Feltűnés nélkül történt meg a vezetőváltás az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig) nevet Közlekedési Koordinációs Központ (3K) elnevezésre változtató szervezet élén. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter 2007. március 1-jétől Csepi Lajost bízta meg a 3K főigazgatói teendőinek ellátásával. A szervezet korábbi főigazgatóját, Horváth Lászlót március 15-i hatállyal a kiemelt projektekért felelős közlekedésfejlesztési miniszteri megbízottnak nevezték ki. A vezetőváltással az immár SZDSZ-elnök gazdasági miniszter botrányos személyzeti politikájának egyik látványos kudarcát ismerte el – az útgazdálkodás belső ügyeit jól ismerő informátorunk szerint Horváth László távozásakor felforgatott, zilált szervezetet, elvégezetlen feladatokat, sértett szakemberek tucatjait hagyta maga mögött. De ki az az ember, aki Kóka János megbízottjaként az autópálya-építési milliárdok felett rendelkezett?
*
Információink szerint útgazdálkodási karrierjének megkezdése előtt Horváth egy szombathelyi számítógép-kereskedést igazgatott, és így került kapcsolatba az akkor még az Elender informatikai céget vezető Kókával. Innen a Vas Megyei Állami Közútkezelő Kht. felügyelőbizottságába került. Ebben a pozícióban 2003. február 10. és 2005. május 31. között két évet töltött el, és ez a szakmai tapasztalat jogosította fel arra, hogy induljon az Úkig vezérigazgatói posztjáért kiírt pályázaton. Esélyei kifejezetten jónak voltak mondhatók, mert úgy tűnik, Kóka János éppen az ő személyére íratta ki a pályázatot. A Közlekedési Értesítő 2005. évi első számában ugyanis még úgy jelent meg a pályázati felhívás, hogy a feltételek között minimum 5 éves szakmai tapasztalatot határoztak meg, de a közlöny következő számában ezt gyorsan helyesbítették, és akkor már csak 2 éves közúti szakmai tapasztalat szerepelt a feltételek között. Pont, amennyi Horváthnak volt. A kiadó a hibát elírással magyarázta. Főigazgatóként Horváth hatalmas felfordulást teremtett az Úkig szervezetében. Információink szerint több hullámban bocsátotta el a szakembereket, de az általa felvettek is hamarosan ugyanerre a sorsra jutottak. A szakmai tiltakozás hangja elért Kóka Jánoshoz is, ám a miniszter ragaszkodott választottjához.
Pedig a figyelmeztető jelek sokasodtak. 2005-ben a BRFK indított nyomozást hűtlen kezelés alapos gyanújával, miután egy névtelen bejelentés szerint több tízmillió forintot költöttek indokolatlanul gépkocsikra, irodai berendezésekre. A Fővárosi Főügyészség 2006-ban ugyancsak azt vizsgálta, történt-e hűtlen kezelés a Horváth László vezetése alatt működő Úkig-nál, de az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor a Bajnai Gordon vezette fejlesztési ügynökség óriásplakát-kampányában a „sikerarcok” között Horváth László is feltűnt. Az 56 milliárdos támogatást reklámozó Horváth vezette szervezetről ugyanis időközben kiderült, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság többmilliós bírságot szabott ki rá törvénysértés miatt, s e ponton megindult Horváth tisztes távozásának előkészítése.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha