Alvócégé lesz az M5-ös?

Hamarosan kiírják azt a pályázatot, amelyre az M5-ös autópálya többségi tulajdonosának kivásárlását finanszírozó bankok ajánlatait várja a kormány. A kiíró ezúttal nem az Állami Autópálya Kezelő lesz, hanem annak egy évek óta szunnyadó cége, amelyet a projekt lezárultával akár el is adhatnak.

2007. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre a finanszírozó bankok egyik-másikának az ellenállásán megbukott a kormánynak az a szándéka, hogy élve opciós jogával, az M5-ös autópályát építtető és működtető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 40 százalékos részesedése mellé megszerezze a többségi, hatvanszázalékos pakettet is. Mint ismert, 2006-ban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. vásárolta meg a kormány megbízásából a kisebbségi részvénycsomagot, s az a szerződés tartalmazta a többségi részesedés megvásárlásának jogát, lehetséges időpontját és az árat is – mondta el kérdésünkre Winkler-Virág András, az ÁAK Zrt. szóvivője. Tavaly év végén még azon gondolkodtak a gazdasági tárcánál, hogy áruba bocsátják a 40 százalékos részvénycsomagot, de idén januárra változott a terv: úgy döntöttek, hogy megvásárolják a többségi tulajdont is, majd az egészet egyben értékesítik. A számítások szerint ez utóbbi megoldás akár 40-45 milliárd forinttal nagyobb bevételt ígér a költségvetésnek. A koncessziós szerződés szerint azonban a tulajdonosi struktúra átalakításához a finanszírozó bankok hozzájárulása is szükséges. A társaság beruházásait finanszírozó pénzintézetek konzorciuma azonban csak azzal a feltétellel járult volna hozzá a tulajdonosi szerkezet megváltoztatásához, ha állami garanciát kap 900 millió eurós, mintegy 240 milliárd forintos hiteleire.
Mivel a hitelezők nem adták egybehangzó engedélyüket a kivásárláshoz – a 26 tagból álló konzorciumból két tag, az EBRD és a West Deutsche Landesbank elzárkózótt ettől –, új helyzet állt elő. Winkler-Virág András szerint a kormánynak most lehetősége nyílt, hogy új hitelezőkkel tárgyaljon. Ezek persze akár ugyanazok is lehetnek, mint a korábbiak, de ez majd csak azután dől el, ha megjelenik a nemzetközi pályázat, amelyre várják a pénzintézetek ajánlatait az AKA Zrt. az újrafinanszírozására. A megjelenés időpontjáról nem kívánt jóslásokba bocsátkozni a szóvivő, de azt sejtette, hogy a kormány minél előbb tető alá kívánja hozni az üzletet. A szóvivő nem vitatta, hogy a tranzakció legalább egy hónapot csúszott, de ennek okát a bankkonzorcium késlekedésében jelölte meg. A cél továbbra is az, hogy az AKA Zrt. állami megvásárlása, majd privatizálása még idén megtörténjen.
Az AKA Zrt. kisebbségi részvénycsomagját annak idején még az ÁAK vásárolta meg, az újrafinanszírozást azonban egy alvócégre bízzák. A GKM döntése alapján ugyanis az ÁAK tulajdonában lévő Kisalföld Autópálya (KA) Zrt. írja ki a nemzetközi finanszírozási tendert, majd vásárolja meg az AKA Zrt. 60 százalékos tulajdoni hányadát. A KA Zrt. évek óta nem működik, csak papíron létezik – mondta el Winkler-Virág. Az ÁAK azért nem vállalkozik a projekt levezénylésére, mert privatizáció előtt áll, s a pénzügyi terve sem tartalmazza azt az összeget, amelyet az AKA Zrt. megvásárlására kell megmozgatni. A KA Zrt.-re afféle projektcégszerep vár: a tranzakció lezárultával eladják vagy megszüntetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.