Időutazás a Tigáz ügyfélszolgálatán

Jó reggelt! Na, jöjjenek! – mondta egy férfi reggel hat órakor a diósdi Tigáz-ügyfélszolgálat előtt ácsorgó nagyjából tucatnyi embernek. Csak széles mosolya árulta el a meglepett várakozóknak, hogy bizony ő is sorstársuk, és nem Tigáz-munkatárs. A gázszolgáltató szentélyébe, a diósdi kirendeltségre csak az léphet be, aki fél hétig odaér. Ha ezt nem tudja megtenni, gyakorlatilag semmi esélye, hogy kapcsolatba lépjen a saját szolgáltatójával.

2007. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Diósd kedves település Budapest délnyugati kapujában. A főváros környékének csaknem teljes lakossága ide igyekszik, ha bármi gondja akad a gázszámlájával. Manapság pedig kevesebb az olyan, aki a valóban felhasznált gázmennyiségről kap számlát, mint a becsapott, vagy magát becsapottnak érző ember. Miért Diósd? Voltaképp lehetne Szigetszentmiklós, Szentendre vagy Bicske is, a főváros ellenkező oldaláról mindegyik nagyon messze van. A Tigáz honlapjának tanúsága szerint ugyan Pest megyében egyéb városokban is van ügyfélszolgálati iroda, ám ez az információ már nem állja meg a helyét. Korábban az a furcsaság is megesett, hogy a visegrádi ügyfelek Szentendrén intézhették ügyes-bajos dolgaikat, ám a skanzenjáról is híres város lakóinak már Diósdra kellett menniük. Mára ezt a Tigáz megoldotta, a szentendrei ügyfélszolgálatot bezárta. Így valószínűleg gazdaságosabb a gázszolgáltatás.
Ha valaki Budapesttől északra fekvő település lakója, tömegközlekedéssel gyakorlatilag semmi esélye az ügyintézésre, a déli fertályon élők reménykedhetnek. Diósd ugyanis egyszerűen túl messze van ahhoz, hogy odaérjünk a többi reménykedő előtt.
A diósdi kirendeltség előtt az első fecske öt óra után nem sokkal érkezik. Fél hatkor három ember beszélget, hatkor már 12 fős társaság verődött össze. Messze még a nyolc óra, akkor nyit az ügyfélszolgálat, ám az élelmesebbje tudja, a sorszámosztás korábban kezdődik. Fél hét van, mikor kinyílik a kapu, és a nagyjából 30 fősre hízott tömeg betódul a fűtött ügyfélszolgálatra. A biztonsági őr hangosan méltatlankodik, és kiűzi birodalmából a bejutottakat, ám azt mondja, nemsokára kezdődik a sorszámosztás. Ezt az ígéretét be is tartja, a didergők pedig örülhetnek, minden jel szerint a mai napon bejutnak a belső szobába, ahol az ügyintézők várják őket. Ezek azok a hús-vér emberek, akikkel a Tigáz részéről kapcsolatba lehet lépni. Hiába működik állítólag negyven munkatárssal egy telefonos ügyfélszolgálat, amelyet vezetékes és mobilszámról is hívni lehet, a helyszínen tartózkodók közül egy se tudott még élő emberrel beszélni. A szám vagy foglalt, vagy az automata hosszas ismertetés után jelenti, hogy minden munkatárs mással beszél, így később kell próbálkozni. A postát sem szabad elfelejteni, az ügyintézéshez szükséges dokumentumokat bele kell tenni egy borítékba, és elküldeni Nyíregyházára, ahol a cég számlázási osztálya van. A Tigáz azonban nem sieti el a válaszadást, egy hölgy arról számol be, hogy öt hónapja (!) várja a társaság reakcióját. Persze, lehet e-mailt is küldeni, ám választ inkább ne várjunk. A biztonsági őr sem túl barátságos: a helynek szerinte „nincs főnöke, hiszen Gödöllőhöz tartozik”, bármit is jelentsen ez. Azt elismeri, hogy az ügyfélszolgálatnak mégis van egy vezetője, ám azt nem árulja el, hogy kicsoda.
