Lopakodó átállás

Oroszországnak jelenleg hiányoznak a feltételei ahhoz, hogy globális hatalommá váljék, de törekszik arra, hogy pozíciókat szerezzen, amelyek ezt lehetővé teszik – állítja Gecse Géza történész, aki Bizánctól Bizáncig című, e héten megjelent új könyvében az orosz birodalmi tudat fejlődését mutatja be keletkezésétől, Rettegett Iván korától napjainkig.

Balavány György
2007. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A könyvhöz írt bevezetőjében Schöpflin György megállapítja: az orosz birodalmi tudat egyik jellegzetessége, hogy képviselői tagadják létezését. Gecse Géza, az ELTE Új- és Jelenkori Egyetemes Történelmi Tanszékének oktatója szerint máig nem tisztázott, hogy létrejöhet-e olyan orosz nemzettudat, amely mentes a birodalmi törekvéstől.
A birodalmi tudat funkcióit a középkorban a pravoszlávia, az ortodox hit látta el. E meggyőződés fontos összetevője, hogy a katolicizmus elárulta Krisztust, az igazi kereszténységet pedig Bizánc ortodox hite képviselte. Bizánc viszont bűnei miatt oszmán uralom alá került, ettől kezdve Oroszország feladata lett az eszményi kereszténység ügyének képviselete. Ez a nézet jelenik meg az úgynevezett harmadik Róma-elméletben is. (A második Róma Bizánc; a harmadik Moszkva, negyedik pedig nem lesz.)
A birodalmi ideológia olyan eszmerendszer, mellyel egy vezetés indokolja, miért kíván terjeszkedni. A sikeres terjeszkedéshez még önkényuralmi berendezkedésben is szükség van legalább az elit támogatására. A középkorban egy ország életképességét azon mérték, mekkora területet tud az uralkodó megszerezni. Az oroszok kezdetben legsikeresebben az Uráltól keletre, majd Közép-Ázsiában és a Kaukázusban, vagyis nem-szláv területeken terjeszkedtek.
A szláv területeken, így az Orosz Birodalomban annak köszönhetően, hogy a görög Cirill és Metód ószlávra fordította a Bibliát, évszázadokkal a reformáció újítása, a nemzeti nyelvű Biblia és a liturgia bevezetése előtt a hívek már értették az istentisztelet nyelvét. A pravoszlávia XVII. századi oroszországi reformjának egyik előidézője a nyugat-ukrán területek és a balkáni szláv nemzetek felé való nyitás volt. Az ortodoxia talaján álló, alapvetően tehát vallási jellegű küldetéstudat a napóleoni háborúkig volt eredményes. Napóleon oroszországi hadjárata bebizonyította az oroszok számára, hogy mekkora szerepe van a nacionalizmusnak. 1814-ben aztán orosz csapatok masírozhattak Párizs, illetve Nyugat-Európa utcáin, e katonai győzelem azonban nem kényszerítette az oroszokat arra, hogy a szabadság-egyenlőség-testvériség programjával valami mást állítsanak szembe.
1829-ben viszont az orosz-török háborúra a pétervári és moszkvai hivatalnok-értelmiség, tehát a cár politikai bázisa néma közönnyel reagált. I. Miklós és szűkebb környezete számára ez világossá tette, hogy az ortodox hit alapján álló missziós küldetéstudat többé nem jelent elegendő hajtóerőt. Uvarov gróf, a közoktatási miniszter javaslatára „új programot” dolgoztak ki, a „hivatalos népiség tanát”, amely Oroszországnak a Nyugattól eltérő mivoltát az ortodox hit és az önkényuralmi berendezkedés mellett a népiségben találta meg. A népiség, – oroszul narodnoszty – különleges, magyarra nehezen átültethető fogalom, egyaránt jelent nemzetet, népet és nemzetiséget. Majd negyedszázadon át, egészen a krími háborúig úgy látszott, hogy ez a teória lesz képes arra, amire az ortodoxia önmagában immár kevésnek bizonyult.
