Öngyilkos akcióban a kereskedők

Szűkül a piac, szűkölnek a márkakereskedők, finanszírozók a magyar újautó-piacon. A csökkenő vásárlási kedvet látványos akciókkal igyekeznek ellensúlyozni, és az sem ritka, hogy a beszerzési ár alá mennek az akciós árak. A pénzügyi felügyelet egyaránt aggódik a finanszírozó cégek és az ügyfelek biztonságáért.

2007. 04. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár helyenként változott a statisztikai módszertan – az első negyedévben mélyrepülést mutató Suzuki például épp ebben az évben tért át a nagykereskedelmi helyett a kiskereskedelmi adatok közlésére –, az biztos, hogy az első negyedévben kevesebb autót adtak el a hazai kereskedések, mint tavaly ilyenkor, és valószínűleg az év végén sem éri el az értékesített darabszám a tavalyelőtti kétszázezret a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint. Győző Gábor úgy látja, hogy a magyar piac erejéhez a 170-180 ezer eladott személyautó és terepjáró illeszkedik.
Az autók csaknem harmadát készpénzért vásárolták, kétharmadát pedig valamilyen pénzügyi konstrukcióval: hitellel vagy lízinggel. Ebben a tekintetben kis visszaesés tapasztalható – mondta Győző Gábor –, s ez örömmel tölti el a szakembereket, hiszen azt jelzi, hogy a finanszírozó cégek óvatosabban, körültekintőbben járnak el a szerződések megkötésénél.
A nagyobb körültekintés a gépjármű-kereskedők némelyikére is ráférne – állapították meg az MGE és a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) közös elnökségi ülésén a minap – folytatta a szakember, aki szerint a jelenleg is tapasztalható akcióözön, az egymás alá ígérő kereskedések kíméletlen konkurenciaharca oda vezetett, hogy némelyik kereskedő már a beszerzési árat sem kéri el a vevőktől, csak hogy szabaduljon az árukészlettől. – Ez öngyilkos politika – jelentette ki Győző, hozzátéve, hogy az autókereskedések csődhullámát eddig sikerült elkerülni.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete nemrég körlevelet küldött az autóértékesítőknek, a hitelező és a lízingcégeknek, amelyben javasolják, hogy a nullaszázalékos önrész helyett legalább húszszázalékost, a tízéves futamidő helyett pedig legfeljebb hatéveset alkalmazzanak, és ne járuljanak hozzá a casco biztosítás nélküli vásárláshoz – mondta lapunk kérdésére Binder István, a felügyelet szóvivője. A hatóság aggódik a túl engedékeny hitelkihelyezési gyakorlat miatt, mert úgy tapasztalta, hogy egyes cégek kamikaze módon előre menekülnek, és a használt autók esetében is egyre gyakoribb a nullaszázalékos önrészt, tízéves futamidőt megállapító hitelkonstrukció. Ez azért veszélyes, mert még új autókkal is megesik, hogy egy idő után a szalonból kigurított jármű piaci értéke nem fedezi a kölcsön összegét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.