Nyetrebko bája, Villazón itala

Ókovács Szilveszter
2007. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta kiörvendeztem magam egy Traviata láttán, váratott magára a következő csillagos ötös. Cinikus lettem én is, már szinte gyanús, ha lelkesedik az ember, de a Verdi-operában egymásra talált művészpár erősen megérett a nagy szavakra. Volt már ilyen, lesz is: Callas jól kijött Di Stefanóval, az anyai Caballé a gyámolítandó Carrerassal, Pavarotti Frenivel – most a szépséges Anna Nyetrebko és hipertenor Rolando Villazón a Szerelmi bájitalban szorozza össze artisztikumát.
A szorzat? Az orosz szoprán Adinája még szebben szól, mint amilyennek látszik. Nőies, néhány apró legatónehézséget leszámítva puha, árnyalatokra érzékeny, és nagyobb együtteseknél is gond nélkül kupolázza a masszát. Színészileg… modellalak és babaarc, még ha civil is marad a színpadon, csak nőgyűlölők kritizálnák. A lányba reménytelenül szerelmes Villazón hangját isszuk, azzal bármire, bármikor képes, csak egy dilemmát nem tud feloldani: gumiarcával durcapózokba menekül, vagy úgy tesz, mintha a bájitalt tukmáló doktor az elmeorvosa volna, mialatt nemes tenorján a hősi színek bármikori oktalan előbukkanása várható. Nyughatatlan, bohó fickó, aki beállhatna Monty Pythonékhoz, ám arra még képtelen, hogy a híres – itt egészben ismételt! – mollrománcot az egyszerűség, a szomorúság eszköztelen eszközével lefesse.
Amúgy pedig nagyon rendben van ez az előadás. Az 1980-as Otto Schenk-rendezés mediterrán zsánervilág – hány szólistakvartett mögé állhatott kulisszát! Műgyanta falak, masztixarcok, csízelő kórus, képeslapra állítható jelenetek egy gálaipar-operai előadáshoz. Sajnálhatnánk, miért nem akart a néhai rendező a világ egyik első házában az életről mondani valamit, de mégis: ezt a klisés rizikótlanságot szeretjük, ha észre se kell vennünk semmit a főszereplőkön kívül.
A vetélytárs, a dragonyos Belcore jelmezében Leo Nucci, az elpusztíthatatlan bariton típusa. Kiöregszik ebből-abból, kiszárad egyszer-kétszer, aztán 2005 áprilisában rafinált, kortalan és zsíros Belcorét énekel. A még harmincas, atletikus Ildebrando d’Arcangelo fényes basszbaritonja pedig leküzdi hendikepjét az öreg és pocakos csoda-Dulcamarákkal szemben: énekel és játszik, ez pedig hat.
Amikor a sztárpár, a hamvas Nyetrebko és a szeretni való Villazón egymáséi lesznek egy szemléletesen hosszú csókban, már talpon az ebédre se éhes bécsi közönség. Állva éljeneznek, hörögnek, fütyülnek, pedig még három hónap, amikorra ez a két ifjú művész a korszakos salzburgi döbbenetet létrehozza…
Adina és Nemorino, mit sem sejtő Violetta és Alfred… Donizetti és Verdi kezet ráz a mennyben.
(Donizetti: Szerelmi bájital / Virgin DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.