A krími háborút nemcsak a cár, hanem az egész orosz társadalom valóságos sokként értékelte. I. Miklós idején Oroszország csendőrként avatkozott be Európa ügyeibe, 1854 és 1855 folyamán viszont orosz területen folytak a harcok. A brit-francia-piemonti expedíciós hadsereg – baklövései ellenére – főként technológiai fölényének köszönhetően saját területén volt képes legyőzni az orosz sereget. A trónra lépő II. Sándor elsősorban azért vezette be az ekkor keletkezett ún. glasznoszty-politikát, s azért kezdeményezett reformokat is, mert országa nagyhatalmi státusát kívánta helyreállítani. E védelmi modernizációs szándék egyik következménye volt a glasznoszty, amely a külpolitikai nézetek kifejtésében valódi sajtószabadságot eredményezett. Az olasz és német egységmozgalom sikerének láttán az orosz társadalomban a XIX. század második felében megértően fogadták a közép- és délkelet-európai szláv nemzetek elképzeléseit arról, hogy a szlávoknak össze kell fogniuk, illetve egyesülniük. Nem nagyon vitatta senki – különösen nem az oroszok – hogy ezt a feladatot, vagyis a szláv népek egyesítését nekik kell elvégezniük. Több ilyen, igen konkrét és kidolgozott pánszláv koncepció született az 1860-as, ’70-es években, a szláv föderáció létrehozásától egészen az Atlanti-óceánig terjedő hódításig.
Az orosz társadalmat a pánszláv hangulat először az 1877-78-as orosz-török háborúban itatta át. A cár és környezete már a Konstantinápolyba való bevonuláson gondolkodott, amikor a brit hadiflotta megjelent a Márvány-tengeren, Andrássy Gyula magyar külügyminiszter pedig arra próbálta rávenni a bécsi udvart, hogy a Monarchia támadja meg Oroszországot – amiért az megsértve a korábbi egyezményeket, az 1878 márciusában a törökökkel aláírt San Stefano-i egyezményben létrehozta a nagy délszláv államot, vagyis Nagy-Bulgáriát. A rendezésért – finoman szólva – a szerbek sem lelkesedtek. A berlini kongresszus „korrigálta” a korábbi rendezést; az orosz politika ettől kezdve egészen a nyolcvanas évek végéig bolgárbarátnak számított, mivel továbbra is gondoltak Konstantinápoly megszerzésére, ám közben összevesztek a bolgár politikai vezetéssel. Ettől kezdve erősödött Pétervár szerb szimpátiája.
Az orosz politikai vezetés és a társadalom is érzékelte a balkáni és közép-európai szláv nemzetek közötti viszályokat. Talán ezzel is magyarázható, hogy a pánszlávizmusból – a kormánypolitika szintjén – az első világháborúig csak az egyik fő programpont, Konstantinápoly birtoklásának igénye volt igen határozott, a szláv föderáció megalakítása már kevésbé. Ellenben épp e célkitűzés miatt torkollott az első világháború a cári rendszer bukásába, majd a bolsevik rendszer kialakulásába.
– A bolsevikoknak semmi közük nem volt a cári kormány rögeszméihez, nekik más fixa ideáik voltak. Kezdetben világforradalomban gondolkodtak, európai, vagyis németországi forradalomban is reménykedtek. A húszas években azonban kiderült, hogy ezek a remények nem válnak valóra. Rövid távon a világforradalomról a harmincas években lemondtak, és a kapitalista világgal egyfajta együttélést alakítottak ki. Kénytelenek is voltak rá, mert ekkor még katonai szempontból nem képviseltek akkora erőt, amekkorát 1945 tavaszán, amikor tizenegymillió szovjet katona, a világtörténelem eddigi legnagyobb fegyveres ereje állt fegyverben, főként Európa területén. – mondja Gecse Géza.
Az oroszok „demokratikussá” alakították a pánszlávizmus tanát, s felhasználták annak elemeit egészen 1948-ig, amikor a kelet-európai blokk sztálinista mintaállamának számító Jugoszlávia – azzal, hogy nem volt hajlandó teljes mértékben úgy táncolni, ahogy a szovjetek fütyültek – „árulóvá vált”.
