Magyarázkodik a kormány Nabucco-ügyben

Kommunikációs kármentésre kényszerült a magyar kormány, miután Gyurcsány Ferenc elkötelezte magát egy európai lapnak adott interjúban az orosz építésű Kék Áramlat–2 gázvezeték mellett az európai kezdeményezésű Nabuccóval szemben. Kókáék azt mondják, mindkét terv támogatható, ám szakértők szerint verseng a két projekt, és nem könnyű eldönteni, Magyarország számára melyik megvalósítása hasznosabb.

2007. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilatkozatdömpingbe kezdett a kormány, hogy elcsendesítse azt a vihart, amit a kormányfő az International Herald Tribune-beli szavaival kavart. Mint megírtuk, a lap szerint Magyarország az unió által támogatott Nabucco gázvezeték ellenében a Kék Áramlat–2-t választja. A parlamentben a Fidesz szóvá is tette, tudomása szerint egyezség született Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Vlagyimir Putyin között arról, hogy hazánk vállalta a dél-európai gázvezeték építésében való részvételt, ugyanakkor lemondott a Nabucco projektben vállalt szerepéről.
Válaszul a kormány nyilatkozatdömpingbe kezdett. Kóka János gazdasági miniszter egy tévéműsorban leszögezte, semmilyen titkos megegyezés sincs Magyarország és Oroszország között a Kék Áramlat–2 ügyében. Magyarországnak az a vezeték kell, amelyiken gáz jön – mondta Kóka. Gál J. Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára kijelentette, még nincs kormánydöntés az ügyben, de Magyarország mind a Nabucco, mind a Kék Áramlat–2 gázvezeték megépítésében érdekelt. Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke pedig azt bizonygatta külföldi újságíróknak, hogy az International Herald Tribune-ban megjelent információ téves. – Persze, ha jobban hisznek az International Herald Tribune-nak, ne jöjjenek hozzám válaszért – idézte Szili Katalint a Mediafax nyomán a Dow Jones.
A közvélemény meggyőzése után az EU következett. A véletlen úgy hozta, hogy Andris Piebalgs, az EU energiaügyekért felelős biztosa egy szakmai tanácskozáson Budapesten járt tegnap. Kóka János neki is elmagyarázta hazánk álláspontját, amely a miniszter szerint egyértelmű és világos: támogatjuk a Nabuccót, de támogatjuk a Kék Áramlatot is. Piebalgs mint rutinos diplomata csak annyit mondott: Kóka János meggyőzte őt, hogy hazánk tényleg támogatja a Nabucco projektet. A gázvezeték ügyében zajló magyarázkodássorozat azonban még nem ért véget: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök holnap Moszkvában utazik, hogy látogatást tegyen Vlagyimir Putyin orosz elnöknél. A találkozón minden bizonnyal szóba kerül az energiabiztonság, így a gázszállítások ügye is.
A magyar kormány álláspontja, mely szerint nem kell feltétlenül választani a két gázvezeték között, szakmai érvekkel nem támasztható alá. Orosz beruházási szakértők szerint ugyanis egy időben csak egy óriásprojekt valósítható meg gazdaságosan. Vagyis most az elsőségért dúl a harc az EU által pártfogolt Nabucco és az Oroszország által szorgalmazott Kék Áramlat–2 gázvezetékterv között. Persze idővel mindkét projekt megvalósulhat, de ötéves távlatban csak az egyik.
Európa – és benne hazánk – földgázellátása hosszú távon csak kontinensen kívüli forrásokkal biztosítható. Ma Európa gázellátásának több mint negyede – évente 150 milliárd köbméter földgáz – érkezik Oroszországból. Az energiaigények növekedése miatt nagyobb kapacitásra, újabb beszerzési forrásokra van szükség, az orosz monopolhelyzet miatt pedig fontos lenne máshonnan is szállítani gázt. Az Európai Unió ezért évekkel ezelőtt úgy döntött, megkezdik a Nabucco gázvezeték megépítésének előkészítését, amely Azerbajdzsánból, Kazahsztánból, Iránból, esetleg Irakból szállít majd Európába gázt. A hatmilliárd dolláros projekt évente legalább harmincmilliárd köbméter földgázt képes továbbítani. Csakhogy a Nabucco befejezésének időpontját épp a napokban halasztották el 2012-re. A program nem államközi, hanem a térség olaj- és gázcégei fogtak bele, és újabb bonyodalom forrása, hogy a legerősebb francia partner, a Total a közelmúltban szállt ki a vállalkozásból. Helyére a Gaz de France francia állami gázipari óriásvállalat pályázik.
A Nabuccónál kézzelfoghatóbb megoldásnak tűnik az orosz Kék Áramlat–2. Hátránya, hogy nem oldja Európa függőségét az orosz gáztól, előnye viszont, hogy olcsóbb, és rendelkezésre áll az orosz gázforrás a megtöltéséhez. A Gazprom Mollal közös projektvállalata ez év első felében hivatott elkészíteni a Kék Áramlat–2 megvalósíthatósági tanulmányát, és az orosz állami ellenőrzésű monopólium feltett szándéka a vezeték megépítése. Jelenleg három nyomvonal-alternatívát vizsgálnak. A Gazprom aláírt egy szándéknyilatkozatot egy szerbiai szakaszról, míg a Mol a Romániát érintő nyomvonalat pártolja. A Kék Áramlat–2 is csúszik: megvalósíthatósági tanulmányának eredetileg a múlt év végére kellett volna elkészülnie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.