Az 1998 előtt forgalomba helyezett gépkocsik, ha azóta nem cseréltek gazdát, nem vettek részt az egyébként kötelező eredetiségvizsgálaton. Ezen autók számára, ha május 1. után műszaki vizsgára jelentkeznek, kötelező lesz az úgynevezett integrált vizsga, amely tartalmaz egy eredetvizsgálatra emlékeztető technológiai folyamatot is. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) rendeletének célja nem világos, a gépjármű-tulajdonosok számára haszonnal nem jár, de őket, valamint a végrehajtásban közreműködő vizsgahelyeket jelentős többletkiadásra kötelezi – röviden így foglalható össze a hazai autószervizeket tömörítő szervezet, az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME) szakmai véleménye. Gyöngyössy András elnök szerint a hazai gépjárműállományból – a KSH adatai szerint 3,5 millióból – hivatalos becslés szerint mintegy 700-800 ezer járművet érint a szabályozás. Az elnök emlékeztetett, az eredetiségvizsgálat indoka bevezetésekor az volt, hogy tisztítsa a használtgépjármű-piacot, kiszűrje a lopott s újra forgalomba helyezett autókat. Ám nehezen látható be, milyen eredménnyel kecsegtet a tíz éve azonos tulajdonosnál üzemben tartott gépjármű esetében az eredetvizsgálat.
A következő probléma a rendelet végrehajtása a vizsgáztatóhelyek szempontjából. Az eljárás technológiája – vizsgálati módszer és eszköz – részben azonos az eredetiségvizsgálattal, de mégsem egyenértékű azzal, s nem is helyettesíti azt. Ezért a vizsgálatért a járműtulajdonos 7200 forint díjat köteles fizetni a közlekedési hatóság részére. A két év alatt kifutó folyamat lakosságot érintő költsége közel 5 milliárd forint.
Különösen az okoz gondot – fejtegette Gyöngyössy András –, hogy a bevezetés tervezett időpontja túl közeli, a tevékenységet végző több mint 600 magántulajdonban lévő vállalkozás a rendkívül rövid felkészülési határidő miatt képtelen megfelelni a követelményeknek. Az eredetiségvizsgálatot végző cégek és technológiák jelenleg teljesen elkülönülnek a kötelező műszaki vizsgát végző műhelyekétől. Utóbbiak felkészüléséhez komoly beruházás és a dolgozók képzése szükséges. Gyöngyössy András szerint a vállalkozások nyomást tapasztaltak a NKH részéről, hogy egy meghatározott cégtől szerezzék be a szükséges berendezéseket és technológiát.
Az EME szakértői szerint maga az integrált vizsgálat intézménye alkotmányellenes. Gyöngyössy András elmondta, hogy arra szeretnék rábírni a gazdasági tárcát, illetve az NKH-t, hogy legalább fél évvel halassza el a rendelet bevezetését, hogy lehetővé váljon a vizsgaállomások számára a berendezések beszerzése valódi piaci versenykörülmények között.
Kérdésünkre, hogy vajon milyen valódi célja lehet a közlekedési hatóságnak a pót-eredetiségvizsgálattal, Gyöngyössy úgy vélte, a hiányos, széttagolt állami-önkormányzati gépjármű-adatbázisok teljessé tétele vezethette a rendelet alkotóit.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is