Az őr a 19-es sorszám után a 21-est osztja ki, a rejtélyes húszas egy ideig beszédtémát ad a várakozóknak. Egy hölgy a 16-os sorszámot mutatva kérdi, vajon mikorra juthat sorra. Általános vélemény szerint tíz óra előtt semmiképp, de lehet akár dél is. A dörzsölt várakozók után egyre több tapasztalatlan ember érkezik, arról érdeklődve, hogy ilyen hosszú-e a sor, vagy be kell menni számért. Egy érdi várandós anyuka fél nyolckor az 56-os hellyel kénytelen megelégedni. A fiát vitte óvodába, onnan érkezett meg az ügyfélszolgálatra. A sorszámot látva biztos, hogy nem jut be – erre a biztonsági őr figyelmezteti is. „Aki háromig nem jut be, annak haza kell mennie, s másnap újra próbálkoznia” – adja át a cseppet sem reményt keltő üzenetet minden „későn jövőnek”, ám a fiatal nő ennek ellenére kicsit reménykedik. Hozzá hasonlóan bizakodó a 67-es szám tulajdonosa is, aki nem sokkal a nyitás előtt érkezett, pedig ezzel a tikettel még akkor se tudnák fogadni, ha éjfélig nyitva tartanának. Az ajtó kinyílása, az ügyfelek fogadása előtt az épület előtti tér már tömve van autókkal, a váróterem pedig olyan zsúfolt, mint egy postahivatal karácsony előtt. Olyan a helyzet, mint a szocializmus Szovjetuniójában, ahol mindent csak úgy lehetett elintézni, ha korábban ért oda az ember, mint a többiek.
Az egyes ügyek bonyolultságától függ, hogy hányan ülhetnek le az irodában előadni panaszukat, de nagyjából harminc ember lehet egy nap az ügyfélszolgálat teljesítménye. A bent ülő három hölgy bajlódik az ideges ügyfelek rohamával, a február 1-jével bevezetett számlázási rendszerrel. Még az ebédszünetüket sem veszik ki, és valóban készségesek, ám csodát tenni ők sem tudnak. Egy egyszerű ügy elintézése is legalább fél óra a reggel nyolctól délután háromig tartó munkaidőből. Az ügyfélszolgálat előtti váróteremben egy tűt sem lehet leejteni. „Gyakorlott” Tigáz-ügyfelek elmondása szerint többször volt már itt verekedés, az elkeseredettség kihozza az emberekből az agressziót. A panaszok csak úgy özönlenek. 70-75 ezer forintos, a címzettek szerint jogtalan gázszámlákról beszélnek. A gázművek nem egy esetben 200 köbméterrel is túlszámláz, olyan emberektől várva a súlyos tízezreket, akiknek egész nyugdíja se lenne elég a sárga csekk kiegyenlítésére. Vannak, akik három számlát kaptak egy hónap alatt, s ennél a társaságnál történt a hibás számlák kiküldése is. Egy fiatalember hat köbméter gázt fogyasztott, a számlája mégis 175-ről szól. Egy középkorú férfi szerint a monopolhelyzetével visszaélő társaság arra próbálja rászorítani az embereket, hogy az éves átalány fizetését válasszák, jól előre tervezhető profitot termelve így a Tigáznak, ám ebbe az egyre jobban elszegényedő lakosság belerokkan. „Valóban nem csodálom, ha valaki ezek után terrorista lesz” – mondja elkeseredetten.
Papíron a Tigáz talán kiválóan működő társaság, ám az ügyfelekkel való bánásmód kritikán aluli. Nem jobb az újságíró helyzete sem, aki falakba ütközik, mikor többet akar megtudni a cég politikájáról. Az ügyfélszolgálat vezetője annyit mond, hogy letiltották a nyilatkozást, s Debrecenből csak egy e-mail cím érkezik, ahová el lehet küldeni a kérdéseket. Bár a Tigáz honlapján sok telefonszám található, a sok közül csak egyet felhívva sikerült elérni valakit. Ezen egy telefonközpontos hölgy elmondta, az összes pórul járt ember a vezetőség helyett őket szapulja. „Egyikük egyszer azt mondta, az egész épületet át kellene tolni buldózerrel Romániába” – sóhajt, így tudható, bizony ő is nagyon pórul járt a Tigázzal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.