(mit csinál egy sereghajtó…)

Kristóf Attila
2007. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy az az allegorikus szóösszetétel, miszerint Magyarország a kelet-közép-európai régióban éllovasból sereghajtóvá vált, híven tükrözi-e a valóságot. Van egy olyan érzésem, hogy a valóság ennél lényegesen szomorúbb, hiszen – az allegóriáknál maradva – mi egy vert sereget hajtunk, s ilyen esetben hátul kullogni felettébb kockázatos. Bár Balassi egykor azt írta, hogy „Vitézek, mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az végeknél?”, a végvárszerep mindenkor bizonyos kockázatokkal járt, bár kétségkívül tartalmazta a büszkeség és a bátorság ismérveit is. (A reformok szükségességére csak később derült fény, a távoli múltban senki sem kifogásolta mondjuk Paracelsus gyógyszerfelírási metódusát.)
Hajdanában-danában és azután még jó néhány évig Európa az osztrák határnál kezdődött, s amikor Jurisics Miklós Kőszeg váránál feltartóztatta a Bécs ellen induló török ármádiát, EU-konform módon járt el, amit az osztrákok 1989 táján egy nagyszabású Gorenje-akcióval viszonoztak. Az a gyanúm, hogy mostantól kezdve Szlovénia is Európához tartozik mint éllovas, mi pedig ősi szokás szerint megpróbáljuk nyereg alatt puhítani a Gyurcsány–Kuncze-csomagot.
Persze ez mind amolyan napirend előtti szófiabeszéd. Képzeljünk el inkább egy elképzelhetetlen esetet, amely feltétlenül azt bizonyítaná, hogy mi is az európai elitbe tartozunk. Tehát: Lecsó Lehel alsónadályi vállalkozó, a Rongyrázó Kft. ügyvezetője Konrad Birnbaummal, a felső-vesztfáliai szállítmányozási rt. vezérképviselőjével tárgyal.
– Birnbaum úr! Van ötezer tonna kitűnő minőségű galvániszapom garantáltan korrodált fémhordókban tárolva.
– Van benne megfelelő mennyiségű mérgező nehézfém?
– Bőven.
– Milyen a hordók szivárgási mutatója?
– Első osztályú.
– Az iszap tartalmaz higanyt is?
– Természetesen. Az összes törött lázmérőt mi tároljuk, továbbá a kórházi bonchulladékot és minden szétszerelt akkumulátort.
– Remek. Mi pedig tudunk néhány használaton kívüli MÉH-telepről a Rajna közvetlen közelében, ahol a madárkór sem jár. Mi mást tudna még ajánlani?
– A dél-alföldi dögkutak és emésztőgödrök teljes hozamát, továbbá ha szükséges, konzorciumot hozunk létre a szabolcsi vegyes háztartási hulladék hasznosítására. Önöknek hány kamionjuk van?
– Amennyi kell. Influenzában elhullott madártetemek szállítását is vállaljuk, de csak nagy mennyiségben. Rendelkezésünkre áll egy Weimar közelében lévő barlangtó vak, édesvízi halakkal. Ebbe a tóba a nácik több tonna rabolt aranyat rejtettek el, főleg fogat, de azóta senki sem használja a barlangrendszert. Ott jó helyük lesz a döglött ludaknak.
– Ha beüt egy kiadós járvány, számíthat ránk. A papír- és rongyhulladékkal mi a helyzet?
– Problémamentes. Brandenburg tőszomszédságában van egy elhagyott kavicsbánya, ott bármikor elégethetjük. Fáradt olaj is jár hozzá?
– Nem csak fáradt olaj, gumiabroncs is.
– Kolosszális! Mikor kezdhetjük az elszállítást?
– A határon nem lesz probléma?
– Hová gondol? Hiszen az EU-n belül vagyunk.
– Hát akkor várjuk a kamionokat. De a szállításért csak forintban tudunk fizetni.
– Annál jobb. A forint erős, mint a sörecet. Öröm önökkel üzletelni.
Hogy ez fordítva is ilyen lehetetlennek tűnne-e, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.