Démonok

2007. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Véges végtelen – Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben című tanulmánykötet anyagát Finta Gábor irodalomtörténész és Sipos Lajos egyetemi tanár egy 2005 szeptemberétől októberéig tartó, a százéves József Attila előtt tisztelgő szimpóziumsorozat anyagából állította össze. A konferenciákat a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a La Sapienza római tudományegyetem magyar irodalmi tanszékei szervezték meg Piliscsabán, Budapesten és Rómában. A különleges előadásokat, kerekasztal-beszélgetésre szánt vitaesszéket, szubjektív elmélkedéseket, verseket tartalmazó kötet darabjaiból nemcsak a címben ígért huszadik századi magyar költészet transzcendens, metafizikus vonulatáról, hanem a mindenkori hazai és világirodalomban jelen lévő Isten-hiányról és Isten-élményről kapunk briliáns összképet. Sipos Lajos kötetkeresztelő esszéjében úgy határozza meg a középkori művészetek totalitásélményét, hogy akkor még a legegyszerűbb ember is tökéletes egységben látta a világegyetemet és saját személyes sorsát. Számos kérdés merül föl az olvasóban is. Vajon igaz-e, hogy Nietzsche szubjektív filozófiai szintézisének és Heidegger ősegzisztencialista, antropomorf szemléletének hatására az úgynevezett újkorban lehetetlenné vált az egyéni létezés szakrális távlatokba helyezése? És hogyan kell viszonyulnia a befogadónak ahhoz a posztmodernista irodalom- és valóságfelfogáshoz, amely szerint az irodalomnak nem feladata a valóság és a világ értelmezése, hiszen az irodalom valósága nem más, mint maga a nyelv, illetve az a közeg, amelyet a műalkotás létrehoz.
Tény, hogy a huszadik század kiemelkedő magyar költői, Ady Endre, Babits Mihály, József Attila, Pilinszky János és mások – Szabó Ferenc jezsuita teológus-költő, Jelenits István teológus-költő, Horkay Hörcher Ferenc eszmetörténész, Nagy Gáspár, Beney Zsuzsa, Kalász Márton, Szőcs Géza költők – elemzései szerint is olykor együtt jelenítik meg az isteni teljesség iránti sóvárgást az Isten-hiány kínjával. Ahogy a katolikus Babits Mihály antikvitástól megérintett költeményeiben is szimbiózisban él a keresztény egyistenhit és a görög–latin mitológia többistenhite. Ám ez semmiképpen sem jelent burkolt Isten-tagadást. Babits, Szabó Lőrinc költeményeinek komplex mitológiája nem más, mint az isteni teljesség megragadásának összetett jelképrendszere. Ady Endre pedig a Hiszek hitetlenül Istenben paradoxonnal ugyanazt az életérzést fejezi ki, mint József Attila az Isten-hiány démonaival folytatott küzdelem metaforáival. Nevezetesen, hogy az igazi, elmélyült hitért, bizonyosságért pokoli kételyek kohójában szenvednek meg az igazi szentek is. Ahogy a nemrég elhunyt Nagy Gáspár is kimondja esszéjében: a sokak által ateistának hamisított József Attila küzdelme a hitért, az Isten-hiány erői ellen a szakralitás győzelmével végződik.
(Véges végtelen – Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006. Ára: 2940 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.