Bár helyenként változott a statisztikai módszertan – az első negyedévben mélyrepülést mutató Suzuki például épp ebben az évben tért át a nagykereskedelmi helyett a kiskereskedelmi adatok közlésére –, az biztos, hogy az első negyedévben kevesebb autót adtak el a hazai kereskedések, mint tavaly ilyenkor, és valószínűleg az év végén sem éri el az értékesített darabszám a tavalyelőtti kétszázezret a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint. Győző Gábor úgy látja, hogy a magyar piac erejéhez a 170-180 ezer eladott személyautó és terepjáró illeszkedik.
Az autók csaknem harmadát készpénzért vásárolták, kétharmadát pedig valamilyen pénzügyi konstrukcióval: hitellel vagy lízinggel. Ebben a tekintetben kis visszaesés tapasztalható – mondta Győző Gábor –, s ez örömmel tölti el a szakembereket, hiszen azt jelzi, hogy a finanszírozó cégek óvatosabban, körültekintőbben járnak el a szerződések megkötésénél.
A nagyobb körültekintés a gépjármű-kereskedők némelyikére is ráférne – állapították meg az MGE és a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) közös elnökségi ülésén a minap – folytatta a szakember, aki szerint a jelenleg is tapasztalható akcióözön, az egymás alá ígérő kereskedések kíméletlen konkurenciaharca oda vezetett, hogy némelyik kereskedő már a beszerzési árat sem kéri el a vevőktől, csak hogy szabaduljon az árukészlettől. – Ez öngyilkos politika – jelentette ki Győző, hozzátéve, hogy az autókereskedések csődhullámát eddig sikerült elkerülni.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete nemrég körlevelet küldött az autóértékesítőknek, a hitelező és a lízingcégeknek, amelyben javasolják, hogy a nullaszázalékos önrész helyett legalább húszszázalékost, a tízéves futamidő helyett pedig legfeljebb hatéveset alkalmazzanak, és ne járuljanak hozzá a casco biztosítás nélküli vásárláshoz – mondta lapunk kérdésére Binder István, a felügyelet szóvivője. A hatóság aggódik a túl engedékeny hitelkihelyezési gyakorlat miatt, mert úgy tapasztalta, hogy egyes cégek kamikaze módon előre menekülnek, és a használt autók esetében is egyre gyakoribb a nullaszázalékos önrészt, tízéves futamidőt megállapító hitelkonstrukció. Ez azért veszélyes, mert még új autókkal is megesik, hogy egy idő után a szalonból kigurított jármű piaci értéke nem fedezi a kölcsön összegét.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is