókkal, ha azokat nem terheli hatvan napnál régebbi köztartozás.
A törvényjavaslat a biztosítók megtakarításának felhasználásáról is rendelkezik. E szerint a tevékenységi engedély megszerzésétől számított harmadik évtől annak húsz százalékát szabadon felhasználhatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.