Sztrádák lassítósávban

2007. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év végére elkészül az M0-s autópálya keleti szektora, amely összeköti az M4-es és az M3-as utakat. Ez azért fontos hír, mert így a Nyugat-Európa felől keleti irányba – és vissza – tartó tranzitforgalom a főváros megkerülésével, végig gyorsforgalmi úton haladhat. A tény azzal a reménnyel kecsegtet, hogy a főváros útjain, például a Hungária vagy a Róbert Károly körúton csillapodik a nehézgépjárművek forgalma. Szakértők szerint ehhez arra is szükség lenne, hogy az M0-snak az M1-es és az M5-ös közötti szakaszait kiszélesítsék, autópályává építsék át. A tranzit elvezetését segítené az is, ha a körgyűrű a budai oldalon is bezárulna, azonban a beruházás a 2007–2013-as uniós pénzügyi ciklusban nem fejeződhet be.
Az M3-as Görbeházától Nyíregyházáig tartó 39 kilométeres szakaszát október végén adják át a forgalomnak. Ezzel az M3-as mind a nyírségi nagyváros, mind Debrecen esetében „határközelbe” került. Az M4-es autópályává fejlesztése nem időszerű. A Budapest– Szolnok vonalon több szakaszt kétszer két sávos úttá alakítanak, de egy igazi autópálya építéséhez új Tisza-hídra lenne szükség, ez megdrágítja a fejlesztést. A belátható jövőben az M35-ös meghosszabbítása és az M5–M43-as biztosítja a gyorsforgalmi összeköttetést Románia irányába.
Bár idén két szakaszt is átadnak az M7-es autópályán, arra még várni kell, hogy végig sztrádán autózhassanak a horvát tengerpartra igyekvők. Augusztusra készül el a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométeres etap, amely magában foglalja a Köröshegyi völgyhidat is. A gigantikus méretű és árú műtárgy teszi lehetővé, hogy az utazók a fővárostól a Balaton legtávolabbi sarkáig, Balatonszentgyörgyig megszakítás nélkül haladhassanak. Itt azonban véget ér a sztráda, és a Nagykanizsáig tartó 35,5 kilométert idén még a régi 7-esen kell megtenniük az autósoknak. Nagykanizsától a horvát határ irányába várhatóan júliustól Becsehelyig végig autópálya vezet, ugyanis átadnak egy 12 kilométeres szakaszt. A fentiek mellett még két rövid út átadása várható ebben az évben. Az M8-as dunaújvárosi hídjához kapcsolódik 5 kilométer út, míg az 51-es főút Dunavecse–Apostag elkerülő szakasza 9 kilométerrel bővíti az autópálya-hálózat hosszát.

Autópálya az M6-osból? A korábban bejelentettekkel szemben esély van rá, hogy már első lépésben autópályaként épüljön az M6-os Dunaújváros és Szekszárd, Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakasza – tudta meg lapunk. Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatójának tájékoztatása szerint a szaktárca megbízta a NIF-t a beruházás előkészítésével. A gyorsforgalmi út és az autópálya között az a legfőbb különbség, hogy az előbbi esetében nem szilárd burkolatú a leállósáv, és a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/óra a sztrádán engedélyezett 130-cal szemben. Az autópályává fejleszthető autóút költségtakarékos megoldásként akkor került szóba, amikor még költségvetési forrásból kívánták finanszírozni az M6-ost. A PPP-konstrukció lehetővé teheti, hogy már 2010-re autópályaként épüljön meg az M6-os és az M60-as, aminek realitását a NIF Zrt. vizsgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.