Mahart-végjáték: csak a név marad?

2007. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábban üzletágakra bontott és aszerint értékesített Mahart-cégek után most már csak a nevet hordozó, de valójában jóformán üres cég értékesítése van soron. A Magyar Hajózási Zrt. (Mahart) piaci értékének meghatározásakor figyelembe kell venni, hogy a privatizáció során 2003 novemberétől elkelt a személyhajózási flotta, a cargo, a tengeri „flotta”, amelyet két óceánjáró képviselt, valamint a csepeli szabad kikötő. Elkelt a cég jelentős ingatlanvagyont kezelő M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt. is, amely többek között a Mahart korábbi, Apáczai Csere János utcai székházát is birtokolta.
A Mahart így ma már csak a maradék maradékát jelenti: folyami partszakaszokat, ahol sódert termelnek ki, kis, eldugott kikötőket, nagyobb kikötők részeit, működésen kívüli cégek tulajdonjogát, továbbá egy irodát, amelyben néhány ember foglalkozik ezeknek a vagyonelemeknek a kezelésével.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) a napokban pályázatot írt ki a Mahart piaci értékének a meghatározására; a vagyonértékelés becsült értéke hárommillió forint. Ez az összeg nem tévesztendő össze a Mahart könyv szerinti értékével – hívta fel a figyelmet Oravecz Péter, az ÁPV kommunikációs igazgatója. A szakember elmondta, hogy eddig négy cég tett ajánlatot; a pályázat eredményét április 24-én hirdeti ki a vagyonkezelő. A Mahart vagyonának egyes elemeit korábban eladták. A teherhajózási üzletág 250 alkalmazottal 257 hajóból álló flottát üzemeltet, amelyet a DDSG-tulajdonos Gerhard Maier AG vásárolt meg jelentős hitelállománynyal. Elkelt a személyszállító ágazat, a Passnave is. Értékesítették a kéttagú tengerhajózási flottát is: a Pannon Sun és a Pannon Star elnevezésű, orosz építésű tengerjáró hajókat a jutalékok levonása után összesen több mint 13 millió dollárért adták el. A Pannon Star nevű, 4600 tonna hordképességű, mintegy 1,2 milliárd forint értékű tengerjáró hajót a Mahart 2002 őszén az orosz államadósság fejében vette át, ezért a bevételt a Mahart nem is tarthatta meg, az árát be kellett fizetni a költségvetésbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.