Gondok a balatoni kikötőhasználattal

Elhúzódó engedélyezési eljárások, sokszorosára emelkedő bérleti díjak és a kikötők esetében az állami kisajátítástól való félelem jellemzik a szezonkezdetet a Balatonnál. A Kincstári Vagyoni Igazgatóság május végétől új feltételek alapján szerződik a mederhasználatról a kikötők üzemeltetőivel és a beruházókkal.

2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába írtak levelet a hatóságoknak, lármázták fel az önkormányzati szövetségeket, vonták kérdőre az országgyűlési képviselőket, mindeddig mégsem kaptak érdemi, hivatalos választ a kikötők építői, üzemeltetői, használói, hogy mi lesz a mederhasználattal azután, amikor a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) bevezeti az új rendszert a Balatonnál. A most átalakítás előtt álló rend szerint a kikötő építője a tó medrét érintő terület használatára szerződést kötött a vízügyi hatósággal, amely méltányos összegű volt és kiszámítható feltételeket tartalmazott – mondta el lapunknak Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. A vízügyi hatóság mellett, helyett azonban most már a KVI az engedélyezés gazdája, s azóta beláthatatlanul hosszú időbe telik egy-egy bérleti szerződés megkötése. Ráadásul olyan hírek kaptak lábra, hogy a beruházó a bérleti szerződés lejárta után búcsút mondhat a mederben épült felépítménynek, ami állami kézbe kerül. Emiatt négy kikötőépítési projekt is leállt, a beruházók ugyanis nem szeretnék az államnak ajándékozni a pénzüket.
A változások azért zavarják a hajózókat, mert jogi bizonytalanságot okoznak, s jelentősen drágítják a vízi turizmust, amely szakértők szerint kitörési pont lehet a térség turizmusa számára. A Balatoni Szövetség elnöke, Balázs Árpád szerint az új szabályozás a befektetőkedv csökkenését okozhatja. Az elégedetlenkedők megjegyezték, hogy míg egyes beruházásokat az állam tízmilliárdos összegekkel támogat, addig a vízi turizmus versenyképességét többletterhekkel rontja.
A KVI valóban hosszabb ideje dolgozik egy olyan egységes szabályozáson, amely Balaton-szerte alkalmazható, a bevezetés várható időpontja május vége – mondta el Császy Zsolt vagyonkezelői főosztályvezető. A szakember szerint az új rend célja az, hogy megszüntesse a ma jellemző állapotot, amelyben akár egy település partszakaszán belül is lényegesen eltérő bérleti díjakkal találkozni. A szabályozás 11 kategóriába sorolja a leendő bérlőket és díjakat. – Más elbírálás alá esik a hullámtörő gát vagy a partfal megerősítése, és az, ahol illegálisan feltöltötték a medret és épületet emeltek rá – mondta Császy Zsolt. Az engedélyezések elhúzódását a főosztályvezető azzal magyarázta, hogy a hivatalok struktúrája átalakult, s ez idő alatt kellett volna fenntartani a korábbi működési tempót, ám ez nem sikerült. A nagy kikötőberuházásokkal pedig most már célszerű megvárni az új, egységes keretszerződés bevezetését.
A hírekben szereplő állítólagos visszaállamosítási törekvéseket határozottan cáfolni kívánja a KVI – mutatott rá Császy Zsolt. Éppen ellenkezőleg, a szerződéstervezetekből a bérlők pontosan megtudhatják majd, hogy a szerződés lejártát követően – 30 év múlva – milyen feltételekkel, milyen értéken számítja be a kincstár a felépítményt, a befektetők vagyona tehát egyáltalán nincs veszélyben. A KVI hasonló módon jár el a korábban kötött és időközben lejáró szerződések esetében. Ha értéknövelő beruházás történt, azt figyelembe véve számol el a korábbi bérlőkkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.