Lopnak

Ludwig Emil
2007. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsvéthétfőn hajnaltól délutánig 30–40 perces késések zavarták a Budapest–Hegyeshalom fővonal ünnepi vonatforgalmát, mert úgymond ismeretlen tettesek egy helyen elloptak 160 méternyi, biztonsági berendezést működtető kábelt. Mi ebben az újság? – kérdezhetné bárki, hiszen évek óta unalomig hallhatjuk a híreket a nálunk – a most leköszönt szabad demokrata pártelnök nyelvi leleményének köszönhetően – „megélhetési bűnözésnek” nevezett gyűjtögetés e válfajáról. A mostani eset ugyan az ország egyes számú és legfontosabb, Bécsen át tucatnyi európai fővárosba vezető fővonalán történt, néhány napja azonban azzal a hírrel találkozhattunk, hogy egy Mátészalka környéki vasúti pályán a síneket a talpfákhoz rögzítő csavarokat és alátétlemezeket vitték el a vasszarkák. Az utóbbi meg azért számít különlegesnek, mert a szóban forgó vonal forgalmát eddig meg sem szüntette a kormány, tehát ha valaki nem veszi észre időben a hiányt, akár közlekedési tragédia is történhetett volna e szimpla vagyon elleni cselekményből.
E két esetből okkal levonható néhány következtetés. Először is: az ilyen típusú károkozás éppúgy megtörténik isten háta mögötti, nyomorúságos vidéken, mint néhány kilométerre a nyugati országhatártól, tehát a mi 93 ezer négyzetkilométernyi felségterületünkön nem kell mindenáron különbséget tenni fejlett és hátrányos helyzetű régiók között. Ha gazdasági és szociális értelemben volna is rá ok, morális szempontból nincs. Másodszor: a napokban szavazott meg az Országgyűlés pár változtatást a büntető törvénykönyvben, többek közt húszezer forintra felemelve az eltulajdonított érték alsó határát, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ellopott biciklik, talicskák, kisebb motorkerékpárok, traktorok, betonkeverő és kapálógépek, permetezők, boroshordók, terménydarálók, láncfűrészek s még számtalan, a dolgozó emberek és családjuk számára megélhetést jelentő szerszám, használati eszköz „eltűnése” esetén nem érdemes a rendőrséghez fordulni, mert az ügy nem tartozik rájuk. Ha tehát a 160 méter használt rézhuzal, száz kiló rozsdás sínvas értéke csak 19 999 forint, abból nem lesz bűneset (a közveszélyokozás kivédése ügyvédi rutinfeladat). Aki a nem virtuális Magyarországot is ismeri – nem úgy, mint a már minden gazdasági és egészségügyi kérdésben kompetens Kóka –, legfeljebb nevet azon a kormánydumán, hogy a felszámolt vasútvonalak eszközeiből majd bevétel származik. A hirtelen felindulásból bontóknak és a fémkereskedőknek származik; a vagyontárgyak védelméről meg általában anynyit, hogy konkrétan egy budai kerületi rendőrkapitányságon arra hivatkozva nem vettek fel napokig „tényállást” egy autólopásról, hogy nincs elég emberük.
Itt állunk mi 2007-ben, a ballib kormányzás betöltött ötödik esztendejében. Nem érdemes megerőltetni a fantáziánkat, hogy például a francia államvasutak pályatartozékait, biztonsági berendezéseit vajon szokták-e lopni az ottani fémgyűjtők. Civilizált országokban a vasút megjelölt védterületét megközelíteni is szigorúan tilos, aki szándékosan közveszélyt okoz, börtönben rohad meg. Nálunk be sem kerül oda. E kétféle mentalitás közötti különbséget markánsan szemléltetik vasúti vonatkozású híreink, a fent idézettek, másrészt a francia TGV minapi gyorsasági világcsúcsa. A szuperexpressz 574 kilométer/órás sebességgel száguldott, hatvan kilométer/órát verve rá a régi a rekordra. Nálunk nagyjából ekkora az átlagos haladási sebesség. Ha éppen nem lopnak el valamit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.