A németkérdés a szovjetek számára központi probléma volt. Azzal, hogy 1949-ben megalakult az NDK, majd a népi Kína, a demokratikus mezbe öltöztetett pánszlávizmus anakronizmussá vált. Ettől kezdve kontinensünkön visszafogott, Kelet-Európára korlátozódó forradalmi elképzelésről lehetett csak szó. Sztálin 1945 és 1947 között például ügyelt arra, hogy ne kerüljön közvetlen konfliktusba az amerikaiakkal. A balti országokat leszámítva a szovjet megszállási övezetben kezdetben szinte lopakodva, a polgári demokratikus intézményrendszer kereteit felhasználva, lassan törekedtek a térnyerésre. Az itteni „népi demokráciákban” a radikális átmenetre 1947 közepétől került sor, és a balti államoktól eltérően – az államok formális függetlenségének meghagyásával.
A történész rámutat: annak, hogy a nyolcvanas évek végén Közép-Kelet Európát, majd a posztszovjet térséget is viszonylag könnyen feladták az oroszok, alapvetően igen egyszerű gazdasági okai vannak. Ronald Reagan mellett Margaret Thatchernek és Helmut Kohlnak sikerült Szaúd-Arábiát rávennie arra, hogy több mint háromszorosára növelje kőolajtermelését. Így a nemzetközi piacon felére-harmadára csökkent a nyersolaj hordónkénti ára, s ennek következtében a szovjet állam többmilliárd dolláros bevételétől esett el. Az oroszok a Brezsnyev-korszakban a stratégiai támadófegyverek terén az Egyesült Államokkal egyensúlyba kerültek. Reagan 1983-tól a stratégiai védelmi kezdeményezéssel a lézertechnikára és az elektronikára koncentrált, amiben a szovjeteknek lemaradásuk volt. Közben zajlott az afganisztáni háború, ahol 1986-tól az amerikaiak a mudzsahedineket vállról indítható Stinger rakétákkal látták el, amelyek a szovjet helikopterek és vadászgépek ellen kiválónak bizonyultak – és az okozott kár nagyságához képest fillérekbe kerültek.
A cserearányok romlásának következményeként a Szovjetunió számára az 1980-as évek végére a kelet-európai blokk országaival folytatott kereskedelem ráfizetésessé vált, ezért gazdasági szempontból a térség elértéktelenedett a számukra. Gazdasági eszközökkel nem tudták tehát befolyásukat biztosítani, a költségek magas volta miatt a katonai eszközök használatáról lemondtak, politikai eszközökkel pedig csak diktatórikus keretek között számíthattak volna a befolyásuk változatlan fenntartására – közben azonban a térségben többpártrendszerek alakultak ki.
– A szovjet birodalom ennek következtében gyakorlatilag hamarabb omlott össze, mint azt a Szovjetunióban érzékelhették volna. A birodalmi tudat azonban makacsul tovább élt és mellette megjelentek az addig háttérbe szorított, betiltott más birodalmi doktrínák is.
Oroszország a Szovjetunió megszűnése után – a baltiakhoz hasonlóan – a kommunista uralmi terület gazdaságilag fejlettebb részét örökölte. Ennek ellenére majd egy évtizeden át az ország nemzeti jövedelme évente átlagosan tíz százalékkal csökkent. Putyin hatalomra jutásakor, 2000-ben a „zuhanás” megállítását ígérte. Az alapvetően az energiaszektorra támaszkodó új állami politika valóban megállította ezt a folyamatot, és az államnak is lehetőséget biztosított, hogy elképzeléseit hatékonyabban tudja képviselni.
– Attól persze messze vagyunk, hogy Oroszország globális hatalommá váljon. Ettől függetlenül természetesnek kell tartani, hogy Moszkva törekszik olyan pozíciók megszerzésére, amelyek segítségével a világ sorsának alakulására jelentős befolyást gyakorolhat – állítja Gecse Géza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.