Kártérítési és kötbérigénnyel is élhet a beszállító osztrák cég, ha Magyarország nem veszi át a megrendelt két új mentőhelikoptert. Amint arról tegnap beszámoltunk, az Egészségügyi Minisztérium szerződésmódosítást kezdeményezett az osztrák Helikopter AirTransport GmbH-val, hogy egy évvel halasszák el az új légi járművek átvételét, amely a jelenleg érvényben lévő szerződés szerint néhány napon belül lenne esedékes. A cég képviselőjét egyelőre nem sikerült elérnünk, így nem tudtuk meg, hogy miként reagálnak a szaktárca szerződésmódosítási ötletére, élnek-e a kártérítés- és a kötbérigény lehetőségével.
Eközben az Egészségügyi Minisztérium elismerte, hogy valóban elhalasztaná a gépek átvételét. Mint ismert, a szaktárca által készített és lapunkban ismertetett szerződésmódosítás ezt többek között a költségvetés hiányából adódó megszorítási kényszerrel indokolta. A Magyar Nemzet kérdésére küldött válaszlevélben a minisztérium viszont már azt írja, hogy a tervezett fejlesztések miatt kellene elhalasztani az új légi járművek átvételét. A meglehetősen zavaros okfejtés azonban nem pontosította, hogy a fejlesztések és a gépek átvétele hogyan függ össze.
Túri Péter, a Légimentő Kht. vezetője lapunknak úgy fogalmazott: az Egészségügyi Minisztériumtól hivatalos tájékoztatást nem kapott, de az osztrák fél informálisan jelezte neki, hogy a szaktárca kezdeményezte a halasztást. Mint azt hangsúlyozta, ha a magyar állam nem veszi át a megrendelt légi járműveket, úgy nem lehet teljesíteni a légi mentés fejlesztése érdekében hozott kormányhatározatot. Ez egyben azt is jelenti, hogy továbbra sem működhet légi mentés az ország egy jelentős részén, például a Dél-Alföldön. Igaz, ennek beindításához két újabb légibázis kialakítására is szükség volna – tette hozzá.
Lapunk tegnap hozzájutott az Egészségügyi Minisztérium megrendelésére készített elemzéshez, amely felveti, hogy a légi mentés fejlesztése helyett esetleg állítsanak üzembe újabb 14-15 rohamkocsit. A Gál Ilona államtitkárnak készített anyag azzal érvel, hogy a mentőhelikoptereknek alacsony a kihasználtságuk.
Erről Túri Péter annyit mondott: ez nem felel meg a valóságnak, egyszerű tévedésen alapulnak azok a számítások, amelyek a helikopterek kihasználatlanságát próbálják bizonygatni. A szervezet működéséről készített beszámolót már januárban eljuttatta a minisztériumhoz, amelyből egyértelműen kiolvasható a valós teljesítményük. Hozzátette: a légi mentést nem lehet kiváltani rohamkocsikkal, hiszen számtalan olyan helyzet létezik – például szervkivételeknél, tömegszerencsétlenségeknél, autópálya-baleseteknél –, amelyeknél a leghatékonyabb a légi úton történő mentési forma.
Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke is reagált a hírre. Mint mondta, arcátlanságnak tartja, hogy az emberéletek közvetlen megmentésére szolgáló helikoptereket mindössze kétszázmillió forintnyi remélt spórolás érdekében nem veszi át az állam.
Magyar Péter nem az, akinek mutatni próbálja magát - a háta mögött saját képviselőit, saját szavazóit is trágárul gyalázza